ناگفته‌های بطحایی از دلیل استعفایش: اصلا کسی نپرسید چرا استعفا دادم

«نامه‌ای که برای رئیس‌جمهور فرستادم یک نامه محرمانه بود، انتظار نداشتم که رسانه‌ای شود»

وزیر سابق آموزش و پرورش از بی توجهی نسبت به استعفایش گلایه کرد - عکس از ایرنا

وزیر سابق آموزش‌وپرورش در نشست بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان دانشگاه تهران، دررابطه‌با ماجرای استعفایش از وزارت آموزش‌وپرورش گفت: «من صبح استعفا را نوشتم و بعدازظهر بدون اینکه پرسیده شود که تو چه مرگت است، آیا سرت به سنگ خورده که می‌خواهی از وزارت استعفا بدهی و به مجلس بروی ... و بدون اینکه دلیل این مسئله پرسیده شود با استعفا موافقت شد.»

خبرآنلاین به نقل از محمد بطحایی نوشت: «دلیل این مسئله نه از طرف رئیسم و نه از طرف معاون ایشان و نه حتی آبدارچی جلوی هم پرسیده نشد. این به دلیل آن است که آموزش‌وپرورش دیده نمی‌شود. وزیر نفت مهم است، وزیر خارجه مهم است، وزیر آموزش‌وپرورش و ارشاد که اهمیتی ندارد، حالا این رفت یکی دیگر! اینها دل آدم را به درد می‌آورد.»

او تأکید کرد که نامه‌ای که برای رئیس‌جمهور فرستادم یک نامه محرمانه بود، انتظار نداشتم که این نامه رسانه‌ای شود، شما هم تا مدت‌ها از زبان بنده نشنیدید که بگویم به فلان دلیل استعفا دادم.

بطحایی در پاسخ به این پرسسشکه آیا درست است که گفته می‌شود آقای رئیس‌جمهور چندین ماه به وزیر آموزش‌وپرورش وقت نمی‌داد و در جلسات شورای‌عالی آموزش‌وپرورش شرکت نمی‌کرد، اظهار داشت: «رئیس‌جمهور فرصت نداشتند و این فرصت فراهم نشد که خدمت ایشان برسم و حضوری صحبت کنیم.»

او ادامه داد: «آقای روحانی احاله کردند به یکی دیگر از دوستان که با او این مسئله را دنبال کنم اما شرطی را گذاشتند که نیاز بود من با خود ایشان حتماً صحبت کنم چون شرطی که ایشان گذاشته بودند برای این بحث اصل موضوع را عوض می‌کرد بنابراین خواهش کردم که برای فرصت کوتاهی خدمت ایشان برسم که این اتفاقات پیش آمد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از گفته‌های بطحایی این‌گونه برداشت می‌شود که وجود نهادهای موازی مذهبی، اعتبار و اهمیت وزارت آموزش‌وپرورش را کاهش داده است. پیش‌تر در همین مورد، منصور غلامی، وزیر علوم نیز گفته بود که باید مسئله موازی‌کاری، تفرق و تعدد در برنامه‌ها و گستردگی طیف مختلف سنی مخاطبین تعلیم‌وتربیت موضوع آموزش‌وپرورش موردتوجه قرار دهد. همچنین، محسن حاجی میرزایی، وزیر فعلی آموزش‌وپرورش نیز تأکید کرده که نظام تعلیم‌وتربیت باید به‌صورت یکپارچه درآید.

این نخستین‌بار نیست که یکی از وزرای کابینه حسن روحانی به دلیل بی‌توجهی و نادیده‌گرفته‌شدن استعفا می‌دهد. پیش‌تر نیز، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در اعتراض به عدم اطلاع‌رسانی به او در مورد دعوت بشار اسد به ایران، از سمت خود کناره‌گیری کرد. در پی این ماجرا و پس از دخالت رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی استعفای ظریف را «برخلاف مصالح کشور» دانست و آن را رد کرد. در آن زمان، تعدادی از مدیران و کارمندان وزارت خارجه نیز در حمایت از ظریف دسته‌جمعی استعفا کردند.

در آن زمان، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، بدون آنکه با وزیر خارجه دولت هماهنگ کند، به طور مستقل، دست به دعوت یک رئیس‌جمهور دیگر زده بود. همین موضوع باعث شده بود تا او به‌عنوان وزیر خارجه رهبر خوانده شود.