وزرای خارجه برجام: بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را بررسی کردیم

نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو برجام صبح امروز برگزار شد

ایران می‌گوید کاهش تعهدات هسته‌ای به دلیل محقق نشدن تعهدات طرف های مقابل در نتیجه خروج آمریکا از برجام انجام شده است- ایرنا

 

وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی چکیده بیانیه مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو برجام را منتشر کرد. در این بیانیه مشترک آمده که «وزرا دورنمای بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تاکید داشتند.»

نشست وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه با مجمدجواد ظریف صبح امروز به صورت مجازی و به ریاست جوزپ بورل، مسئول سیاسی خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

هنوز جزئیات مذاکرات وزرای خارجه در این نشست منتشر نشده است.

در بیانیه مشترک آمده که همه طرف‌ها متعهد هستند تا به مفاد توافق هسته‌ای به صورت کامل عمل کنند و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز باید به نظارت خود بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه دهد: «وزرا بر اهمیت نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان تنها سازمان بین‌المللی مستقل و بی‌طرف که از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت یافته تا بر اجرای تعهدات عدم اشاعه هسته‌ای ذیل برجام نظارت و آنها را راستی‌آزمایی کند، تاکید کردند. آنها بر اهمیت تداوم همکاری توأم با حسن‌نیت با آژانس تاکید کردند.»

هفته گذشته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بر نقض گسترده برجام از سوی ایران تاکید کرده بود. او گفته بود که تخلف‌های ایران از مفاد برجام، بازگشت به اجرای کامل آن را با پیچیدگی همراه کرده است.

ایران می‌گوید کاهش تعهدات هسته‌ای به دلیل محقق نشدن تعهدات طرف های مقابل در نتیجه خروج آمریکا از برجام انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است و تحریم‌ها را بازخواهد گرداند. از آن زمان تا کنون سیاست رسمی آمریکا «فشار حداکثری برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی» بوده است.

با بازگشت تحریم‌های آمریکا در روز ۱۳ آبان ۱۳۹۷، ایران عملا نتوانست منافع اقتصادی موردنظرش از برجام را به دست آورد و شیوه فروش نفت و دسترسی به منابع حاصل از آن به دوره پیش از برجام بازگشت.

جو بایدن در زمان رقابت های انتخاباتی اعلام کرده بود که در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، مجددا به برجام بازخواهد گشت.

اکنون و در آستانه آغاز به کار جو بایدن در روز ۲۰ ژانویه اعضای باقی‌مانده در برجام منتظر بازگشت عضو جداشده توافق هستند.

بیشتر از