آمریکا شرکت‌های عمده فولادسازی ایران را تحریم کرد

یک شرکت چینی هم به دلیل فروش کالاهای لازم در تولید فولاد به ایران تحریم شد

مجتمع فولاد بناب از جمله شرکت‌های تحریم شده است- عکس از تسنیم

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز سه‌شنبه دوازده شرکت تولید فولاد و دیگر فراورده‌های فلزی ایران، و نیز نمایندگی‌های فروش یک شرکت بزرگ هولدینگ فلزات و مواد معدنی ایران را تحریم کرد.

اداره دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری (اُفک) در بیانیه‌ای گفت: «بخش فلزات منبع درآمد مهمی برای رژیم ایران است و عوایدش به ثروت رهبران فاسد ایران می‌افزاید و مجموعه‌ای از فعالیت‌های بدخواهانه را تامین مالی می‌کند، از جمله تشدید ساخت سلاح‌های کشتار جمعی، موشک‌های حامل آنها، حمایت از گروه‌های تروریستی خارجی، و نقض حقوق بشر در داخل و خارج ایران.»

در این بیانیه از مجمتع فولاد پاسارگارد و مجتمع فولاد گیلان به عنوان دو تولید کننده عمده فراورده‌های فولادی ایران که تحریم شده‌اند نام برده شده است.

دیگر شرکت تحریم شده، شرکت هولدینگ توسعه صنایع معدنی خاورمیانه (MIDHCO) است که دربرگیرنده شرکت‌های فولاد سیرجان و فولاد زرند است و ظرفیت تولید سالانه نوزده میلیون تن فولاد، آهن و مس دارد.

به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، این شرکت هولدینگ هفده زیرمجموعه دارد، از جمله شرکت‌های مستقلی در آلمان، چین و بریتانیا.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اُفک همچنین شرکت‌های ایرانی فولاد خزر، فولاد ویان، مجتمع فولاد روهینای جنوبی، کارخانه نورد یزد، مجمتع فولاد البرز غربی، مجمتع صنعتی اسفراین و مجتمع صنایع فولاد بناب را در لیست سیاه خود قرار داده است.

علاوه بر شرکت‌های ایرانی، شرکت چینی «فناوری مواد کربنی جدید کایفنگ پینگمی (ک‌اف‌سی‌سی) هم که الکترودهای گرافیت برای صنعت فولاد می‌سازد و به ایران می‌فروشد تحریم شده‌است. وزارت خزانه‌داری آمریکا این شرکت را به دلیل فروش کالا، فناوری و خدمات به مجتمع فولاد پاسارگاد تحریم کرده‌است.

در بیانیه‌ آمده‌است که همزمان با این تحریم‌ها، وزارت خارجه ایالات متحده نیز شرکت کشتیرانی حافظ دریا آریا، زیرمجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی را نیز تحریم می‌کند.