توافق اسرائیل و مراکش برای بازگشایی مراکز دیپلماتیک

ساختمان مراکز دیپلماتیک در ۲۰ سال گذشته در تل‌آویو و رباط حفظ شده و برای آغاز به کار فوری آمادگی دارد

جرد کوشنر به همراه مشاور امنیت ملی اسرائیل و وزیر امور خارجه مراکش (در حال سخنرانی) در رباط-FADEL SENNA / AFP

هیات مشترک نمایندگان اسرائیل و آمریکا در جریان سفر به مراکش و دیدار با شاه محمد ششم، پادشاه این کشور در زمینه بازگشایی مراکز دیپلماتیک به توافق رسیدند.

در ادامه روند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا، اسرائیل و مراکش دو هفه پیش از توافق برای عادی‌سازی روابط خبر دادند.

روز گذشته جرد کوشنر، مشاور عالی کاخ سفید و داماد دونالد ترامپ به همراه مشاور امنیت ملی اسرائیل در راس هیاتی بلندپایه به رباط، پایتخت مراکش سفر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات حاضر در نشست این هیات با پادشاه مراکش، گفت‌و‌گو‌ها را سازنده و مثبت ارزیابی کردند.

پس از این مذاکرات، نمایندگان آمریکا، اسرائیل و مراکش در بیانیه‌ای سه‌جانبه خبر ازسرگیری روابط رسمی بین اسرائیل و مراکش را اعلام کردند.

به گزارش تایمز اسرائیل، انتظار می‌رود تا پایان ماه جاری میلادی یعنی حدود یک هفته دیگر و پیش از آغاز سال جدید میلادی روابط رسمی برقرار شود. همچنین مراکش دفتر دیپلماتیک خود را در تل‌اویو افتتاح می‌کند. اسراییل نیز یک مرکز دیپلماتیک در رباط برقرار خواهد کرد.

اسرائیل و مراکش تا ۲۰ سال قبل رابطه‌ای دیپلماتیک در سطح پایین داشتند اما مراکش پس از انتفاضه دوم در اواخر سال ۲۰۰۰ تصمیم گرفت روابط خود را با اسرائیل قطع کند.

باوجود تعطیلی این مراکز دیپلماتیک، ساختمان آنها در شرایط خوبی حفظ شده و به همین دلیل امکان بازگشایی فوری این اماکن دیپلماتیک وجود دارد. انتظار می‌رود روابط دیپلماتیک در دو یا سه هفته آینده در سطح سفیر برقرار شود.

مراکش سومین کشور عربی است که پس از امارات متحده عربی و بحرین روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی می‌کند. تمامی این پیشرفت‌ها که حاصل مذاکرات طولانی به ابتکار دولت ترامپ و شخص کوشنر است در بازه زمانی سه ماه اخیر اتفاق افتاده است.

از نگاه ناظران بین‌المللی، مقابله با یک تهدید مشترک به نام نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه، یکی از عوامل تاثیرگذار در بهبود روابط کشورهای عربی و اسرائیل بوده است.