رئیس سازمان بهداشت جهانی: همه‌گیری ۲۰۲۰ اولین نبود و آخرین نیست

تدروس ادهانوم گبریسوس در آستانه سال نوی میلادی پیامی ویدئویی منتشر کرد

رئیس سازمان بهداشت جهانی در آستانه سال نوی میلادی هشدار داد که ویروس کرونایی که در سال ۲۰۲۰ به‌وجود آمد، آخرین ویروس از این نوع نخواهد بود.

تدروس ادهانوم گبریسوس در سخنرانی ضبط شده‌ای که به مناسبت «روز جهانی آمادگی برای اپیدمی ها» از سوی این سازمان منتشر شد، اظهار داشت: «باور اینکه کووید-۱۹ فقط سال قبل برای ما شناخته شده نبود، دشوار است. در ۱۲ ماه گذشته جهان ما وارونه شده است.»

او با اشاره به این که دنیای امروز برای همه‌گیری آماده نیست، تأکید کرد که «عواقب همه‌گیری از محدوده بیماری خود خارج شده و پیامدهای گسترده‌ای برای جوامع و اقتصادها به‌وجود آورده است.»

ادهانوم گفت: «همه ما باید از این همه‌گیری درس بگیریم. نخست این که همه کشورها در آمادگی و افزایش ظرفیت‌های خود سرمایه‌گذاری کنند تا از ظهور دوباره هر نوع موقعیت اضطراری پیش‌گیری شود یا تخفیف پیدا کند.»

رئیس سازمان بهداشت جهانی ادامه داد: «این‌ها نباید تعجب‌آور باشد و گزارش‌ها، پژوهش‌ها و راهنمایی‌های متعددی وجود دارد که همه آنها می‌گویند جهان آماده رویارویی با هرگونه بیماری همه‌گیری نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با بیان این که تهدید موجود تغییرات آب و هوایی که کره زمین را کمتر قابل سکونت کرده، تصریح کرد: «هر تلاشی برای افزایش سلامت محکوم به شکست است جز این که رویارویی مهم میان انسان و حیوان را درنظر بگیرند.»

رئیس سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که تاریخ به ما می‌گوید همه‌گیری کنونی، آخرین بحران اپیدمی در جهان نخواهد بود و بیماری‌های همه‌گیر یک واقعیت زندگی هستند. اما با سرمایه‌گذاری در سلامت عمومی و حمایت همه دولت‌ها و جوامع، می‌توانیم دنیای سلامت و پایدارتری را برای فرزندان‌مان به ارث بگذاریم.

بیشتر از جهان