برایان هوک در منطقه؛ تلاش برای پایان غائله عربستان و قطر

هدف اصلی سفر هوک تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل بر ایران است

آمریکا تلاش می‌کند تا عربستان سعودی و متحدینش را راضی کند که حریم هوایی خود را به روی قطر بگشایند - REUTERS/Hamad l Mohammed/File Photo

برایان هوک در سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس، خواهان پایان درگیری دیپلماتیک بین قطر و سایر اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) شده است.

این غائله از سال ۲۰۱۷ آغاز شد که عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی به همراه مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. آن‌ها دوحه را متهم به حمایت از تروریسم کردند و به پشتیبانی گسترده این کشور از جنبش اخوان مسلمین معترض بودند.

از میان شش عضو شورای همکاری خلیج (فارس)، عربستان سعودی، بحرین و امارات موضع قاطع ضد سیاستهای قطر را دارند. عمان به دلیل روابط گسترده‌اش با ایران از بقیه مجزا شمرده می‌شود. کویت نیز همواره کوشیده در این میان میانجی‌گری کند.

آمریکا روابطی حسنه با تمام این کشورها و در هر شش کشور عضو شورا، پایگاه نظامی دارد. واشینگتن پشتیبان تلاش‌های کویت برای میانجی‌گری است گرچه دولت ترامپ به ریاض نزدیک‌تر است، به خصوص به این خاطر که ایران در این غائله طرف قطر را گرفته است.

به گزارش رویترز، هوک در قطر ضمن دیدار با وزیر خارجه این کشور با گروهی از گزارشگران قطری نیز دیدار کرد و به آن‌ها گفت: «این نزاع زیادی طول کشیده است و در نهایت به ضرر منافع مشترک منطقه و ثبات، رفاه و امنیت است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی که از طریق کنفرانس تصویری با نمایندگان رسانه های خبری از دوحه گفتگو می کرد، افزود: «پایان دادن به این نزاع به واقع به پیشبرد منافع دست‌جمعی تمام طرفین این تخاصم خواهد انجامید.»

هدف اصلی سفر هوک تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل بر ایران است؛ موضوعی که شورای امنیت در ماه اکتبر در مورد آن تصمیم خواهد گرفت. هوک پیش ازقطر از تونس، که در حال حاضر نماینده جهان عرب در شورای امنیت است، دیدار کرد و امروز دوشنبه وارد کویت شد.

شیخ صباح، امیر ۹۱ ساله کویت، در حال حاضر برای درمان در آمریکا به سر می‌برد. هوک ابراز امیدواری کرد که غیبت شیخ صباح «تاثیری منفی بر تلاش‌های دیپلماتیک نداشته باشد.»

هوک تاکید کرد که به باور او شیخ صباح، که دیپلماتی باتجربه است، خواهان ادامه تلاش‌های کویت است.

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها و منابعی در منطقه خلیج فارس گفت که آمریکا تلاش می‌کند تا عربستان سعودی و متحدینش را راضی کند که حریم هوایی خود را به روی قطر بگشایند. بستن این حریم هوایی باعث شده دوحه (که تنها مرز زمینی‌اش با عربستان است) به ایران بیشتر نزدیک شود.