تبادل زندانی در لیبی با هدف اجرای توافق آتش‌بس

درگیری‌ در لیبی چند سال است میان دو گروه که از سوی طیفی از قدرت‌های منطقه‌ای و خارجی حمایت می‌شوند ادامه دارد

دو طرف درگیری در اکتبر امسال توافقی را به ابتکار سازمان ملل متحد برای تبادل اسرا و زندانیان امضا کردند- ABDULLAH DOMA / AFP

مقام‌های لیبی و سازمان ملل متحد روز شنبه اعلام کردند رهبران طرف‌های درگیر در لیبی توافق تبادل زندانی که با میانجیگری سازمان ملل حاصل شد را، به عنوان بخشی از توافق بزرگتر آتش‌بس، به اجرا گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از نمایندگی سازمان ملل در لیبی، مبادله نخستین گروه از زندانیان روز جمعه در روستای الشویرف در جنوب غرب لیبی و تحت نظارت یک کمیته مشترک نظامی انجام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درگیری‌ در لیبی چند سال است میان دو گروه که از سوی طیفی از قدرت‌های منطقه‌ای و خارجی حمایت می‌شوند ادامه دارد: دولت مورد حمایت سازمان ملل در پایتخت و گروه رقیب که در شرق کشور مستقر است.

این کشور نفت‌خیز واقع در شمال قاره آفریقا، پس از قیام سال ۲۰۱۱ مورد حمایت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، قیامی که به سرنگونی حکومت دیکتاتوری معمر قذافی و کشته شدن او انجامید، دچار آشوب شد.

دو طرف درگیری در اکتبر امسال توافقی را به ابتکار سازمان ملل متحد برای تبادل اسرا و زندانیان امضا کردند، که بخشی از یک توافق فراگیرتر برای برقراری آتش‌بس و مذاکره برای یافتن یک راه حل سیاسی است.

سازمان ملل در مورد تعداد زندانیان مبادله شده در روز گذشته و جزئیات آن توضیح بیشتری ارائه نداده است، اما از دو طرف خواسته هر چه زودتر همه مفاد توافق آتش‌بس را، از جمله تبادل زندانی، اجرا کنند.

در توافق آتش‌بس همچنین قید شده است کلیه نیروهای نظامی خارجی و مزدورانی که از کشورهای دیگر برای جنگ به لیبی آمده‌اند باید ظرف سه ماه خارج شوند. اما هنوز در این زمینه تحولی صورت نگرفته است.