محرومیت هشت ساله قهرمان شنای المپیک لغو شد

سون یانگ محرومیتی سه ماهه را برای تخلفی دیگر در ماه مه ۲۰۱۴ پشت سر گذاشته است

سون یانگ، قهرمان شنای دویست متر آزاد مردان المپیک - Ed JONES / AFP

دیوان فدرال سوئیس، محرومیت هشت ساله سون یانگ، شناگر چینی به اتهام دوپینگ را لغو کرد.

قهرمان شنای دویست متر آزاد مردان المپیک، متهم شده بود که شیشه حاوی خون خود را پس از دعوا با مسئولان آزمون دوپینگ فدراسیون بین‌المللی شنا (فینا)، در جریان دیداری از خانه‌اش در سپتامبر ۲۰۱۸ شکسته است. به گفته سازمان جهانی ضد دوپینگ، سون، مادرش و همراهان او در کار آزمایشگران برای گرفتن نمونه خون دخالت کردند، زیرا به اعتقاد آنها، این افراد صلاحیت یا اختیار لازم برای گرفتن نمونه نداشتند.

سون این اتهام را رد کرد که در جریان آزمون خارج از مسابقه، با چکش شیشه نمونه خون را شکسته است.

دیوان میانجی‌گری ورزش (کاس) با دفاع او، مخالفت کرد و یک هیئت داوری، به اتفاق آرا، او را به نقض مقررات ضد دوپینگ متهم کرد. در نتیجه، در ماه فوریه محرومیتی هشت ساله برای او صادر کرد که عملا به زندگی حرفه‌ای او در این حرفه پایان می‌داد.

اما چهارشنبه شب وادا گفت که درخواست تجدید نظر سون از بالاترین دادگاه سوئیس، تایید شده و محرومیت او نقض شده است. حالا پرونده به هیئت کاس، به سرپرستی شخص دیگری بازگردانده خواهد شد.

در بیانیه وادا آمده است: «سازمان جهانی ضد دوپینگ (وادا) از تصمیم دیوان فدرال سوئیس برای درخواست تجدیدنظر سون یانگ، شناگر چینی و نقض حکم هیئت میانجی‌گری ورزش (کاس) در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ مطلع شده است.»

«پرونده موفق مربوط به تجدیدنظر وادا، علیه تصمیم اولیه هیئت انظباطی فدراسیون بین‌المللی شنا است؛ در پی رخدادی که منجر شد کنترل دوپینگ مربوط به سون یانگ طبق برنامه انجام نشود.»

«این پرونده مربوط به درخواست تجدیدنظر موفق وادا از فدراسیون بین المللی شنا (فینا) است؛ درپی حادثه‌ای که منجر به بررسی دوپینگِ سون یانگ شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته نیویورک تایمز، وکلای سون، با موفقیت در دیوان استدلال کردند که رئیس هیئت کاس که حکم را داده، در اظهاراتی علنی، به بیان احساسات ضدچینی پرداخته است، و حالا پرونده را هیئت دیگری بررسی خواهد کرد.

اوایل امسال، وقتی وادا به حکم اولیه فینا، مبنی بر وارد نکردن اتهام دوپینگ به سون اعتراض کرد، هیاهو به پا شد. فینا گفت که شناگر ۲۹ ساله چینی خلافی نکرده است. وادا پرونده را به کاس کشاند، و کاس نیز یکی از طولانی‌ترین محرومیت‌های تاریخ ورزش را وضع کرد. طول مدت محرومیت به این معنی بود که سون بعید بود دیگر بتواند در مسابقات شنا رقابت کند.
ولی طبق مقررات فینا، این حکم به سون اجازه تمرین و شرکت در مسابقات خواهد داد.

سون محرومیتی سه ماهه را برای تخلفی دیگر در ماه مه ۲۰۱۴ پشت سر گذاشته است. در آن زمان انجمن شنای چین، سون را به دلیل مصرف ماده ممنوعه تریمتازیدین مجازات کرد. این ماده چهار ماه پیش از آن به فهرست مواد ممنوعه وادا افزوده شده بود. وادا با این حکم مخالفت کرد زیرا دفاع سون را پذیرفت که می‌گفت این دارو برای درمان تپش قلب که از سال ۲۰۰۸ دچارش بوده، تجویز شده بود.

سون سه مدال طلای المپیک در کارنامه خود دارد؛ از جمله در شنای آزاد چهارصد متر و ۱۵۰۰ متر در المپیک ۲۰۱۲ لندن، و دو مدال نقره، و یک مدال برنز شنای امدادی چهار در دویست متر.

اما یکی از بدنام‌ترین حوادث در رقابت‌های آبی جهانی در ژوئیه ۲۰۱۹ رخ داد که سون با دانکن اسکات، شناگر بریتانیایی درگیر شد. اسکات در جریان مراسم اهدای مدال، به دلیل اتهام دوپینگ احتمالی که متوجه سون بود، از دست دادن با او خودداری کرد. سان به اسکات توهین کرد و او را که سوم شده بود «بازنده» خواند؛ کاری که با اعتراض تماشاگران روبه‌رو شد.

سون در ماجرای دیگری در همان مسابقات هم دست داشت. در آن مسابقات مک هورتون استرالیایی که پیشتر سون را به دوپینگ و تقلب در المپیک ۲۰۱۶ ریو دو ژانیرو متهم کرده بود، حاضر نشد با سون روی سکو برود.

© The Independent

بیشتر از ورزش