پنتاگون اعلام کرد ناو هواپیمابر نیمیتز از خلیج فارس می‌رود

از بهار امسال ناوهای هواپیمابر آمریکا حضوری تقریبا دائمی در منطقه داشته‌اند

ناو هواپیمابر نیمیتز در حال عبور از تنگه هرمز در  ماه سپتامبر - ELLIOT SCHAUDT / US NAVY / AFP

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) عصر پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که تنها ناو هواپیمابری را که در منطقه خاورمیانه دارد به خانه برخواهد گرداند.

به گزارش آسوشییتدپرس، کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، این تصمیم را یک روز پس از آن اعلام کرد که بمب‌افکن‌های بی-۵۲ نیروی هوایی آمریکا بدون توقف از ایالات متحده تا خلیج فارس پرواز کردند. این عملیات به گفته مقام‌های نظامی آمریکا نمایش قدرتی بود برای برحذر داشتن ایران از حمله به نیروها یا منافع آمریکا.

به نوشته آسوشییتدپرس، بازگردان ناو هواپیمابر اتمی یو.اس.اس. نیمیتز به کرانه غربی آمریکا ظاهرا مغایر نظریه نمایش قدرت برای بازداشتن ایران است. آسوشییتدپرس می‌نویسد این تصمیم ممکن است بازتاب شکافی در میان رهبران نظامی آمریکا در مورد این موضوع باشد که ایران در روز‌های پایانی دولت ترامپ، تهدیدی فزاینده به شمار می‌آید یا نه.

آقای میلر هنگام اعلام بازگرداندن نیمیتز به آمریکا، اشاره‌ای به ایران نکرد.

اوایل این هفته، یک افسر آمریکایی آشنا با وضعیت به خبرنگاران گفت که ایالات متحده نشانه‌هایی یافته‌است که ایران آماده حملات احتمالی به هدف‌های متعلق به آمریکا یا متحدان آن در عراق یا نقاط دیگر خاورمانه است. این افسر که به شرط برده نشدن نامش صحبت می‌کرد گفت که دلیل اعزام دو فروند بی-۵۲ برای پرواز عبوری کوتاهی بر فراز خلیج فارس در روز چهارشنبه همین نشانه‌ها بوده‌است.

هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار تصویر سه راکت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «روز یکشنبه چند حمله راکتی به سفارت ما در بغداد انجام شد. پرتاب سه راکت با شکست مواجه شد. حدس بزنید راکت‌ها از کجا آمده: ایران. اکنون زمزمه حمله‌های بیشتر به آمریکایی‌ها در عراق به گوش می‌رسد… یک توصیه ایمنی دوستانه به ایران دارم: اگر یک آمریکایی کشته شود، ایران را مسئول می‌دانم. دوباره فکر کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش نگرانی آمریکا از حمله احتمالی ایران همزمان است با نزدیک شدن سالگرد کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران. بر همین اساس ایالات متحده در پی باز داشتن ایران از حمله‌های تلافی‌جویانه بوده است.

به نوشته آسوشییتدپرس، دوران انتقال از دولت ترامپ به جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا، معادلات استراتژیک تهران و واشنگتن را پیچیده‌تر کرده است، زیرا دولت بایدن ممکن است برخورد نرم‌تری با ایران در پیش گیرد. آقای بایدن گفته که امیدوار است آمریکا دوباره به برجام بپیوندد.

از ماه می سال ۲۰۲۰ و در گرماگرم نگرانی از حمله ایران به منافع آمریکا در منطقه، ناوهای هواپیمابر ایالات متحده حضوری تقریبا دائمی در منطقه خلیج فارس داشته‌اند.

ناو هواپیمابر نیمیتز در ماه آوریل وارد منطقه شد و قرار بود تا پایان سال ۲۰۲۱ برگردد. اما اوایل ماه دسامبر بازگشت آن به تعویق افتاد.