آمریکا بخش ساخت و ساز در ایران را تحریم کرد

وزارت خارجه آمریکا می گوید بخش عمرانی ایران تحت کنترل سپاه است

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه در مراسم افتتاح ۳۶۲ پروژه عمرانی در استان مرکزی ۱۱ مهر ۱۳۹۸/ایسنا

ایالات‌متحده در تازه‌ترین دور از تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی اعلام کرد، بخش عمران و ساخت و ساز را در ایران تحریم می‌کند. به طور همزمان، معافیت از تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تمدید شد تا شرکت‌های غیر‌آمریکایی بتوانند به همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز با ایران ادامه دهند.

این تصمیم که از سوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام شد، نشان دهنده قاطعیت کاخ سفید در دنبال کردن استراتژی فشار حداکثری بر ایران و در عین حال باز نگاهداشتن پنجره دیپلماسی است.

در هفته اخیر خزانه‌داری آمریکا نیز با مشارکت شش کشور حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و قطر، تحریم‌هایی را علیه اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با حزب‌الله در ایران اعلام کرد.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در زمان اعلام این تحریم‌ها تاکید کرده بود که استراتژی فشار حداکثری جواب داده و آمریکا آن را تا دستیابی به نتیجه ادامه می‌دهد.

هدف آمریکا بازگرداندن ایران پای میز مذاکره برای دستیابی به توافقی گسترده است که علاوه بر فعالیت‌های هسته‌ای، طیف وسیعی از موضوعات از جمله برنامه‌های موشکی و ماجراجویی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را شامل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ که اردیبهشت‌ماه سال گذشته از برجام خارج شد و آن را بدترین توافق تاریخ آمریکا توصیف کرد، از اوایل سال جاری فشار تحریم‌ها بر ایران را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است.

رئیس‌جمهور آمریکا با عدم تمدید معافیت از تحریم‌های نفتی برای هشت کشور خریدار نفت ایران، ‌درآمد نفتی جمهوری اسلامی را به شدت کاهش داده است. برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌گوید، در شش ماهی که از تحریم نفتی ایران می‌گذرد، صادرات نفت ایران به ۱۲۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، تحریم بانک مرکزی، تحریم صادرات فلزات و پتروشیمی و طرح مشترک خزانه‌داری و وزارت امور خارجه آمریکا برای کنترل منابع ایران از طریق زیرنظر گرفتن هر چه بیشتر مبادله‌های مالی با این کشور،‌ از دیگر اقدامات تنبهی است که آمریکا در شش ماه اخیر به اجرا گذاشته است.

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید، مایک پومپئو معتقد است که بخش ساخت و ساز ایران به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت کنترل سپاه و شرکت‌های وابسته به آن قرار دارد. از آنجایی که واشینگتن سپاه را یک سازمان تروریستی می داند، همه فعالیت‌های مربوط به آن نیز تحریم می‌شود.

در تحریم‌های جدید، فروش فلزات نیمه تمام یا خام، گرافیت، زغال سنگ و نرم‌افزار مورد استفاده درصنعت در صورتی که برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار گیرد، به ایران ممونه شده است. در همین حال چند قلم از فلزات با کاربرد در صنعت هسته‌ای، نظامی و موشک‌های بالستیک نیز تحریم شده است.

تحریم‌های جدید در حالی اعلام می‌شود که چهار روز دیگر موعد گام چهارم در مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای فرا می‌رسد. عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته گفته بود در صورتی که شرایط تغییر نکند، ایران گام چهارم را بر می‌دارد.

مقامات تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و بی‌تفاوتی اروپا، از اردیبهشت‌ماه تا کنون در بازه‌های زمانی دو ماهه، میزان تعهدات ایران نسبت به برجام را کاهش داده‌اند.

تهران از اروپا می‌خواهد به فروش نفت ایران کمک کند، اما با تحریم‌هایی که هر روز شدید‌تر می‌شود، قدرت مانور اروپاییان در تامین منابع مالی برای جمهوری اسلامی بسیار اندک است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خاجه ایران اخیرا در سفر به قطر گفته بود ایران آماده مذاکره با همه از جمله آمریکا است اما تسلیم زورگویی آمریکا نمی‌شود.

او بر خلاف گذشته به اینکه موضوع اشاره نکرد که نخست آمریکا باید تحریم‌ها را بردارد، تا تهران مذاکره کند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با آمریکا در شرایط فشار و تحریم‌ را ممنوع اعلام کرده،‌ اما سابقه نرمش قهرمانانه در توافق هسته‌ای نشان می‌‌دهد که در صورت لزوم، خط قرمزها قابل عبور است.