طرح فعال‌سازی دوباره بیمارستان‌ اضطراری در مرکز جاویتز نیویورک

در نیمه دسامبر، ایالت نیویورک بار دیگر رستوران‌های سربسته را تعطیل کرد

با شیوع کووید-۱۹ در شهر نیویورک مرکز همایش جاویتز به یک بیمارستان اضطراری ارتش تبدیل شد-  Bryan R. Smith / AFP

هم‌زمان با نبرد گسترده شهر و ایالت نیویورک دربرابر بازگشت موج همه‌گیری کرونا، شهر نیویورک آماده می‌شود تا بیمارستان اضطراری ارتش را که در داخل مرکز جاویتز برپا کرده بود، بازگشایی کند. 

ریچ آتزوپاردی، مشاور ارشد اندرو کومو، فرماندار نیویورک، به نشریه نیویورک‌پست گفت: «ایالت نیویورک هفته‌هاست که تاسیسات و تدارکات آماده‌سازی بیمارستان‌های اورژانس را برای موج بالقوه افزایش موارد ابتلا فراهم می‌کند؛ ازجمله در مکان‌هایی مثل مرکز جاویتز که هنوز بیشتر زیرساخت‌ها پابرجاست و درصورت افزایش موارد بستری بیماران بیش از آنچه انتظار می‌رود، می‌توانند به‌سرعت فعال شوند.» او افزود: «مردم نیویورک را ترغیب می‌کنیم کماکان هوشمندانه عمل کنند تا بتوانیم با پرهیز از موجی که فراتر از ظرفیت نظام بیمارستانی‌مان باشد، مجبور نشویم این تاسیسات جدید را فعال کنیم.» 

در ماه مارس، وقتی که بیماری کرونا نیویورک را فراگرفت و از ظرفیت بیمارستان‌ها فراتر رفت، ارتش ایالات متحده آمریکا به احداث یک بیمارستان اضطراری در داخل مرکز همایش‌های عظیم شهر نیویورک اقدام کرد. این تاسیسات ۱۱میلیون دلاری از آن جهت که نیمه‌خالی مانده بود، مورد انتقاد قرار گرفت، چراکه هم‌زمان، دیگر بیمارستان‌های شهر با موج فراگیر بیماران و کمبودهای حیاتی مواجه بود. مقام‌های مسئول نیویورک گفته‌اند که دلیل این وضع، شرایط سختگیرانه فدرال و مدیریت مبنی‌بر مجوز ورود اشخاص به تاسیسات بود، به‌ویژه وقتی که از حالت اولیه خود به عنوان یک بیمارستان فضای عمومی، به مرکز مداوای کووید تغییر کاربری داد. 

(بسیاری از بیمارستان‌های صحرایی اضطراری کووید که سپاه مهندسان ارتش با بودجه بیش از ۶۶۰میلیون دلار در سراسر کشور برپا کردند، تا ماه‌ها حتی یک بیمار را هم مداوا نکردند یا حتی اصلا بیمار نداشتند، و این وضع کارشناسان بهداشت عمومی را ناامید کرد، اما موجبات آرامش خاطر رهبرانی را فراهم کرد که با پیش‌بینی‌های اولیه درباره فضای بیمارستان‌ها، انتظار حال و هوای آخرالزمانی داشتند.) 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس بسیاری از معیارها، نیویورک ایالتی بود که از همه‌گیری ویروس کرونا بیشترین آسیب را دید. ویروس کرونا در اوج همه‌گیری در نیویورک روزانه هزار نفر را می‌کشت، و بیش از هر ایالت دیگر، ساکنان نیویورک را قربانی کرد. سرانه شمار جان‌باختگان نیویورک به‌علت ابتلا به کووید نیز، غیر از نیوجرسی، بیشتر از هر ایالت دیگری بوده است. 

از پاییز به این سو، همه‌گیری مدام روبه افزایش بوده است. این هفته، فرماندار نیویورک اعلام کرد که شمار بستری‌شدگان در بیمارستان‌ها به بیش از ۷۵۰۰ نفر رسیده، که بالاترین میزان از ماه مه است، و در دو هفته اخیر روزانه تقریبا ۱۰۰نفر جان باخته‌اند، و شمار کلی موارد مرگ درحال رسیدن به ۳۰‌هزار نفر است. 

آقای کومو روز دوشنبه گفت:‌ «چیزی از پیش تعیین نشده است. هر چه روی دهد، نتیجه اقدامات ما خواهد بود. در سالی که گمان می‌کردیم همه‌چیز از دستمان خارج شده، در واقع کنترل نهایی را در دست داریم، زیرا این ماییم که سرعت شیوع ویروس را تعیین می‌کنیم.» 

در نیمه دسامبر، ایالت نیویورک بار دیگر رستوران‌های سربسته را تعطیل کرد، هرچند آمار نشان می‌داد که عامل اصلی موج جدید انتشار ویروس گردهمایی‌ها بوده است. هم آقای کومو و هم بیل دبلازیو، شهردار نیویورک، به‌دلیل نحوه مدیریت همه‌گیری و کُندی اقدامات در مقایسه با سایر کانون‌های اولیه ویروس کرونا مورد انتقاد قرار گرفتند. بنابر یکی از تخمین‌ها، نحوه تصمیم‌گیری مسئولان در اینجا به قیمت جان ۱۷هزار نفر تمام شد. 

از آنجا که آقای کومو در ماه اکتبر کتاب «بحران آمریکایی:‌ درس‌های مدیریت از کووید-۱۹» را منتشر کرد، انتقادها از او مورد توجه بیشتری قرار گرفت. این کتاب خاطرات مربوط به فعالیت کومو در دوران  پاسخ‌دهی به همه‌گیری ویروس در ایالت نیویورک است، یعنی وقتی که او از بسیاری جهات به یک شخصیت ملی نیز بدل شده بود، و نیز درست در زمانی که موارد ابتلا پس از کاهش در تابستان، مجددا سیر صعودی در پیش گرفت. 

آقای کومو در زمان انتشار آن کتاب گفت که این کتاب به مفهوم گزارش دادن از یک دور پیروزی نیست، بلکه راهنمایی است برای «درس گرفتن از نیمه اول بازی و بازی بهتر در نیمه دوم مسابقه.» 

© The Independent

بیشتر از جهان