سخنرانی همزمان ترامپ و بایدن درباره کرونا و واکسن

ترامپ: واکسن تا چند روز دیگر می آید؛ بایدن: ماسک را الزامی می‌کنم

 روز سه شنبه ترامپ و بایدن جداگانه در باره واکسن کرونا صحبت کردند - SAUL LOEB, ANGELA WEISS / AFP

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در نشستی در کاخ سفید گفت که واکسن کرونا «تا چند روز دیگر» در اختیار آمریکاییان قرار خواهد گرفت و «به همه‌گیری پایان خواهد داد.»

به گزارش شبکه خبری فاکس، او از برنامه مشترک دولت و بخش خصوصی موسوم به «عملیات سرعت کیهانی» تقدیر کرد و گفت: «فقط چند روز مانده تا اف‌دی‌ای (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) واکسن را تایید کند، و ما داریم به آنها فشار می‌اوریم.» او افزود: «خیلی خیلی خوشحالیم که کارها را با سرعتی که هرگز دیده نشده به انجام رسانده‌ایم.»

اف‌دی‌ای قرار است روز پنجشنبه به درخواست دو شرکت فایزر و بیانتک برای استفاده اضطراری از واکسن کرونا پاسخ دهد. سازمان غذا و دارو همچنین شش روز دیگر در باره واکسن شرکت مدرنا هم تشکیل جلسه خواهد داد.

آقای ترامپ در نشست روز سه‌شنبه خود گفت: «کسانی که لزوما هوادار دونالد ترامپ نیستند هم گفته‌اند که این یکی از بزرگ‌ترین معجزات در تمام اعصار پزشکی بوده است.» او اضافه کرد: «دولت من چهارده میلیارد دلار برای تسریع در ساخت واکسن به شرکت‌های دارویی کمک کرده‌است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ همچنین فرمانی اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن آمریکاییان به واکسن کرونا دسترسی خواهند یافت، پیش از آن که دولت ایالات متحده واکسن را در اختیار دیگر کشورها بگذارد.

همزمان، جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، روز سه‌شنبه برنامه‌ای سه مرحله‌ای را برای مقابله با ویروس کرونا در صد روز اول ریاست جمهوری خود اعلام کرد.

او که در شهر خودش، ویلمینگتون در ایالت دِلِوِر صحبت می‌کرد، رسما مقام‌های بهداشتی کابینه خود را معرفی کرد و گفت: «استفاده از ماسک، زدن واکسن، و بازکردن مدرسه‌ها، هدف‌های اصلی صد روز اول من خواهند بود.»

آقای بایدن گفت که کارش را با امضای فرمانی اجرایی در روز اول ریاست جمهوری خود آغاز خواهد کرد که «هر جا قانونا در حوزه اختیار من باشد، استفاده از ماسک را الزامی کنم، مثل ساختمان‌های فدرال، پروازهای بین‌ایالتی، قطارها و اتوبوس‌ها.» او گفت که با فرمانداران و شهرداران صحبت خواهد کرد که همین مقررات را اجرا کنند. «هر جا لازم باشد ماسک را الزامی خواهیم کرد.»

در حال حاضر استفاده از ماسک در سی و هشت ایالت آمریکا اجباری است، اما دوازده ایالت دیگر چنین مقرراتی وضع نکرده‌اند.

در زمینه واکسن کرونا، آقای بایدن گفت که دولت او «کمک خواهد کرد در صد روز اول [ریاست جمهوری] دست‌کم صدمیلیون واکسن کرونا به آمریکایی‌ها تزریق شود.»

رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفت: «به خودتان، خانواده‌تان و جامعه‌تان کمک کنید. هر گرایش یا دیدگاه سیاسی که دارید، تا صد روز پس از روی کار آمدن ما، ماسک بزنید. این صد روز می‌تواند وضع را عوض کند. این یک بیانیه سیاسی نیست، عملی میهن‌دوستانه است.»