افشاگر پرسابقه آمریکایی ادعا می‌کند ترامپ طرحی محرمانه برای آغاز جنگ با ایران دارد

دانیل الزبرگ از مقامات دولت آمریکا خواسته که اطلاعات سری مرتبط با این طرح را افشاء کنند

دانیل الزبرگ افشاگر پرسابقه آمریکایی ادعا کرد که دونالد ترامپ نقشه‌ای محرمانه برای آغاز حمله نظامی به ایران دارد. او از مقامات دولت خواسته است اطلاعات سری مرتبط با این طرح  را افشاء کند. 

آقای الزبرگ، هم‌زمان با حکم دادگاه لندن مبنی بر مخالفت با استرداد جولیان آسانژ به آمریکا  به دلایل پزشکی، گفت تشابهات بسیاری میان وضعیت او و تلاش برای پیگیری قانونی بنیانگذار ویکی‌لیکس وجود دارد. 

آقای الزبرگ در سال ۱۹۷۱ که به عنوان تحلیلگر در موسسه «رَند» مشغول به کار بود، هزاران سند محرمانه را که بعدها به «اسناد پنتاگون» معروف شد، افشا کرد. 

این اسناد نشان می‌دادند که در تضاد با اظهارات دولت و مقامات بلندپایه ایالات متحده، آمریکا از اوایل جنگ ویتنام می‌دانست که در این نبرد پیروز نخواهد شد. به رغم این، آتش جنگ برای چندین سال و به بهای مرگ یک میلیون سرباز در ویتنام شمالی و جنوبی و ۵۹ هزار سرباز آمریکایی ادامه یافت.  

آقای الزبرگ به استناد لایحه جاسوسی سال ۱۹۱۷ یعنی همان قانونی که بعدها اتهامات جولیان آسانژ در چارچوب آن اقامه شد، متهم شد. آقای الزبرگ از اتهاماتش تبرئه شد اما دولت آمریکا علیه حکم روز دوشنبه قاضی بریتانیایی که استرداد آقای آسانژ را به آمریکا رد می‌کند، تقاضای تجدیدنظر کرده است. دادگاه لندن دلیل صدور حکم را نگرانی از خطر خودکشی او در زندان آمریکا ذکر کرده است.  

آقای الزبرگ در یک رویداد در فضای مجازی که از سوی نهاد حامی افشاگران، «بنیاد کارِج» (شجاعت)، برگزار شده بود از این که اسناد جنگ ویتنام را سال‌ها پس از کشف و تنها پس از آن که از مقامات آمریکا و رابرت مک نامارا، وزیر دفاع مایوس شده بوده، افشاء کرده است اظهار تاسف کرد. نوم چامسکی و وکیل دعاوی مارجوری کوهِن نیز در این رویداد شرکت داشتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای الزبرگ گفت: «معتقدم و تردیدی ندارم که طرح‌های بسیار محرمانه‌ای برای تحریک ایران به اقدام و واکنش در مقابل تحریکات ما وجود دارد که زمینه را برای آغاز حمله‌ای که (دونالد ترامپ) سال‌هاست خواهان آن است فراهم می‌کند.  

او ۱۷ یا ۱۸ روز برای این منظور فرصت دارد که کاملا کافی است. اما در عین حال اگر این اطلاعات نشت کرده باشد و به اطلاع عموم برسد، این زمان برای متوقف کردن آن نیز کافی است.» 

او افزود فکر می‌کند این اطلاعات در پرونده‌هایی که مهر سری و محرمانه خورده وجود دارد: «فکر می‌کنم اشخاصی که به این پرونده‌ها دسترسی دارند…من شما را تشویق می‌کنم…تشویقتان می‌کنم این اطلاعات را به اشتراک بگذارید، نه تنها با کنگره، به ویژه مجلس نمایندگان، بلکه با نشریات تا فرصت جلوگیری از (جنگ) را داشته باشیم.» 

آقای ترامپ در طول دوره ریاست جمهوریش آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد و به منظور تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی، این کشور را مورد تحریم قرار داد. به همین گونه، علاوه بر تهدیدهای آقای ترامپ، واشینگتن دولت ایران را هدف تبلیغات سوء قرار داده است. 

در ماه آوریل گذشته، آقای ترامپ در توییتی نوشت: «با استناد به نظرات و اطلاعات موجود، ایران و نیروهای نیابتی‌اش قصد دارند سربازان یا منافع آمریکا را در عراق مورد حمله ناجوانمردانه قرار دهند. اگر چنین واقعه‌ای رخ دهد، ایران به راستی بهایی بسیار سنگین برای آن خواهد پرداخت.»  

آقای الزبرگ در اثبات مدعایش درمورد اقدام آمریکا برای تحریک ایران شواهدی ارائه نداد. با وجود این، این نخستین باری نبود که او از کسانی که به اطلاعات محرمانه‌ای دسترسی دارند که می‌تواند جان مردم را نجات دهد، می‌خواست آن را افشا کنند. 

دو سال پیش، آقای الزبرگ در گفت‌وگو با ایندیپندنت و هم‌زمان با اکران فیلم «دِ پُست» همین نکات را مطرح کرد. 

این فیلم داستان مبارزه نشریه واشینگتن پست برای انتشار اطلاعات نشت شده از سوی آقای الزبرگ بود که نقش او را متیو ریس ایفا می‌کرد. 

آقا الزبرگ گفت: «من علاقه‌ای به تاریخ نداشتم. در آن لحظات می‌خواستم مردم را روشن کنم. (آن شرایط) همانند شرایط کنونی است. ما در عراق و افغانستان درگیر جنگیم. امیدوارم حالا کسی این اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.»  

روز دوشنبه این افشاگر پرسابقه و فعال صلح اظهار امیدواری کرد که وزرات دادگستری نشت آن اطلاعات را با «آن چه جولیان آسانژ را به آن متهم کرده اند» در یک کفه بگذارد. 

او گفت: «فکر می‌کنم این اوج وطن‌پرستی خواهد بود…نقطه مقابل خیانت و بسیار در جهت منافع نه تنها آمریکا یا ایران یا خاورمیانه، بلکه تمام جهان.» 

آقای الزبرگ افزود: «من درباره دو هفته آینده صحبت می‌کنم. به همین دلیل به مردم می‌گویم الان انجامش بدهید. آن چه من کردم تکرار نکنید. تا سال‌ها پس از آن که بمب‌ها ریخته شده‌اند صبر نکنید. این اطلاعات را نشت دهید…امروز، این هفته یا هفته آینده. نه یک ماه دیگر که ممکن است دیر شده باشد.»

© The Independent