لاگارد، از صندوق بین‌المللی پول تا ریاست بانک مرکزی اروپا

دیوید لیپتون به عنوان مدیرعامل موقت معرفی شد

Ludovic MARIN / AFP

کریستین لاگارد پس از آنکه نامزد ریاست بانک مرکزی اروپا شد از سمت خود به عنوان مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول استعفا داد.

خانم لاگارد هم اکنون وظایف روزانه خود را در این نهاد بین‌المللی اعطای وام در هنگام بحران واگذار کرده و این صندوق یکی از معاونان ارشد وی، به اسم دیوید لیپتون، را به عنوان مدیرعامل موقت معرفی کرده است.

خانم لاگارد در بیانیه‌ای گفته است: «اکنون که نامزدی من برای ریاست بانک مرکزی اروپا مشخص‌تر شده است و با توجه به مدت زمان لازم برای آن، این تصمیم را به گونه‌ای که به نفع صندوق بین‌المللی پول باشد اتخاذ کرده‌ام».

لاگارد گفته  که استعفای وی باعث سرعت بخشیدن به فرایند انتخاب جانشین او برای ریاست صندوق بین‌المللی پول خواهد شد. این استعفا در ۱۲ سپتامبر اجرایی خواهد شد.

خانم لاگارد در سال ۲۰۱۱ مدیر صندوق بین المللی پول شد پس از آن که مدیر سابق، دومینیک استراوس کان، به تعرض جنسی متهم شد و در نتیجه استعفا داد.

او به عنوان مدیرعامل صندوق در همکاری با بانک مرکزی اروپا و اتحادیه اروپا اعطای وام های بزرگ نجات مالی به یونان را سازماندهی کرد.

در تاریخ ۲ ژوئیه، ۱۹ کشور عضو منطقه یورو وی را برای ریاست بانک مرکزی اروپا نامزد کردند. او اولین زنی است که به ریاست این بانک انتخاب خواهد شد.

 اگر نامزدی وی تأیید شود، خانم لاگارد جانشین ماریو دراگی خواهد شد که نرخ بهره شاحص بانک مرکزی اروپا را به طور بی‌سابقه‌ای کاهش داده و به نزدیک صفر رسانده است، وهمچینین با هدف افزایش رشد و بهبود وضعیت تورم، ۲/۶ تریلیون یورو صرف دارایی‌های مالی اروپا کرده است. 

صندوق بین المللی پول تحت رهبری خانم لاگارد از این اقدامات حمایت کرده و علیه افزایش زود هنگام نرخ هشدار داده است.

© The Independent