کاتلین هیکس؛ اولین زن در مقام معاون وزیر دفاع آمریکا

در صورت تایید این انتخاب، او نخستین زن در این مقام است که به کابینه خواهد پیوست

کاتلین هیکس، معاون وزیر دفاع منتخب در دولت بایدن - عکس از شبکه‌های اجتماعی

دولت جو بایدن روز چهارشنبه اعلام کرد که «کاتلین هیکس»، یک مقام دفاعی آمریکا در دوران اوباما را به عنوان معاونت وزات دفاع معرفی می‌کند. این سمت دومین مقام عالی‌رتبه در پنتاگون محسوب می‌شود. در صورت تایید این انتخاب، او اولین زن در این مقام است که به کابینه خواهد پیوست؛ کابینه‌ای که با این اقدام، برخی از انتخاب‌های بحث‌برانگیز پیشین خود را نقض می‌کند.

طی سال‌های کاری اوباما، خانم هیکس در نقش‌هایی از جمله معاون اصلی وزیر دفاع در امور سیاست و معاون وزیر دفاع در امور استراتژی، برنامه‌ها و نیروها خدمت می‌کرد. او در حال حاضر، در تیم انتقال بایدن مشغول به کار است و مدیر برنامه امنیت بین‌المللی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی است. 

دولت بایدن در بیانیه‌ای ضمن اعلام این انتخاب، خانم هیکس را به «دلیل تجربه گسترده و قضاوت اثبات‌شده وی در مواقع ضروری و بحرانی، برای مقابله با سیلی از مشکلاتی که امروزه با آن روبه‌رو هستیم و نیز چالش‌های احتمالی آینده» مورد تعریف و تمجید قرار داد.

اگر سایر نامزدهای مورد نظر آقای بایدن تایید شوند، خانم هیکس زیر نظر وی برای وزیر دفاع، یعنی ژنرال بازنشسته «لوید آستین»، که در حال حاضر به دنبال معافیت از کنگره برای تصدی این سمت است، خدمت می‌کند. طبق قانون، وزیران دفاع قبل از به عهده گرفتن این مقام عالی در پنتاگون، باید ۷ سال از زمان خدمت سربازی‌شان گذشته باشد. آقای آستین در سال ۲۰۱۶ بازنشسته شد و ممکن است کنگره نسبت به اعطای معافیت دیگر احتیاط کند. این امر به این دلیل است که دولت ترامپ اقدام مشابهی را برای جیمز ماتیس، وزیر دفاع انجام داد.

این موضوع مناقشه‌برانگیز، تنها به انتخاب وزیر دفاع در کابینه مقامات عالی‌رتبه جو بایدن محدود نیست.

کارزار انتخاباتی بایدن، شماری از تغییرات در سیاست دفاع را وعده داده است نظیر حمایت از اعضای مشاغل خدماتی که به ثبت نرسیده‌اند، تغییر ممنوعیت‌های سفر که در زمان دونالد ترامپ اعمال شده بود، تاکید بر دیپلماسی و متحدان بین‌المللی، پایان دادن به حمایت‌ها در جنگ یمن و نیز خاتمه دادن به «جنگ بی‌پایان افغانستان و خاورمیانه، که به قیمت جان و مال کشور» تمام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز بحث‌برانگیزترین جنبه‌های سیاست دفاعی در دوران اوباما و ترامپ مربوط به حمله پهپادها و خلیج گوانتانامو می‌شود که از اظهار نظر راجع به آن خودداری می‌شود.

انتخاب آقای بایدن برای مدیر اطلاعات ملی، «آوریل دی هاینس» بود که یکی از سازندگان پهپاد نظامی جنجالی در دولت اوباما - بایدن بود و زمانی که تروریست‌ها را هدف گرفته بود، باعث کشتار صدها غیر‌نظامی شد و استفاده از آن نسبت به دولت قبلی بوش، ده‌ها برابر شد.

دولتی که در حال روی کار آمدن است، با توجه به مرکزیت آنها در دولت‌های قبلی، درباره پهپاد‌ها سکوت تامل‌‌برانگیزی اختیار کرده است و به پرسشنامه ای‌سی‌ال‌یو (ACLU) درباره حمله پهپادهای سی‌آی‌ای (CIA) هیچ جوابی نداده است.

تیم انتقالی بایدن به تقاضای ایندیپندنت مبنی بر پاسخگویی، جوابی نداده است.

بایدن همچنین درباره برنامه‌های خود راجع به بازداشتگاه جنجالی نظامی در خلیج گوانتانامو که اوباما به شکل ناموفقی تلاش به بستن آن کرد، توضیحی نداده است. یک سخنگوی این دولت انتقالی به ای‌پی گفت که آقای بایدن اواخر نوامبر از بستن این زندان حمایت کرده است، اما درباره برنامه‌ خود تا قبل از دراختیار گرفتن دولت توضیحی نداده است.

در عین حال، گروه‌های حقوق بشر تا حدی تردید دارند که برنامه‌های دولت بایدن برای پایان‌دادن به جنگ‌های همیشگی آمریکا، به معنای جداشدن عمیق از این درگیری‌ها باشد. آمریکا، اغلب عملیات نظامی ویژه‌ای را حتی در کشورهایی که رسما درگیر جنگ در آن کشورها نیست، انجام می‌دهد.

«دافنه اویاتار»، مدیر سازمان امنیت حقوق بشر در سازمان عفو بین‌الملل ایالات متحده آمریکا به «بیزنس اینسایدر» گفت: «بیشتر مناقشه‌ها بر سر بیرون کشیدن نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، سومالی و یا جاهای دیگر است. اما بیرون کشیدن این نیروها، به معنی پایان جنگ‌ها و یا عدم مداخله آمریکا در آنها نیست.»

© The Independent