چین ترویج پرخوری در شبکه‌های اجتماعی را ممنوع می‌کند

انتشار ویدیوهای پرخوری یا هدر دادن مواد غذایی جریمه نقدی خواهد داشت

 کارتی روی میز رستورانی در چین که مشتریان را از هدر دادن غذا برحذر می دارد - STR / AFP

طبق پیش‌نویس یک قانون جدید قرار است به زودی در چین ماکبانگ (mukbang) که نامی است برای پخش ویدیوی پرخوری افراد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی هنگام صحبت با بینندگان،‌ غیرقانونی شود. این یکی از اقدامات دولت چین برای مبارزه با هدر دادن مواد غذایی است.

به گزارش رسانه دولتی سرویس خبری چین، بر اساس این قانون، انتشار ویدیوهایی با محتوای پرخوری یا هدر دادن مواد غذایی از شبکه‌های اجتماعی تا ۱۰۰هزار یوان (معادل ۱۱۳۸۸ پوند) جریمه خواهد داشت و در صورت نقض قانون، فعالیت‌های تجاری ناشر آن ویدیوها به حالت تعلیق در خواهد آمد.

ویدیوهای ماکبانگ در چین و در سراسر جهان به طرز فزاینده‌ای محبوب شده است. این پدیده  که از کره جنوبی نشات گرفته است، به گونه‌ای سرگرمی آنلاین در فیسبوک، یوتیوب، و رسانه‌های اجتماعی چینی تبدیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، چهارشنبه گذشته، پیش‌نویس این قانون برای بررسی اولیه توسط کمیته دایمی کنگره ملی مردم، ارگان عالی قانون‌گذاری در چین، ارائه شد.

قانون جدید محدود به فیلم‌های اینترنتی نخواهد بود، بلکه شامل تلویزیون، رادیو و خدمات آشپزخانه‌ها و رستوران‌ها نیز می‌شود. هر تولیدکننده محتوایی که باعث ترویج پرخوری شود، مسئول خواهد بود و ترویج هدر دادن غذا، مجازات خواهد داشت.

به گفته رسانه‌های چینی، این پیش‌نویس شامل ۳۲ ماده است که در آن تعاریف، اصول و الزامات مربوط به ضایعات غذایی، مسئولیت‌های دولت و ادارات آن، مسئولیت نهادهای مختلف، اقدامات نظارتی، و مسئولیت‌های قانونی مشخص شده است.

در ماه اوت، شی جین پینگ خواستار «مبارزه با هدر دادن غذا» در میانه بحران غذایی در این کشور شد. اظهارات او منجر به این حدس و گمان شد که ممکن است مقامات در گام بعدی، با این محتوا در شبکه‌های اجتماعی برخورد کنند. یک نهاد صنعتی برای هنرهای نمایشی نیز خواستار ممنوعیت انتشار چنین ویدیوهایی شده است. چندین انجمن آشپزخانه‌های تجاری در ووهان دستورالعمل‌هایی را صادر کرده‌اند که تعداد غذاهایی که می‌توان در وعده‌های غذایی گروهی سرو کرد، محدود می‌کند.

قانون جدید آشپزخانه‌های تجاری را ملزم می‌کند که مشتریان را از سفارش مقادیر زیادی غذا که ممکن است منجر به هدر رفتن آن شود، منصرف کنند. به گزارش «سیکث‌ تُن» که پیش‌نویس این قانون را گزارش کرده است، ممکن است از رستوران‌ها نیز خواسته شود که اندازه سرو غذا را کوچک کنند، و مشتریان را برای دور ریختن پس‌ماند غذا جریمه کنند.

© The Independent

بیشتر از زندگی