درخواست امارات، بحرین و اسرائیل برای حضور در مذاکرات آینده با ایران

سفیر امارات در واشنگتن: آمریکا باید با همه شرکای خود در اروپا و خاورمیانه بر سر میز مذاکره با ایران حاضر شود

امارات متحده عربی و بحرین در ماه اوت اعلام کردند که با میانجیگری دولت آمریکا، برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل توافق کردند- SAUL LOEB / AFP

تعدادی از سرسخت‌ترین کشورهای مخالف توافق هسته‌ای با ایران از دولت آینده آمریکا می‌خواهند به آنها نیز اجازه اظهار نظر، یا حتی اجازه حضور در مذاکرات احتمالی آتی، با تهران را بدهد.

نشریه خبری اینترنتی پولیتیکو روز سه‌شنبه در گزارشی با ذکر این مقدمه نوشت، چند کشور عرب حوزه خلیج فارس به همراه اسرائیل، این ایده را در محافل خصوصی و عمومی مطرح کرده‌اند.

به دنبال پیروزی جو بایدن معاون باراک اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا که برجام در دولت آنها تحقق یافت، احتمال مذاکره تهران و واشنگتن برای بازگشت به تعهدات خود افزایش یافته است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی آمریکا که دوره ریاست جمهوری او اول بهمن به پایان می‌رسد، چند ماه پس از ورود به کاخ سفید و در اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور رسمی از توافق خارج شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیران سه کشور در گفت‌وگو با پولیتیکو بر این نکته تاکید داشته‌اند که آنها منافع بیشتری در مقایسه با ایالات متحده در مذاکرات آینده با جمهوری اسلامی بر سر فعالیت‌های بحث‌برانگیز آن دارند.

درخواست سفیران امارات متحده عربی، بحرین و اسرائیل که در گفت‌وگوهای جداگانه با این نشریه آمریکایی مطرح شده، نشان می‌دهد شرایط فعلی تا چه در مقایسه با دوران اوباما متفاوت است.

نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی و تبدیل شدن ایران به یک تهدید مشترک، باعث نزدیکی برخی کشورهای عرب و مسلمان منطقه به اسرائیل شده است.

امارات متحده عربی و بحرین در ماه اوت اعلام کردند که با میانجیگری دولت آمریکا، برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل توافق کردند؛ توافقی که در ماه سپتامبر در کاخ سفید به امضا رسید.

سفیر امارات در واشنگتن کنار گذاشتن کشورهای منطقه از مذاکرات آتی با ایران را یک «انتخاب اشتباه» دانسته و خواستار حضور متحدان اروپایی و خاورمیانه‌ای آمریکا در مذاکرات شده است.

یوسف العطیبه در مصاحبه با پولیتیکو گفته است «آمریکا باید روابط قوی با همه شرکای خود در اروپا و در خاورمیانه را حفظ کند و همراه با آنها بر سر میز مذاکره با ایران حاضر شود.»

سفیر بحرین در واشنگتن نیز به پولیتیکو گفته است کشورش از دخالت‌های ایران در امور داخلی خود به ستوه آمده و «برای ما مهم است که بخشی از گفت‌وگو (با جمهوری اسلامی) باشیم.»

عبدالله الخلیفه خاطر نشان کرده است «این ما هستیم که در ردیف جلوی هر تحولی صندلی داریم و این ما هستیم که باید متحمل هرگونه پیامدی باشیم.»

رون درمر سفیر اسرائیل نیز در بخشی از گفت‌وگوی خود با این نشریه گفته است، چرا باید به توافق اصلی با ایران برگردیم در حالی که اکنون می‌توانیم مطالبات بیشتری داشته باشیم.

به گفته او، اگر امید این است با انجام مذاکرات، بازگشت به برجام ۱ محقق شود و بعد به برجام ۲ برسید، «این هرگز اتفاق نخواهد افتاد. شما اهرم‌های فشار خود را از دست خواهید داد.»

دولت ترامپ با این امید که بتواند با ایران به یک توافق بهتر و فراگیرتر که نه تنها برنامه هسته‌ای، بلکه فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را نیز در بگیرد از برجام خارج شد.

ایران در سه سال و نیم گذشته تن به مذاکره نداده و اکنون هم همچنان می‌گوید بر سر توافقی که قبلا مذاکره شده دوباره مذاکره نمی‌کند. تهران مذاکره درباره برنامه موشکی خود را نیز رد کرده است.

به نوشته پولیتیکو، یکی از سخنگویان تیم انتقالی جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده از حزب دموکرات، از اظهار نظر در مورد خواسته امارات، بحرین و اسرائیل، خودداری کرد.