دولت آذربایجان در کابل سفارت باز می‌کند

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده است که دولت آذربایجان سفارت خود در کابل را افتتاح می‌کند

پرچم جمهوری آذربایجان - GLYN KIRK / BAKU 2017 / BAKU 2017 ORGANIZATION COMMITTEE

در خبرنامه‌ وزارت خارجه افغانستان در رابطه به افتتاح سفارت دولت آذربایجان در کابل آمده است: «با تلاش‌های مداوم وزارت امورخارجه و پیگیری سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در باکو، مجلس نمایندگان جمهوری آذربایجان به گشایش سفارت این کشور در کابل رای اعتماد داد و با آن موافقت کرد.»

صمد سیداف، رئیس روابط بین‌المللی مجلس نمایندگان آذربایجان، بازگشایی سفارت این کشور در افغانستان را مهم و به نفع «باکو» دانست. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در دیدار با حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفت: «آذربایجان برای تحکیم روابط خود با افغانستان در سال ۲۰۲۱ سفارت خود در کابل را افتتاح می‌کند.»

علی‌اف همچنین در مراسم تقدیم استوارنامه امان‌الله جیحون، سفیر جدید افغانستان در باکو، ضمن تاکید بر تقویت و گسترش روابط سیاسی، فرهنگی و تجارتی میان کابل و باکو اظهار داشت: «اختصاص بورسیه‌های تحصیلی برای نظامیان افغان و برنامه‌های آموزشی مشترک دیگر هم در دستور کار همکاری‌های مشترک آذربایجان و افغانستان قرار دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه افغانستان از این تصمیم جمهوری آذربایجان مبنی بر گشایش سفارت در کابل استقبال کرد و گفت: «بازگشایی سفارت آذربایجان در کابل برای گسترش و تقویت مناسبات میان دو کشور مفید و ضروری است. وزارت خارجه افغانستان تقویت و گسترش روابط میان افغانستان و کشورهای منطقه و جهان را از اولویت‌های سیاست خارجی خود می‌داند و مصمم است تا در این راستا به تلاش‌های مداوم خود ادامه دهد.»

افغانستان در ۲۱ دسامبر سال ۱۹۹۱، استقلال آذربایجان را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک میان دو کشور از ۱۶ نوامبر ۱۹۹۴ برقرار شد. سفارت جمهوری اسلامی افغانستان نیز برای نخستین بار در نوامبر سال ۲۰۱۲ در شهر باکو، پایتخت آذربایجان افتتاح شد و آغاز به کار کرد.

خاطرنشان می‌شود هم‌اکنون روابط میان افغانستان و آذربایجان عالی و دوستانه است و تاکنون ۱۴ سند همکاری در بخش‌های مختلف میان دو کشور به امضا رسیده است. همچنین محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان و الهام‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در یک دیدار ویدئویی در سال جاری، بر گسترش و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی میان کابل و باکو تاکید کردند.

سفارت آذربایجان در حالی در کابل آغاز به کار می‌کند که دولت افغانستان در خصوص موضع آذربایجان در مورد قره‌باغ، همواره در کنار باکو قرار داشته است.