شاهزاده چارلز: بهره‌کشی بشر از طبیعت «دیوانگی» است

چارلز از مردم خواست برای مقابله با بحران اقلیمی، به «خرد جوامع بومی» اهمیت دهند

شاهزاده چارلز: ما از طبیعت، یعنی مادر طبیعت، تغذیه می‌کنیم و جزئی از آنیم.» - Kirsty Wigglesworth / POOL / AFP

شاهزاده ولز بهره‌کشی بشر از طبیعت را «دیوانگی» خوانده است.

شاهزاده چارلز در مصاحبه با مارگارت اتوود، رمان‌نویس شهیر کانادایی، در برنامه «امروز» رادیو بی‌بی‌سی۴ گفت که بشر در سال‌های اخیر روز به روز بیشتر از طبیعت جدا افتاده است.

او گفت: «ما هریک جهانی کوچکیم در این جهان بزرگ، اما این را فراموش کرده‌ایم یا به نحوی شست‌وشوی مغزی شده‌ایم و خیال می‌کنیم هیچ ربطی به طبیعت نداریم و فقط باید از طبیعت بهره‌کشی کنیم.»

«اگر به بهره‌کشی از این کره خاکی ادامه دهیم، هرکاری با طبیعت کنیم، هرچه بیشتر آلوده‌اش کنیم، در واقع با خود کرده‌ایم و این دیوانگی است.»

چارلز همچنین از مردم خواست به «خرد جوامع بومی» اهمیت دهند تا بهتر بفهمند که چگونه باید با بحران تغییرات اقلیمی مقابله کنند.

او گفت: «در طول سال گذشته با عده زیادی از سران طوایف بومی اولیه کانادا صحبت کرده‌ام و حالا وقت آن است که به خرد آنان و به خرد جوامع بومی «اقوام اولیه» در سراسر دنیا توجه بیشتری بکنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«چه بسیار می‌شود از آنان آموخت و می‌شود زمین را به تعادل بازگرداند. می‌توانیم از نو معنای قداست را کشف کنیم، چون ما از طبیعت، یعنی مادر طبیعت، تغذیه می‌کنیم و جزئی از آنیم. ما خودِ طبیعتیم.»

چارلز در مورد پرداختن به دغدغه‌های محیط زیستی نیز صحبت کرد و گفت به یاد دارد وقتی در سال ۱۹۷۰ از مشکلات محیط زیستی سخن می‌گفت، همه فکر می‌کردند «پاک خل» شده است.

چارلز در پاسخ به این سؤال اتوود که آیا آن سال «مقاومتی» در برابر سخنرانی‌اش در مورد مشکل پسماندهای پلاستیکی و آلودگی هوا وجود داشت یا نه، گفت: «بله خیلی زیاد. اما آن موقع هیچ‌کس واقعاً نمی‌خواست در این مورد چیزی بداند. همه فکر می‌کردند پاک خل شده‌ام.»

شاهزاده این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که اخیراً به علت سه بار پرواز با هواپیمای شخصی‌اش در مدت ۱۱ روز پیش از نشست اقتصاد جهانی در داووس، با انتقاداتی مواجه شده است. او در این نشست با گرتا تونبرگ، کنشگر محیط زیستی، دیدار کرد.

به گزارش میل آن ساندی، هواپیما و بالگرد شخصی چارلز مسیری بالغ بر ۲۵ هزار و ۷۵۰ کیلومتر را سفر می‌کند که مالیاتش حدود ۲۸۰ هزار پوند می‌شود. 

سخنگوی کلارنس هاوس در مصاحبه با میل آن ساندی گفت: «سفرهای بین‌المللی بخش اجتناب‌ناپذیری از برنامه شاهزاده به عنوان عضو ارشد خانواده سلطنتی به نمایندگی از بریتانیا در آن سوی مرزها است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی