انتقاد دبیرکل اتحادیه عرب از جاه‌طلبی ایران و ترکیه برای احیای امپراتوری‌های گذشته

«ایران و ترکیه بر مبنای ایدئولوژی و تفسیر اسلام سیاسی خود در امور کشورهای عربی دخالت می‌کنند»

احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب-RYAD KRAMDI / AFP

دبیرکل اتحادیه عرب می‌گوید ایران و ترکیه جاه‌طلبی‌های خود را برای احیای امپراتوری‌های گذشته دنبال می‌کنند و با نفوذ در جهان عرب می‌خواهند سیطره خود را در منطقه تقویت کنند و بر مبنای ایدئولوژی و تفسیر اسلام سیاسی خود در امور کشورهای عربی دخالت می‌کنند.

احمد ابوالغیط در گفت‌وگو با روزنامه الاهرام مصر گفت، پیش فرض‌های ایدئولوژیک که سیاست‌های ایران و ترکیه بر اساس آنها استوار است و تفسیرهای اسلام سیاسی حاکم بر دو کشور، بهانه‌ای است برای دخالت آنها در امور کشورهای عربی منطقه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در این گفت‌وگو که روز پنجشنبه منتشر شد، به شرایط دشوار جهان عرب در مواجهه با همسایگان خود، به ویژه ایران و ترکیه، اشاره کرد و گفت «ما باید همسایگان خود را متقاعد کنیم که از استفاده از دین برای رسیدن به منافع ملی خود دست بردارند.»

آقای ابوالغیط، با بیان این که جهان عرب در یک دهه اخیر متحمل رنج‌های زیادی شده و نیاز به بازپس گیری توانایی و جایگاه خود دارد، تاکید کرد کشورهای عربی نیاز به احیای جامع اقتصادی دارند و در عملکرد آنها در این زمینه اختلافاتی وجود دارد.

دبیرکل اتحادیه عرب اواسط مهر ماه در مصاحبه با روزنامه مصری الاخبار، حمایت‌های تهران و آنکارا از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق، یمن، سوریه و لیبی را نمونه‌ای از دخالت آنها در امور جهان عرب دانست. وی در نشست فروردین ماه وزیران خارجه اتحادیه عرب نیز گفت دخالت‌های ایران و ترکیه بحران در منطقه را طولانی‌تر و پیچیده‌تر کرده است.