اعزام هیات کره‌ای به ایران و مذاکره برای آزادکردن نفتکش

سفیر ایران در کره جنوبی به وزارت امور خارجه این کشور در سئول فراخوانده شد

تصویر دوربین مداربسته نفتکش کره‌ای قایق سپاه پاسداران را در کنار کشتی در تاریخ ۱۵ دی‌ماه نشان می‌دهد - YONHAP / AFP

مقام‌های کره جنوبی اعلام کردند که هیاتی را برای مذاکره درباره آزادی نفتکش توقیف شده و خدمه آن به ایران اعزام می‌شود.

نفتکش ام‌تی‌ هانکوک چمی (MT Hankuk Chemi) با پرچم کره جنوبی روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه، به دلیل «آلودگی نفتی» از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شد. متصدیان کشتی این اتهام را رد کرده‌اند.

چوی یانگ سام سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی در یک نشست رسانه‌ای گفت: «هیاتی به ریاست مدیرکل منطقه مربوطه در اولین زمان ممکن برای حل و فصل موضوع از طریق مذاکره به ایران اعزام می شود.»

او افزود که ریاست این هیات را کوه کیونگ سوک، مدیر کل امور آفریقا و خاورمیانه این وزارتخانه به عهده خواهد داشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری یونهاپ، معاون وزارت امور خارجه کره جنوبی سفر سه روزه خود به تهران را روز یکشنبه هفته آینده آغاز می‌کند. این سفر پیش از این برنامه‌ریزی شده بود.

رسانه‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند که قرار است یک مقام ارشد کره‌ای در روزهای آینده برای گفت‌وگو درباره پول‌های بلوکه شده به ایران برود.

به نوشته این خبرگزاری، برآورد می‌شود که حدود ۱۰ تریلیون وون (۹.۲ میلیارد دلار) از دارایی‌های ایران در بانک‌های کره جنوبی بلوکه شده باشد. بر اساس آنچه بانک‌های کره‌ای روز سه‌شنبه اعلام کرده‌اند، تحریم‌های آمریکا بر برنامه هسته‌ای ایران دلیل بلوکه کردن این وجوهات است.

همچنین، موضوع تهاتر پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی با واکسن کووید-۱۹ یا سایر کالاها مطرح شده بود.

در ساعات اولیه امروز، وزیر امور خارجه کره‌جنوبی درباره توقیف نفتکش این کشور از سوی ایران گفت که کشورش تلاش کرده از طریق سفارت ایران در کره‌جنوبی و سفارت کره‌جنوبی در ایران بفهمد که چه اتفاقی افتاده است.

کانگ کیوانگ وا حاضر به اظهارنظر درباره احتمال توقیف نفتکش در تلافی پول‌های بلوکه شده ایران نشد و گفت: «اولویت اول ما بررسی واقعیت و اطمینان از امنیت خدمه کشتی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه کره جنوبی اظهارداشته که کشورش در حال تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی نفت‌کش و خدمه آن است.

بر اساس گزارشی که فرانس‌پرس منتشر کرده، سعید بادامچی شبستری، سفیر ایران در کره جنوبی امروز به وزارت امور خارجه این کشور فراخوانده شد و درخواست این کشور مبنی بر «آزادی سریع‌» نفت‌کش که «در تضاد با قوانین دریانوردی بین‌المللی است» به او ابلاغ شد.

همه ۲۰ خدمه این نفت‌کش بازداشت شده‌اند. به نوشته خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، دو نفر خدمه این نفتکش از کشور اندونزی، ۱۱ نفر از میانمار، پنج نفر از کره جنوبی و دو نفر از ویتنام هستند. این نفتکش از عربستان سعودی حرکت کرده و عازم امارات متحده عربی بود.

وزارت دفاع کره جنوبی روز سه‌شنبه اعلام کرد که واحد مقابله با دزدان دریایی خود را در نزدیکی تنگه هرمز مستقر کرده تا از امنیت شهروندان این کشور اطمینان حاصل کند. روزانه حدود شش کشتی کره جنوبی از تنگه هرمز عبور می‌کند و ۷۰ درصد واردات نفت مورد نیاز این کشور از مسیر تنگه هرمز تامین می‌شود.

در همین حال علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی با ادعای توقیف این نتفکش به دلیل آلودگی زیست‌محیطی گفت: «اگر کسی گروگانگیر باشد آن دولت کره جنوبی است که به بهانه واهی بیش از هفت میلیارد را گروگان گرفته است.»

بر اساس بیانیه‌ای که نیروی دریایی سپاه پاسداران پس از توقیف کشتی منتشر کرده، این نفتکش پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهدشد.

در این اطلاعیه آمده است: «توقیف این شناور به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه انجام شد.»

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.»