گونه جهش‌یافته ویروس کرونا؛ عراق پرواز‌ها از ایران را متوقف کرد

به دلیل نگرانی از شیوع نوع جدید ویروس کرونا، عراق پرواز به هشت کشور را متوقف کرد

به رغم توقف پروازها از سوی هشت کشور به عراق، اتباع این کشور همچنان اجازه بازگشت دارند -AHMAD AL-RUBAYE / AFP

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیر عراق، پروازهای بین عراق و هشت کشور باید متوقف شود. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که شورای وزیران مجموعه‌ای از اقدامات را برای جلوگیری از شیوع نمونه جدید ویروس کرونا در کشور تصویب کردند.

پروازها به هشت کشور بریتانیا، آفریقای جنوبی، استرالیا، دانمارک، هلند، بلژیک، ایران و ژاپن که در حال حاضر تحت تأثیر ویروس کرونا قرار دارند، ممنوع اعلام شده است. در بیانیه دفتر نخست‌وزیر آمده که ممکن است کشورهای دیگری نیز بعداً به این فهرست اضافه شوند.

در این بیانیه تأکید شده که غیر عراقی‌ها از هیچ‌یک از این هشت کشور مجاز به پرواز به عراق کشور نیستند. البته اتباع عراقی می‌توانند پرواز کنند، اما پس از ورود باید ۱۴ روز قرنطینه می‌شوند.

عمر الوائلی، رئیس بخش عبور و مرور مرزی عراق، به رسانه‌های دولتی گفت که این ممنوعیت در مورد پروازهای تجاری اعمال نخواهد شد. بااین‌حال در مورد مدت‌زمان اجرای محدودیت پروازها هنوز، خبری منتشر نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که اداره پروازها به و از اقلیم کردستان توسط آژانس هواپیمایی کشوری عراق انجام می‌شود، اما هنوز مشخص نیست که آیا مقامات مرزی دولت اقلیم کردستان به ممنوعیت سفر مرزی زمینی پایبند هستند یا خیر.

دولت اقلیم کردستان دیروز اعلام کرد که سلامتی همه مسافرانی را که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از انگلیس سفر می‌کنند را کنترل می‌کند تا از هرگونه شیوع نوع جدید ویروس کرونا جلوگیری کند.

همچنین، بر اساس مصوبه دیگر کابینه، کلیه امکانات اجتماعی از جمله رستوران‌ها و مراکز خرید به مدت دوهفته از ۲۴ دسامبر تعطیل خواهند بود.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت عراق، هیئت دولت این کشور همچنین تصویب کرد که مبلغ ۳ میلیون دلار پیش‌پرداخت برای خرید ۱.۵ میلیون دوز واکسن کرونا به شرکت فایزر پرداخت شود. طبق بیانیه دفتر نخست‌وزیر، هزینه باقیمانده در حدود ۱۲ میلیون دلار است. این واکسن‌ها قرار است در اوایل سال ۲۰۲۱ وارد عراق شود.

با اعلام کشف نوع جدید ویروس در انگلستان و همچنین سایر کشورها در اروپا و استرالیا، ترس از ویروس کرونا در سراسر جهان افزایش‌یافته است. سازمان جهانی بهداشت،  WHO گفته است که هنوز هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد که نوع جدید ویروس نسبت به نمونه قبلی خطرناک‌تر باشد.

بیشتر از جهان