۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش، همچنان در گمرک

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید کالاهای خارجی فقط از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود

حدود دوسال است که واردات لوازم خانگی به ایران ممنوع شده است- تصویر از علی احمدوند/ خبرگزاری آنا

 

به گفته نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ایران، ۴۲۰ کانتیر لوازم خانگی «بوش» که در ماه‌های گذشته خبر ورودشان به ایران منتشر شد، هنوز وارد بازار نشده است. 

محمدحسین اسلامیان دوشنبه هشتم دی‌ماه، به خبرگزاری ایلنا گفت که بیش از دو سال است که در زمینه لوازم خانگی هیچ واردات قانونی انجام نشده است و کالاهای خارجی فقط از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به «کانتینرهای لوازم خانگی بوش» که در ماه‌های گذشته خبر ورودشان به ایران منتشر شده بود، اعلام کرد که این اجناس هنوز وارد بازار نشده و «در سطح عرضه قرار نگرفته است».

۴۲۰ کانتیر لوازم خانگی «بوش» (برند آلمانی) که بنابر اعلام گمرک ایران حدود ۱۶میلیون دلار ارزش دارد، چندماهی است که خبرساز شده است. 

لوازم خانگی جزو کالاهای گروه چهار (کالاهای غیرضروری و مصرفی) محسوب می‌شوند و واردات آن‌ها به ایران حدود دو سال است که ممنوع شده، این موضوع یکی از دلایل اصلی خبرساز شدن این محموله لوازم خانگی بوش بود، اما بعد اعلام شد که ثبت سفارش این محموله در سال ۹۶ و پیش از ممنوعیت انجام گرفته بود.  

بیشتر از یک ماه پیش، معاون فنی گمرک ایران با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که این ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش در گمرک «شهید رجایی» بندرعباس در آستانه ترخیص است؛ اما تولیدکنندگان لوازم خانگی در اعتراض به این موضوع، به وزیر صمت نامه‌ای نوشتند و پس از آن پای نهادهای مختلف به میان آمد و ترخیص متوقف شد. هنوز خبر تازه‌ای درمورد سرنوشت نهایی این کانتینرهای لوازم خانگی بوش منتشر نشده است، اما اقتصاد آنلاین از فعال بودن نمایندگی این لوازم خانگی در ایران و تامین کالا با وجود گذشت دو سال از ممنوعیت واردات لوازم خارجی خبر داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته درپی پایین کشیده شدن تابلوی یرندهای کره‌ای سامسونگ و ال‌جی از سر در برخی مغازه‌های فروش لوازم خانگی، خبرهایی مربوط به خروج این دو برند از بازار ایران منتشر شد، اما کمی بعد از آن، بررسی‌ها و گفت‌وگوی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف با روابط عمومی این شرکت‌ها، نشان داد که خروج این برندها نیز از بازار ایران صحت ندارد.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، تولید و عرضه لوازم خانگی در بازار ایران را بسیار بیشتر از تقاضای آن دانست و افزود که ۸۰ درصد از این بازار را کالاهای داخلی تشکیل می‌دهند. 

اظهار نظر این مقام اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ایران درحالی است که بنابر آنچه شهروندان می‌گویند، کالاهای خارجی در بازار کم نیست، اما قیمت آن‌ها هر روز بالا و بالاتر می‌رود؛ کالاهای قاچاقی که تحریم‌ها و سقوط ارزش ریال هر روز بر قیمتشان می‌افزاید، اما همچنان مشتری دارند.

اسلامیان هم درمورد کالاهای خارجی موجود در بازار می‌گوید که «بخشی مربوط به کالاهای مانده در انبارها بوده و بخش بیشتر آن قاچاقی است». 

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی همچنین گفت که در حال حاضر بیشتر فروش لوازم خانگی از طریق فروشگاه‌های بزرگ و فروشگاه‌های اینترنتی انجام می‌شود. 

اسلامیان به مجوز نداشتن اغلب فروشگاه‌های اینترنتی اشاره کرد و گفت: «ممکن است یک فرد از خانه خود بارگذاری کند و در صورت یافتن مشتری از بازار خریده و به او تحویل دهد. بسیاری از این موارد به مشکل برخورده و مصرف کنندگان برای شکایت به اتحادیه آمده‌اند‌.» 

به گفته او، کالاهای تقلبی و قاچاق اغلب در فروشگاه‌های اینترنتی فروخته می‌شوند.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود که فروشگاه‌های اینترنتی زیرمجموعه اتحادیه نیستند و با وجود اینکه «بیش از ۴۰ درصد» شکایت‌های ثبت‌شده در اتحادیه به این فروشگاه‌ها مربوط می‌شود، امکان پیگیری آن‌ها وجود ندارد چون اتحادیه نظارتی روی این فروشگاه‌ها ندارد. 

بیشتر از اقتصاد