سازمان بهداشت جهانی: استفاده از ماسک را فراموش نکنید

در صورت‌ امکان نداشتن رعایت حداقل فاصله یک متری، از ماسک طبی استفاده کنید

به کودکان بالای ۱۲ سال هم توصیه شده است که ماسک بزنند-Gabriel BOUYS / AFP

سازمان بهداشت جهانی توصیه‌نامه جدیدی برای استفاده از ماسک منتشر کرده است که به مردمی که هنوز در معرض سرایت ویروس کرونا هستند سفارش می‌کند در هر مکان سربسته‌ای چون فروشگاه، کارگاه‌های اشتراکی، مدرسه یا اماکن روبازی که امکان فاصله‌گیری وجود ندارد از ماسک غیر پزشکی استفاده کنند. 

در این توصیه‌نامه آمده است: «افراد یا مردمی که در معرض خطر بالای ابتلا به عوارض شدید کووید-۱۹ هستند»، یعنی افراد بالای ۶۰ سال و بیماران قلبی، دیابتی، ریوی، سرطانی، یا مغزی باید «در صورت‌ عدم‌امکان رعایت حداقل فاصله یک متری، از ماسک پزشکی استفاده کنند». 

همچنین به کودکان بالای ۱۲ سال هم توصیه شده است که ماسک بزنند. نسخه به روز شده توصیه‌نامه ژوئن ۲۰۲۰ سازمان بهداشت جهانی، روز سه‌شنبه منتشر شد. 

این سازمان گفت: «اگر در اماکن سربسته قرار دارید، عموم مردم باید از ماسک غیرپزشکی استفاده کنند مگر آن که گردش جریان هوا به درستی ارزیابی شده باشد. این فارغ از این است که رعایت فاصله یک متری امکان‌پذیر باشد یا نه.» 

از ابتدای شروع همه‌گیری در اوایل سال جاری، در کل جهان بیش از ۶۳ میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند که نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر آن‌ها جان باخته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

و از اواسط ماه اکتبر با ابتلای میلیون‌ها نفر در طول هفته، این آمار رو به افزایش است. کشورهای بسیاری در اروپا شاهد موج دوم همه‌گیری هستند که دولت‌ها را به اجرای مجدد مقررات قرنطینه در سطح ملی مجبور کرده است. 

ایالات متحده که در رأس فهرست جهانی تعداد ابتلا و مرگ ناشی از کووید-۱۹ قرار دارد، با وجود ادامه ثبت روزانه نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر مبتلا، هیچ مقررات قرنطینه جدیدی را در سطح ملی اعلام نکرده است. در حال حاضر، آمریکا بیش از ۱۳ میلیون نفر مبتلا و ۲۶۶ هزار مرگ را به ثبت رسانده است. 

سازمان بهداشت جهانی همچنین با توصیه در خصوص استفاده صحیح از ماسک، از مردم خواست تا پیش از استفاده از ماسک بهداشت را رعایت کنند، از ماسک خراب و فرسوده استفاده نکنند، ماسک خود را با کسی شریک نشوند و از دست زدن به آن روی صورت خودداری کنند. 

این سازمان از مردم خواست تا به محض مرطوب شدن ماسک آن را با یک ماسک خشک و تمیز عوض کنند و ماسک‌های پارچه‌ای را دست کم روزی یک بار با آب داغ و صابون یا شوینده‌های دیگر بشویند.

© The Independent

بیشتر از جهان