۱۵۰ هزار دلار غرامت به ازای هر کدام از جانباختگان هواپیمای اوکراینی

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت که اعتبار لازم برای پرداخت غرامت تخصیص یافته است

مراسم یادبود برای قربانیان هواپیمای اوکراینی، اوتاوا، ۹ ژانویه- DAVE CHAN/Getty/AFP

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ایران اعلام کرد که براساس مصوبه امروز هیئت دولت به ازای هر کدام از جانباختگان هواپیمایی اوکراینی مبلغ ۱۵۰ هزار دلار غرامت پرداخت خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا نوشت که این غرامت «در اسرع وقت» در اختیار خانواده‌ها و بازماندگان قرار خواهد گرفت.

 همچنین مصوب شده است که «خسارات ناشی از فوت جانباختگان، بدون هیچ‌گونه تبعیض ناشی از ملیت، تابعیت و جنسیت و براساس قوانین متبوع کشورهای جانباختگان، به ورثه آنها پرداخت شود.»

در گزارش معاونت ریاست‌جمهوری آمده که اعتبار لازم برای پرداخت این غرامت که در مجموع ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار خواهد بود تخصیص یافته است.

در مصوبه هیئت دولت ایران به غرامت شرکت هواپیمایی اوکراینی و میزان خسارتی که باید به این شرکت بابت سرنگونی هواپیمایش پرداخت شود اشاره‌ای نشده است.

تصویب پرداخت غرامت به بازماندگان در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های جمهوری اسلامی در آستانه سالگرد سرنگونی این هواپیما هنوز گزارش رسمی خود را به طرف‌های بین‌المللی ارائه نکرده‌اند.

صبح امروز محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران گفت که این گزارش نهایی و «پرینت» شده و به زودی به طرف‌های خارجی ارائه می‌شود و همچنین روی وبسایت سازمان هواپیمایی در دسترس عموم خواهد بود.

هفته گذشته نیز مقام های جمهوری اسلامی اعلام کردند که گزارش رسمی ایران به طرف اوکراینی ارائه شده است. ساعتی پس از انتشار این خبر، دولت اوکراین اعلام کرد که هیچ گزارشی از ایران دریافت نکرده است.

پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراینی در بامداد روز ۱۸ دی‌ماه با شلیک دو موشک پدافندی سپاه پاسداران سرنگون شد و همه ۱۷۶ مسافر و خدمه آن کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تا ۷۲ ساعت پس از شلیک به هواپیما با پنهان کردن دلیل این رویداد، تلاش کردند تا نقص فنی را به عنوان عامل سقوط هواپیما اعلام کنند.

این در حالی است که بنا به روایت امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران، او و دیگر مقام‌های ارشد بلافاصله پس از سرنگونی هواپیما از شلیک موشکی به این پرواز مسافری اطلاع یافته‌اند.

در آستانه نخستین سالگرد این رویداد، هنوز هیچ کدام از عوامل سپاه پاسداران محاکمه و یا برکنار نشده‌اند و فرمانده هوافضای سپاه نیز که مسئولیت شلیک به هواپیمای غیرنظامی را پذیرفت همچنان در مقام خود باقی مانده است.

در ماه‌های گذشته خانواده‌های جانباختگان هواپیمایی اوکراینی بارها در مقابل دادسرای نظامی تهران تجمع کرده‌اند و خواستار محاکمه عاملان و آمران این فاجعه شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده‌های جانباختگانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند نیز کارزاری بین‌المللی برای دادخواهی و محاکمه مقام‌های جمهوری اسلامی ایجاد کرده‌اند.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ یک هفته پیش و در آستانه سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی در بیانیه‌ای با اشاره به تلاش مقامات تهران برای تصاحب مراسم سالگرد کشته‌شدگان و اعمال فشار برای دریافت رضایت، خطاب به حکومت جمهوری اسلامی نوشتند: «قاتل نمی‌تواند صاحب‌عزا باشد». این انجمن پیش از این نیز مقامات جمهوری اسلامی را «جنایتکارانی» توصیف کرده بود که خود در روند تحقیقات مشارکت دارند.

انجمن خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته توضیح قانع‌کننده‌ای درباره این فاجعه ارائه نشده و مجرمان معرفی نشده‌اند و دادگاهی نیز برای آنها برگزاری نشده، به «ارعاب و تهدید» و «شکنجه روحی» خانواده‌ها از سوی جمهوری اسلامی اشاره کرده و می‌گوید که مقامات تهران در تلاش‌ هستند با تصاحب مراسم سالگرد «این جنایت نابخشودنی» آن را «حکومتی» برگزار کنند.

این درحالی است که مراسم خاکسپاری جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ایران نیز با اعمال نفوذ نیروهای امنیتی و تحت فشار قرار دادن خانواده‌ قربانیان «حکومتی» برگزار شد.

در بخش دیگری از این بیانیه خانواده‌ها به فشارها و تهدید‌هایی اشاره می‌کنند که از سوی جمهوری اسلامی برای دریافت رضایت از آنها در جریان است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات تهران تلاش کرده‌اند با ارائه امتیازهایی، با اوکراین به عنوان کشور مالک هواپیما به مصالحه برسند تا از ارجاع پرونده به دادگاه‌های بین‌المللی جلوگیری کنند.

سرنگونی هواپیمای اوکراینی به دست سپاه، چند ساعت پس از آن انجام شد که جمهوری اسلامی برای تحقق وعده علی خامنه‌ای برای گرفتن «انتقام سخت» از آمریکا به دلیل ترور قاسم سلیمانی چند موشک به سمت پایگاه‌ نیروهای ائتلاف صدداعش در عین‌الاسد عراق شلیک کرد. این شلیک موشکی هیچ خسارت جانی به همراه نداشت.

ساعتی پس از حمله به عین‌الاسد، دفتر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت عراق اعلام کرد که ایران چندین ساعت قبل از حمله موشکی به او اطلاعات لازم را به صورت شفاهی داده بود و آن‌ها نیز به نیروهای نظامی و آمریکایی‌ها خبر داده بودند. همچنین مقام‌های اطلاعاتی اعلام کردند که ایران خبر حمله به عین‌الاسد را دست‌کم یک روز قبل و از طریق هیئت قطری یا عمانی که به ایران سفر کرده بودند، به آمریکا و دیگر کشورهای عضو ائتلاف اطلاع داده بود و به همین دلیل این حمله هیچ تلفات جانی نداشت.