طرح مجلس برای سامانه‌های شرط‌بندی؛ اتهام فساد فی‌الارض و مجازات اعدام برای متهمان 

 «توبه نکردن متهمان می‌تواند اتهام افساد فی‌الارض و مجازات اعدام برای آنها در پی داشته باشد»

کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی- خانه ملت

حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم شورای اسلامی، از تدوین طرحی برای برخورد با متهمان سایت‌های شرط‌بندی خبر داد. به گفته حسن نوروزی، «در این طرح اتهام افساد فی‌الارض و مجازات اعدام برای متهمان در نظر گرفته شده است.»

خبرگزاری فارس به نقل از حسن نوروزی، می‌نویسد: «اخیرا طرحی با عنوان تسری مواد ۷۰۵ تا ۷۱۱ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی از سوی نمایندگان مجلس تقدیم هیأت رئیسه شده است که موضوع آن تسری مجازات‌ها به شرط‌بندی در فضای مجازی است.» 

بنا به توضیح نوروزی، در این طرح برای «قماربازان و شر‌ط‌بندان» «مجازات‌های سختگیرانه‌» در نظر گرفته شده است. نوروزی می‌افزاید: «فعالیت‌های قماربازان و شر‌ط‌بندان، اگر به صورت گروهی و باندی باشد، و در صورت تکرار بازداشت و اصرار بر انجام تخلف و عدم توبه، می‌تواند اتهام افساد فی‌الارض و مجازات اعدام هم از سوی قاضی در نظر گرفته شود.»

در روزهای گذشته، رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان‌یافته پلیس فتا در ایران، از بازداشت ۱۰ شهروند در پیوند با سامانه‌های قمار و شرط‌بندی خبر داده بود. 

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به آن که دولت بر اساس طرح مذکور مکلف شده است اقداماتی از سوی بانک مرکزی انجام دهد، گفت: «دولت باید تکلیف موضوع فسادهای مختلف از سوی شرط‌بندان را یکسره کند. و در همین راستا، بانک مرکزی هم مکلف شده که سیستم پولی و بانکی کشور را برای عدم اقدامات سوء اقتصادی این افراد همراه کند.»

این نماینده مجلس گفت: «برای اجرای قاطع این قانون، وظایفی بر عهده وزارت ارتباطات، وزارت کشور، پلیس فتا،‌ دادگستری و قوه قضائیه در نظر گرفته شده است.»

سه روز پیش، سرهنگ مصطفی نوروزی، رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان‌یافته پلیس فتای جمهوری اسلامی ایران، گفته بود که «تعداد معدودی از سلبریتی‌ها و ورزشکاران کشورمان برای سایت‌های شرط‌بندی و قماربازی تبلیغ می‌کنند که ده نفر آنها بازداشت و تحویل مقام قضایی شدند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام پلیس در ادامه افزوده بود: «دو نفر از این متهمان در خارج کشور بازداشت، و به ایران بازگردانده شده‌اند.»

بنا به ادعای رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان‌یافته پلیس فتا، ایران از پلیس بین‌الملل (اینترپل) درخواست کرده است تا شماری از گردانندگان اصلی سامانه‌های قمار و شرط‌بندی را که مقیم خارج از کشور هستند، «اعلان قرمز» کند.

در روزهای گذشته و همزمان با بالاگرفتن اخبار درباره دستگیری گردانندگان سامانه‌های شرط‌بندی، حواشی بسیاری در شبکه‌های اجتماعی درباره دستگیری برخی چهره‌های شناخته شده فضای مجازی فارسی‌زبان مقیم ترکیه مطرح شد. در این میان، خبرهایی درباره فرار تعدادی از این افراد از ترکیه نیز منتشر شد. بنا به آن خبرها، پویان مختاری که از چهره‌های معروف اینستاگرام و از گردانندگان سامانه‌‌های شرط‌بندی مقیم ترکیه است، از آن کشور به برزیل رفت. 

چنان که مقامات پلیس ایران می‌گویند، از ابتدای سال ۹۹ تا کنون ۱۶ هزار سایت و حساب کاربری مرتبط با شرط‌بندی و قمار اینترنتی شناسایی و محدود شده است و در این زمینه یک هزار و ۴۷۰ پرونده تشکیل شده است.

رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان‌یافته پلیس فتا خطاب به  گردانندگان سامانه‌های قمار و شرط‌بندی که در خارج از کشور فعالیت دارند، گفت: «این افراد بدانند که حتماً در چنگال قانون گرفتار شده و به کشور بازگردانده می‌شوند.»