آغاز غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم در فردو

صالحی گفته بود، برای غنی‌سازی ۲۰درصدی دستمان روی ماشه است

در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰، مرکز هسته‌ای فردو به نام یکی از چهره‌های هسته‌ای کشته‌شده ایرانی، «مجتمع غنی‌سازی شهید علیمحمدی» خوانده شد- تصویر از محمدعلی جلالی/ خبرگزاری شبستان

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، از آغاز غنی‌سازی ۲۰درصدی در مرکز هسته‌ای فردو (مجتمع غنی‌سازی شهید علیمحمدی) خبر داد.

ربیعی ظهر روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به صدور دستور راه‌اندازی غنی‌سازی ۲۰درصد ازسوی رییس جمهوری در روزهای گذشته، گفت: «از ساعاتی پیش پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی برمبنای تعهدات پادمانی کشور، فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول یو‌اف۶ به‌دست خواهد آمد.»

دو روز پیش، شنبه ۱۳ دی، اعلام شد که بنابر گزارش‌های به‌دست‌آمده از ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران غنی‌سازی اورانیوم را تا میزان ۲۰درصد افزایش خواهد داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز روز شنبه در یک برنامه تلویزیونی از آمادگی برای آغاز غنی‌سازی ۲۰درصدی گفته بود: «ما سرباز نظام هستیم و دستمان روی ماشه است؛ فرمانده باید دستور بدهد. ما خیلی سریع می توانیم کار را شروع کنیم.»

صالحی توضیح داده بود که نامه‌ای در این زمینه برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرستاده شده است و حالا باید «بازرسان بیایند فک پلمپ کنند. تحت نظارت آژانس در آینده نزدیک باید کپسول گاز اورانیوم را تعویض کنیم.»

پیش از آن، سازمان بین‌المللی آژانس هسته‌ای نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «ایران به آژانس اطلاع داده که در پی قانونی که به‌تازگی در مجلس تصویب کرده، به غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۲۰ درصد خواهد پرداخت.» در این بیانیه آمده بود که ایران زمان آغاز فعالیت غنی‌سازی خود را اعلام نکرده است.

غنی‌‎‍سازی ۲۰درصدی سطحی است که ایران قبل از توافق سال ۲۰۱۵ در سایت فردو به آن رسیده بود. این سطح از غنی‌سازی به ایران امکان می‌دهد زمان گریز هسته‌ای را کوتاه‌تر کند. گریز هسته‌ای به مدت زمان لازم برای تهیه مواد کافی به‌منظور تولید سلاح هسته‌ای گفته می‌شود که از خطوط قرمز آمریکا و اروپا در مواجهه با مساله هسته‌ای ایران به‌شمار می‌رود.

مقامات تهران بر صلح‌آمیز بودن اهداف هسته‌ای خود تاکید دارند.