سفری که نباید بی نتیجه بماند

در پی توقیف نفتکش بریتانیایی امکان دیدار ظریف با نمایندگان کنگره افزایش یافته

جمعه شب در ایران، معمولا ساعاتی کسالت آور است. مردم برای آنکه صبح شنبه به موقع در سر کار حاضر شوند زودتر به رختخواب می روند. اخبار ساعت ۱۱ شب خواب مردم ایران را پریشان کرد. اخبار ساعت ۲۳ گفت که در تنگه هرمز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نفتکش بریتانیایی به نام "استینا ایمپرو" را به‌ علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین ‌المللی دریایی در تنگه هرمز توقیف کرده است.

دو هفته پیش از این نیروی دریایی بریتانیا یک نفتکش ایرانی را در تنگه جبل ‌الطارق توقیف کرد و تاکنون علی رغم تلاشهای جمهوری اسلامی "گریس ١" همچنان در توقیف است. صبح روز جمعه دادگاهی حکم داد تا توقیف این نفتکش ایرانی یک ماه دیگر نیز تمدید شود.

ایران تهدید کرده بود که این اقدام بریتانیا بی جواب نخواهد ماند و شاید اقدام امروز سپاه پاسداران در تنگه هرمز تلافی توقیف کشتی گریس ۱ با دو میلیون بشکه باشد که همچنان خط سیر این کشتی و مشتری نفت آن محرمانه باقی مانده است.

از ادعای رئیس جمهور آمریکا بابت سرنگونی پهپاد ایرانی که قصد نزدیک شدن به ناو آمریکایی در خلیج فارس را داشت ( روز پنجشنبه) و تکذیب معاون وزیر خارجه ایران آقای عباس عراقچی و محمد جواد ظریف که ادعا کردند ایران هیچ پهپادی را از دست نداده است، دقیقه به دقیقه تنش در آبهای خلیج فارس افزایش یافته است.

تمامی این احوالات و اتفاقات غیر منتظره در خلیج فارس و تنگه هرمز برخواسته از تلاطم تنش بین ایران و آمریکا در هفته های اخیر است.

آقای ظریف در مصاحبه ای که با شبکه رادیویی ان پی آر آمریکا داشت، به خبرنگار این شبکه گفت که متاسفانه درآمد اصلی ایران از فروش نفت است «ما ۱۴ میلیارد دلار در سال برای خرید دارو و غذا نیاز داریم، ایالات متحده می خواهد مردم ما را گرسنگی دهد».

توقیف نفتکش بریتانیایی توسط سپاه را بایستی از دو منظر نگاه کرد. سفر آقای ظریف به نیویورک می رفت تا بی نتیجه سپری شود و دست خالی به تهران بازگردد. اقدام سپاه پاسداران،  به احتمال شدت گرفتن تنش ها افزوده اما به همان نسبت فرصت و تلاشهای  دیپلماتیک را برای گفتگو با ایران در جهت کاستن از خطر جنگ افزایش داده است.

ای بسا این اتفاق، فرصت دیدار و مذاکره وزیر خارجه ایران محمد جواد ظریف با مقامات آمریکایی را در نیویورک افزایش دهد.

آقای مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که در برای شرکت در نشست ضد تروریستی در آرژانتین بسر می برد روز جمعه در حالی که لبخند بر لب داشت در پاسخ به خبرنگاران گفت، که آقای ظریف می تواند با نمایندگان کنگره ملاقات کند اما تصمیم نهایی را آقای دونالد ترامپ خواهد گرفت.

« آقای ترامپ گفت ما هیچ پیش شرطی برای مذاکره با ایران نداریم و ایرانیان دائم می گویند که وقتی که آمریکایی ها کاری انجام دهند صحبت خواهند کرد. ما نیاز داریم که آنها به میز مذاکره بازگردند. برای حل این چالش ها این درست ترین راه است».

به نظر می رسد که در تهران و در واشنگتن دی سی، مردم دو کشور شبی بسیار گرم و نفس گیر را پشت سر خواهند گذاشت.

تهران و واشنگتن گرم ترین شبهای تابستانی خود را تجربه می کنند، شبهایی که از نظر دیپلماسی نیز در این تابستان داغ نفس هر دو سو را بریده است.

با اجازه ای که آقای پمپئو برای نمایندگان کنگره آمریکا صادر کرده است، بعید نیست که امشب، در این جمعه گرم و شرجی در نیویورک، مقامات بسیاری در خانه سفیر ایران در سازمان ملل متحد در خیابان پنجم نیویورک را برای دیدار با محمد جواد ظریف به صدا در آورند.

دونالد ترامپ عصر جمعه در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره اقدام سپاه در توقیف کشتی لحنی تهدید کننده نداشت. وی گفت که «موضوع را شنیده و با بریتانیا  صحبت خواهد کرد و فقط نشان می دهد، آنچه که درباره ایران می گویم، فقط دردسر است. فقط درد سر». 

بیشتر از سردبیری