برگزاری مراسم بزرگداشت قتل سلیمانی در صنعا، خشم یمنی‌ها را برانگیخت

برپایی مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی با حضور سفیر ایران در صنعا

تصاویر قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس در مسجد الصالح در صنعا، پایتخت یمن. عكس از:  AFP

شبه‌نظامیان حوثی وفادار به دولت ایران در یمن، مراسم ویژه‌ای را به منظور گرامیداشت از نخسیتن سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، در شهر صنعا، پایتخت یمن با حضور حسن ایرلو، سفیر ایران در یمن و رهبران گروه حوثی برگزار کردند. به همین مناسبت، تصاویر بزرگی از قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی مهندس، معاون رئیس حشد شعبی عراق، در خیابان‌های صنعا و مسجد الصالح به نمایش گذاشته شد و رسانه‌های حوثی بیشتر برنامه‌های خود را به پوشش خبری این مراسم اختصاص دادند.

طبق گزارش شبکه خبری المسیره وابسته به حوثی‌ها، محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی گروه حوثی، گفت که "خروج نیروهای آمریکایی از منطقه تنها راه قصاص خون شهدای فرماندهان مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس محسوب می‌شود."

برپایی این مراسم، خشم ملت یمن را برانگیخت، مقامات رسمی و فعالان یمنی از برگزاری چنین مراسمی ابراز نارضایتی کرده و آن را به عنوان تأکید مجددی بر تبعیت و وابستگی مطلق حوثی‌ها به تهران دانستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، شهروندان یمن با نشر مطالب و پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، سلیمانی را به عنوان "دست آغشته به خون اعراب در ایران" توصیف كردند  و به حسن ایرلو، سفیر ایران در یمن نیز همان سرنوشت را نوید دادند. آنها از دولت یمن و ائتلاف حمایت از دولت مشروع یمن خواستند كه برای حمایت از مشروعیت یمن به سرعت وارد اقدام شوند و صنعا را پیش از آن‌که به "قم" دیگری تبدیل شود نجات دهند.

در همین حال، محمد جمیح، نماینده دائم و سفیر یمن در یونسکو معتقد است که نصب تصاویر سلیمانی که دستانش به خون صدها هزار عرب آغشته شده بود، برای تأیید بر کنترل ایران بر چهارمین پایتخت عربی است.

از سوی دیگر، معمر العریانی، وزیر اطلاعات و فرهنگ در دولت به‌رسمیت شناخته شده بین‌المللی یمن، اظهار داشت که اقدام شبه‌نظامیان حوثی به برپایی مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی که وی او را "تروریست" خطاب کرد، تأکید مجددی بر پیروی کامل حوثی‌ها از دولت آیت‌الله‌ها در تهران و تلاش برای تبدیل کردن سرزمین یمن به عنوان استان جدیدی از ایران است. وی در حساب کاربری‌اش در تویتر نوشت "حضور حسن ایرلو، که وی او را به عنوان «افسر سپاه قدس، نامید»، در صدر مراسمی که توسط شبه‌نظامیان حوثی در اولین سالگرد کشه شدن قاسم سلیمانی برگزار شد"، پیامی از سوی دولت ایران مبنی بر این است که حسن ایرلو، حاکم واقعی صنعا است، به ویژه این که نخست وزیر به اصطلاح «کودتا» در کنار وی در این مراسم نشسته بود.

همچنان، سمیه عسله، کارشناس امور ایران اظهار داشت که بزرگداشت حوثی‌ها از قتل سلیمانی در حضور حسن ایرلو، که تهران ادعا می‌کند سفیر آن در صنعا است، نمایانگر تبعیت کامل حوثی‌ها به تهران بوده و نشان می‌دهد که حسن ایرلو حاکم واقعی مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن است و البته حسن ایرلو سعی دارد با هدف قراردادن ساختار اجتماعی و هویت ملی مردم یمن، این کشور را تحت کنترل ایران و در مسیر منافع استراتژیک تهران قرار دهد.

سمیه عسله، که یک شهروند مصری است، افزود که نصب تصاویر سلیمانی توسط حوثی‌ها در خیابان‌های صنعا، پایتخت یمن، در حالی‌که میلیون‌ها شهروند یمنی در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در دشوارترین فاجعه انسانی، گرسنگی و فقر به‌سر می‌برند، می‌تواند به عنوان اقدام نابخردانه و ریاکاری ایران توصیف شود که برنامه‌های استراتژیک خود را به حساب زندگی مردم بی‌گناه یمن به پیش می‌برد. وی اظهار داشت که در واقع، رژیم ایران با دادن دستور به حوثی‌ها برای برگزاری مراسم بزرگداشت سلیمانی در صنعا، پیامی را به آمریکایی‌ها فرستاد که تهران هنوز اوضاع یمن را در کنترل خود دارد و هر گونه حمله نظامی علیه ایران، با واکنش شدید متحدان ایران در منطقه و در رأس آنها حوثی‌های یمن که نه تنها تهدیدی برای یمن بوده بلکه سراسر منطقه و حتی آبراه‌های بین‌المللی را تهدید می‌کنند، روبه‌رو خواهد شد.

قابل ذکر است که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران ایران، در سوم ژانویه سال ۲۰۲۰ همراه با ابومهدی مهندس، معاون رئیس حشد شعبی عراق، در حمله پهپادهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، کشته شد.

هرچند گزارش‌های سازمان ملل متحد و اتهامات کشورهای متعدد منطقه تأیید می‌کند که تهران از شبه‌نظامیان حوثی حمایت نظامی، مالی و سیاسی می‌کند و موشک‌های بالستیک و پهپادهای نظامی را در دسترس آنها قرار می‌دهد، ایران هرگونه پشتیبانی از حوثی‌ها را انکار می‌کند.

© IndependentArabia