نیویورک تایمز: ترامپ در پاییز، شکست خود در انتخابات را پیش‌بینی کرده بود

«ترامپ داماد و مشاور خود را مقصر شکست در انتخابات قلمداد کرده بود»

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا- Official White House Photo by Joyce N. Boghosian

 نیویورک تایمز در گزارشی درباره آخرین روزهای ترامپ در کاخ سفید فاش کرده است که او شکست خود در انتخابات نوامبر را پیش‌بینی کرده بود، وداماد و مشاور ارشد خود جرد کوشنر را به دلیل نقش او در هماهنگی برنامه آزمایش کرونا، مسئول این شکست دانسته بود. 

آقای ترامپ در جریان جلسات تمرین‌ برای مناظره‌های انتخاباتی در پاییز گذشته، به آقای کوشنر گفته بود: «من می‌بازم و این تقصیر تو خواهد بود، به خاطر آزمایش‌ها.» مبنای آن جمله آقای ترامپ همان باور غیرعلمی و بی‌مبنایی است که درباره آزمایش کرونا بارها تکرار کرده است. وی مخالف آزمایش کرونا است، چون می‌پندارد این کار موجب کشف شمار زیادی مورد ابتلا به کرونا می‌شود. کاخ سفید چنین مکالمه‌ای را انکار می‌کند.

تحقیقات نیویورک تایمز که بر اساس مصاحبه با ده‌ها مقام فعلی و سابق در دولت ترامپ انجام شده است، تصویری از رئیس جمهوری ارائه می‌کند با شروع همه‌گیری درباره افول آینده سیاسی‌اش به اضطراب افتاده است.

این باعث شد که آقای ترامپ مسئولیت تعیین استراتژی برای مقابله به کرونا شامل آزمایش و توزیع ماسک و تجهیزات پزشکی را به آقای کوشنر واگذار کند. در آن موقعیت آقای کوشنر بارها در تقابل با رئیس خود قرار گرفت که اغلب ترجیح می‌دهد به جای اتکا به مشاوران عالی‌رتبه علمی خود، بر اساس ملاحظات سیاسی و نظریه‌های غیرعلمی مورد استقبال طرفدارانش تصمیم‌گیری کند. اتکای او به مشاوره دکتر اسکات اتلس، استاد رادیولوژی اعصاب در دانشگاه استنفورد که هیچ‌گونه تخصصی در زمینه بیماری‌های عفونی ندارد و پس از چند مصاحبه با فاکس نیوز به استخدام کاخ سفید درآمد، از جمله علل اصطکاک در کاخ سفید بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش شده است كه كوشنر به همراه مشاوران دیگری مانند هوپ هیكس ماه‌ها تلاش کرد تا رئیس جمهور را به تشویق مردم به زدن ماسک مجاب کند، اما تلاش آنها با مخالفت کسان دیگری در كاخ سفید مواجه شد که نگران بودند كه رأی دهندگان به آقای ترامپ ممکن است ماسک زدن را اقدامی علیه آزادی‌های شخصی تلقی کند، گرچه نظرسنجی داخلی خلاف آن را نشان می‌داد. (ماهها پس از آغاز شیوع کرونا، رئیس جمهور برای اولین بار در ماه ژوئیه هنگام بازدید از بیمارستان نظامی والتر رید با ماسک بر صورت دیده شد. زدن  ماسک در سطح فدرال هنوز اجباری نشده است. کارشناسان تخمین می‌زنند که این اقدام می‌توانست جان بیش از ۱۰۰ هزار نفر را نجات دهد).

برخی دیگر آقای کوشنر به دلیل نقص برنامه آزمایش کرونا مورد انتقاد قرار داده‌اند. انتقاد این است که این برنامه نتوانست با سرعت شیوع ویروس توسعه یابد.

یک جمهوری‌خواه که به طور منظم با کاخ سفید کار کرده‌است، در این باره به نیویورک تایمز گفت: «این کاملا یک عملیات تاکتیکی بود و انصافاً در تدارک دستگاه تنفس مصنوعی و موارد دیگر موفقیت‌آمیز بود، اما در کل نتوانست پا به پای بحران چاره‌جویی کند.»

ایالات متحده هنوز هم فاقد یک استراتژی طولانی مدت برای آزمایش است. آقای کوشنر در کاخ سفید همچنان به دلیل جذب گروهی از جوانان داوطلب در کاخ سفید با سابقه حرفه‌ای در بخش مالی  و بنگاه‌های مشاوره‌ای برای مقابله با کرونا مورد انتقاد بوده است.

گفته می‌شود به آنها لپ تاپ یا ایمیل دولتی داده نشد و استفاده آنها از ایمیل‌های شخصی مانع موفقیت آنها در تأمین ماسک و لوازم پزشکی برای کشور شد. برخی از این گروه نیز به دلیل نداشتن تجربه در حوزه بهداشت عمومی، و بی‌اطلاعی از مقررات اساسی سازمان غذا و دارو، گاه وقت خود را صرف جستجوی پاسخ به پایه‌ای‌ترین مسائل در گوگل می‌کردند.

یکی از این جوانان به نام مکس کندی جونیور که در یک صندوق سرمایه‌گذاری کار می‌کند، در یک افشاگری کاخ سفید را متهم کرده است که اجازه داده است افرادی مانند جنین پیرو، از مجریان فاکس نیوز، در توزیع وسایل پزشکی لابی کنند. وی همچنین ادعا کرده است که آنها برای درست کردن یک مدل آماری که تعداد تلفات را کمتر پیش‌بینی‌ می‌کرده است، تحت فشار بوده‌اند. کاخ سفید این ادعاها را تکذیب می‌کند.

در مجموع، برنامه دولت برای آزمایش کرونا نه تنها از توصیه‌های کارشناسان بهداشتی بلکه حتی از آنچه سیاستمداران قولش را داده بودند، نیز محدودتر و ناموفق‌تر بوده است. یکی از کارهای آقای كوشنر راه‌اندازی طرحی برای برقراری سایت‌هایی در سراسر کشور برای اجرای آزمایش کرونا بود که مردم بتواند بدون خارج شدن از خودروشان آزمایش بشوند. اما دولت فدرال طی ۱۰ ماه گذشته فقط ۵۰۰ سایت موقت در ۱۷ ایالت ایجاد كرده است. این جز سوءتخصیص تجهیزات پزشکی که کادرهای درمانی را گاه مجبور کرده است به جای لباس پزشکی کیسه‌ زباله به تن کنند، دستاورد دیگری نداشته است.

یکی از مقامات سابق کاخ سفید به نیویورک تایمز گفت: «انتقاد اصلی به جرد همیشه این بوده است که او ابراز علاقه به مسئولیت‌هایش می‌کند اما همه توجه خود را به آن بذل نمی‌کند. او یک تعهد طولانی‌مدت و پایدار به کارها ندارد، ولی همیشه حاضر خواهد بود وقتی همه چیز خوب پیش رود و قرار باشد غنایم تقسیم شود. اما اگر اوضاع ضعیف پیش برود، ناپدید می‌شود. و این نمونه دیگری از آن است.»

ایالات متحده همچنین نتوانسته است در مراحل اولیه و بسیار مهم شیوع کرونا یک برنامه جدی را برای آزمایش‌ کرونا به اجرا گذارد.

تا به امروز، تلاش‌ها برای آزمایش و ردیابی بسیار محدودتر از آن چیزی است که باید باشد. بر اساس برآوردهای کارشناسان بهداشت عمومی، کنترل ویروس در ایالات متحده نیازمند ۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار نفر برای ردیابی تماس‌ها است، اما تنها حدود ۷۰ هزار نفر مشغول این کار هستند. به علاوه، ایالات متحده هنوز تا چندین میلیون آزمایش در روز که برای کسب تصویری مناسب از میزان شیوع کرونا لازم است، فاصله دارد.

© The Independent

بیشتر از جهان