واکنش ارگ به سخنان پمپئو درباره تلفات غیرنظامی

ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید جنگ طالبان علیه آمریکا پایان یافته نه علیه مردم این کشور

مایک پمپئو از توقف تلفات سربازان آمریکایی در افغانستان ابراز خرسندی کرده و گفته در سال گذشته هیچ سرباز آمریکایی در این کشور کشته نشده‌است - توییتر پمپئو

ارگ ریاست‌جمهوری در واکنش به سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد که تلفات نظامیان خارجی به این دلیل صفر شده است که نیروهای امنیتی به تنهایی جنگ با شورشیان را مدیریت و رهبری می‌کنند.

آقای پمپئو دیروز در رشته توییتی درباره دستاوردهای دولت ترامپ در چهار سال گذشته گفت که یک سال است هیچ سرباز آمریکایی در افغانستان کشته نشده است؛ اما در یک سالی که از توافق آمریکا و طالبان می‌گذرد، جنگ در افغانستان به‌شدت ادامه دارد و تلفات نظامیان و غیرنظامیان افغان به‌شدت افزایش یافته است.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان امروز یکشنبه، چهاردهم دی‌ماه گفت که طالبان «اکنون علیه مردم و حکومت» افغانستان می‌جنگد و به همین خاطر نیروهای خارجی در این کشور تلفاتی نداشته‌اند. آقای مینه‌پال به تعداد تلفات غیرنظامیان هم اشاره کرد و گفت که خونریزی در کشور بسیار زیاد است.

طالبان در سال گذشته حدود ۱۸ هزار و ۲۰۰ حمله تروریستی در افغانستان انجام دادند که محلات نظامی و غیرنظامی را هدف گرفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، در مدتی که طالبان با آمریکا توافقنامه صلح امضا کرده است، قتل‌های هدفمند هم افزایش یافته و ۱۳۶ روزنامه‌نگار، فعال مدنی، پزشک، دادستان، قاضی و روحانی در این مدت کشته شده‌اند. ده‌ها نفر دیگر هم که مورد تهدید امنیتی طالبان بوده‌اند، موقتا کشور را ترک کرده‌اند.

مایک پمپئو، در توییت خود بار دیگر تاکید کرد که مذاکرات پیش‌رو شانس بزرگی برای صلح است و افغان‌ها در حال گفت‌وگو با هم هستند تا به توافقی برسند و این از نظر او، پیشرفتی «باورنکردنی» است.

دور دوم مذاکرات بر سر تقسیم قدرت دو روز دیگر در دوحه آغاز خواهد شد و نمایندگان طالبان و دولت افغانستان رودرروی هم خواهند نشست.

بیشتر از جهان