فن درلاین و بارنیه ضمن اعلام توافق برگزیت به اصل حق حاکمیت حمله کردند

«زمان آن رسیده که اروپا به جلو حرکت کند»

خانم فن درلاین رئیس کمیسیون اروپا و میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا- FRANCISCO SECO / POOL / AFP

اورسولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا به دنبال توافق بازرگانی با بریتانیا در گام نهایی روند برگزیت، «به جلو حرکت می‌کند». 

خانم فن درلاین در یک کنفرانس مطبوعاتی که در آن خبر توافق میان لندن و بروکسل را اعلام کرد گفت هرچند بریتانیا یک «شریک معتمد» باقی می‌ماند اما زمان آن رسیده که اروپا «به جلو نگاه کند».   

این توافق پس از سال‌ها بن‌بست و به دنبال نتیجه «دور از اکثریت» رفراندم برگزیت درسال ۲۰۱۶ بریتانیا  میان طرفین حاصل شده است. 

این توافق که عمده‌ترین توافق بازرگانی است که اتحادیه اروپا و بریتانیا به امضا رسانده‌اند، در آخرین لحظات و هشت ساعت پیش از ضرب‌العجل برگزیت صورت گرفت و اکنون باید از طرف سیاستمداران هردو طرف مورد بررسی دقیق قرار گیرد. 

خانم فن درلاین گفت: «سرانجام به یک توافق دست یافتیم. این راهی طولانی و پر پیچ و خم بود، اما در مقابل به توافق خوبی رسیده‌ایم. 

این (توافقی) منصفانه و متعادل و اقدامی درست و مسؤولانه برای هردو طرف است.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر اتحادیه اروپا اعلام کرد که این توافق شامل موافقت‌نامه‌هایی مبتنی بر رقابت‌های «منصفانه» میان طرفین، همکاری در زمینه‌های مورد علاقه از جمله «تغییرات اقلیمی، سوخت، امنیت و راه‌وترابری» و «پنج سال و نیم (سیاست‌های) قابل پیش‌بینی برای ماهیگیری (در آب‌های بریتانیا) است». 

او در اشاره به ایدئولوژی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا گفت: «البته کل مباحث همواره در مورد حق حاکمیت بوده است. 

اما باید از مرز لفاظی‌ها بگذریم و از خود بپرسیم در قرن ۲۱ حق حاکمیت در واقع چه مفهومی دارد. 

این درباره تمرکز توانایی‌هایمان و حرف زدن با یک صدا در دنیایی مملو از قدرت‌های بزرگ است. 

در بحران، این امر گرفتن دست یکدیگر است به جای تلاش برای تنها روی پا ایستادن.»  

میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا، در توضیح محتوای این توافق به دو مورد تاسف شخصی اشاره کرد: «ختم شراکت بریتانیا در برنامه آموزشی مبادله دانشجوی اراسموس» و «عدم توافق در زمینه‌های سیاست خارجی، دفاع و توسعه». 

او قرار است که امروز جمعه ۲۵ دسامبر محتوای این توافق را در جلسه‌ای به اطلاع سفیران کشورهای اتحادیه اروپا برساند.  

آقای بارنیه گفت: «در طول چهار سال و نیم گذشته ما مرحله به مرحله با یکدیگر کار کردیم تا این توافق را بسازیم، ابتدا توافق خروج که به ما امکان داد عامل صلح را ثبات ببخشیم و صلح را در ایرلند شمالی تحکیم کنیم، از حقوق شهروند حفاظت و مسائل مالی را حل کنیم. 

و سپس، با شفافیت کامل، با احترام متقابل و با روحیه تعامل برای مدت۹ ماه به کارمان ادامه دادیم که برای دستیابی به این توافق شراکت و همکاری‌های آتی مدت زمان بسیار کوتاهی بود و با درنظر گرفتن بُعد و پیچیدگی آن بی‌سابقه نیز بود. 

در این چهار سال و نیم، اتحادیه اروپا از خود آن همبستگی را نشان داد که نمایانگر قدرت، اتحاد و انسجام میان کشورهای عضو و پارلمان اروپاست. 

برای من عضویت در این اتحاد اروپایی یک افتخار بزرگ است.»

© The Independent