انتقاد شدید بایدن از روند کند توزیع واکسن کووید-۱۹ تیم ترامپ

جو بایدن وعده داد پس از روی کار آمدن، در این زمینه تلاش بیشتری خواهد کرد

جو بایدن گفت به تیم خود دستور داده است تا برای تلاش‌های به‌مراتب تهاجمی‌تر به‌منظور بالا بردن سرعت واکسیناسیون آماده شوند- Mark Makela/Getty Images/AFP

جو بایدن، رییس ‌جمهوری منتخب آمریکا، از دولت ترامپ به خاطر روند بسیار کند توزیع واکسن کووید-۱۹ به‌شدت انتقاد کرد و وعده داد پس از روی کار آمدن در این زمینه تلاش بیشتری خواهد کرد.

رییس ‌جمهوری آینده آمریکا در مورد شیوه کار تیم دونالد ترامپ در زمینه توزیع واکسن و سپردن آخرین مراحل دریافت دارو به مقام‌های ایالتی، گفت: «همان‌طور که می‌ترسیدم و هشدار داده بودم، تلاش‌ها جهت توزیع واکسن آن‌طور که باید پیش نرفته است.» 

به گفته آقای بایدن، او به تیم خود دستور داده است تا برای تلاش‌های به‌مراتب تهاجمی‌تر به منظور بالا بردن سرعت واکسیناسیون آماده شوند. او البته هشدار داد که این اتفاق به‌محض سوگند خوردنش در روز ۲۰ ژانویه عملی نخواهد شد.

آقای بایدن با وعده تلاشی گسترده و بی‌سابقه، گفت: «این امر زمان بیشتری می‌برد و از آنچه دولت ترامپ وعده داده بود، بیشتر طول خواهد کشید.»  

درحالی‌که آقای ترامپ بار دیگر در یکی از زمین‌های خود در فلوریدای جنوبی مشغول گلف‌بازی بود، معاون رییس جمهوری پیشین گفت که برای قرار دادن کشور در مسیر درست، هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهد. او گفت یکی از کارهایی که قصد انجام آن را دارد، این است که با استناد به قانون تولید دفاعی، به بخش خصوصی دستور دهد تا سرعت تولید مواد مرتبط با واکسن را بالا ببرند. مدت‌هاست که دموکرات‌ها از آقای ترامپ بابت استفاده نکردن از این قانون شکایت دارند. طبق این قانون به فرمانده کل قوا اختیارات گسترده‌ای داده می‌شود تا در موارد اضطراری از بخش خصوصی بهره بگیرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس ‌جمهور آینده در مورد تعداد رو به افزایش مبتلایان کووید-۱۹ هم به‌صراحت صحبت کرد. او روز سه‌شنبه با اشاره به ثبت حدود دوهزار و ۲۰۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ایالات‌متحده، گفت: «اوضاع قبل از این‌که بهتر شود، بدتر خواهد شد. آمریکایی‌ها باید برای مرگ ده‌هاهزار نفر دیگر در طول ماه‌های آینده آماده باشند.» 

تمرکز اصلی بایدن در کمتر از یک ماهی که به روی کار آمدنش باقی مانده است، بیشتر بر سرعت بخشیدن به روند توزیع واکسن قرار دارد. او در این‌باره گفت: «ما درحال برنامه‌ریزی برای تلاشی گسترده از طرف دولت هستیم. تعداد زیادی محل واکسیناسیون راه‌اندازی می‌‌کنیم و به نقاط دورافتاده‌تر واحد‌های سیار می‌فرستیم.» او سپس بدون پاسخ به فریاد‌های خبرنگاران، صحنه سالن همایش اجاره‌ای را ترک کرد.

بایدن قول داد که واکسن را به جوامع اقلیت‌ برساند و به‌طور غیر‌مستقیم به سابقه‌ ضعیف کشور در زمینه واکسیناسیون و اقلیت‌ها اشاره کرد. او گفت: «می‌دانیم در بسیاری از جوامع، خصوصا جوامع سیاه‌پوست، لاتین‌ها و بومیان آمریكا كه در طول تاریخ ما همیشه باشرافت و صداقت شایسته یک دولت فدرال و جامعه علمی با آن‌ها رفتار نشده است، درمورد دریافت واکسن تردید‌هایی وجود دارد. به همین دلیل برای افزایش میزان پذیرش واکسن، یک ستاد آموزشی عمومی و گسترده تشکیل خواهیم داد.»

او ادامه داد: «ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا نشان دهیم واكسن‌ها مطمئن و برای سلامتی افراد، خانواده‌هایشان و کل جامعه بسیار مهم‌اند. این به آن معناست که از توزیع عادلانه واکسن نیز اطمینان حاصل خواهیم کرد تا هرکس که مایل به دریافت واکسن است، صرف‌نظر از رنگ پوست و محل زندگی‌، به آن دسترسی داشته باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان