رئیس جمهور روز کریسمس چه غذایی می‌خورد؟

وقتی موضوع شام کریسمس مطرح است، خانواده اول اغلب رسم و رسوم خودشان را سر سفره می‌آورند

ملانیا ترامپ فاش کرد که خانواده‌اش در شب کریسمس غذای سالم صرف می‌کنند - Nicholas Kamm / AFP

ایام تعطیلات در کاخ سفید با جشن‌ها و تزئیناتی که غالبا هفته‌ها پیش از روز کریسمس آغاز می‌شوند، بسیار مفصل برگزار می‌شود. 

هر چه باشد، کاخ سفید به عنوان شناخته‌شده‌ترین خانه در جهان، عجیب نیست اگر کریسمسی داشته باشد که عزیزترین رسوم نظیر فضای ویژه، درخت‌های کریسمس دو رقمی و نان زنجبیلی در آن جا انجام شود. 

ولی وقتی موضوع شام کریسمس مطرح است، خانواده اول اغلب رسم و رسوم خودشان را سر سفره می‌آورند به طوری که سرآشپز کاخ سفید منو غذا را مطابق سلیقه ساکنین فعلی کاخ سفید دستکاری می‌کند. 

ساکنان پیشین این خانه تصمیم گرفته‌اند کریسمس را بیرون از این کاخ مشهور سپری کنند. هر دو جورج بوش رئیس جمهور تعطیلات را در کاخ سفید گذراندند و اوباما و خانواده‌اش هر سال برای تعطیلات به هاوایی رفتند. 

از جورج واشینگتن تا دونالد ترامپ، این آن چیزی است که رئیس جمهورها و خانواده‌هایشان روی میز کریسمس گذاشته‌اند. 

جورج واشینگتن

اولین رئیس جمهور تاریخ و همسرش مارتا واشینگتن بیشتر اوقات کریسمس را با دوستان و بستگان در ملک مانت ورنان خود می‌گذراندند. 

به گزارش پایگاه اینترنتی مانت ورنان، «متأسفانه هیچ سند زنده‌ای که شام کریسمس در مانت ورنان را توصیف کند وجود ندارد» ولی دفتر آشپزی بانوی اول حاوی دستور پخت غذایی است که احتمالا جزو منو بوده است (پای کریسمسی). 

این دستور پخت که به قلم بانوی اول کشور نوشته شده یک خمیر خوش طعم است که با گوشت بوقلمون، غاز، کبوتر و مرغ پر شده و با ادویه‌های نمک و فلفل سیاه و جوز هندی و سیر پخته می‌شود. 

فرانکلین دی روزولت

جشن کریسمس در زمان ریاست جمهوری سی و دومین رئیس جمهور معمولا مراسم مفصلی بود که در کاخ سفید برگزار می‌شد. 

به گفته انجمن تاریخچه کاخ سفید، روزولت برای ایام کریسمس ده سال از ۱۲ سال دوره ریاست جمهوری خود را در کاخ سفید گذراند و خانواده و همکاران برای جشن به او ملحق می‌شدند. 

منوی کریسمس معمولا شامل «تعدادی از غذاهای مورد علاقه خانواده نظیر بوقلمون بریانی، سس بلوط، سیب‌زمینی شیرین، سس آلبالو، سالاد آناناس و سوپ سر گوساله بود». 

خانواده برای دسر پودینگ آلو، اگ‌ناگ، بستنی و کیک می‌خوردند. 

ولی در طول جنگ جهانی دوم، خانواده روزولت کریسمس خود را با شامی بسیار کوچک‌تر برگزار می‌کردند که شامل یک سوپ ساده، نان تست نازک، بوقلمون و سس بود و وینستون چرچیل هم مهمان‌شان بود. 

دوایت آیزنهاور

به گزارش انجمن تاریخچه کاخ سفید که متذکر می‌شود تعطیلات برای خانواده اول اهمیت ویژه‌ای داشت، رئیس جمهور آیزنهاور و همسرش مامی از سال ۱۹۵۵ بیشتر کریسمس‌های خود را در کاخ سفید گذراندند. 

شام کریسمس غالبا با هدایایی از سوی دوستداران همراه بود که در سال ۱۹۵۷ نماینده‌ای از بخش سن ماری، مریلند، یک بوقلمون ۴۲ پوندی و دو گالن صدف به کاخ سفید ارسال کردند. 

ریچارد نیکسون

نیکسون در سال ۱۹۷۳، درست چند ماه پیش از کناره‌گیری، همراه با خانواده و دوستانش کریسمس را با غذایی ساده در کاخ سفید جشن گرفتند. 

به گزارش نیویورک تایمز، این غذا خیلی شبیه به غذای روز شکرگذاری، شامل بوقلمون بریانی و سس کران‌بری و پای کدو تنبل است. 

بیل کلینتون

در دوره ریاست جمهوری کلینتون، خانواده اول تعطیلات را در کاخ سفید گذراندند و به افتخار ریشه آرکانزاسی خود یک شام جنوبی را برای کریسمس تدارک دیدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرآشپز پیشین کاخ سفید، جان مولر به تودی گفته بود: «آن‌ها دستور پخت را از محل تولدشان، آرکانزاس، فرستادند. گوشت خوک طعم داده شده با فلفل را خیلی دوست داشتند و تاس‌کباب سیب‌زمینی شیرین. یکی از غذاهای مورد علاقه چلسی خود سیب‌زمینی شیرین ساده بود.» 

خانواده کلینتون همچنین سالاد ژله گیلاس بینگ می‌خوردند که به گفته مولر «آن را هم خیلی دوست داشتند ولی فقط برای کریسمس». 

به نوشته لس‌آنجلس تایمز، این خانواده در جریان آخرین کریسمس ریاست جمهوری در کاخ سفید در سال ۲۰۰۰، غذاهای سنتی نظیر بوقلمون بریانی، سیب‌زمینی له شده، تاس‌کباب سیب‌زمینی شیرین، سبزیجات تفت داده شده و نان ذرت خوردند. البته گوشت خوک طعم داده شده با فلفل نیز روی میز بود. 

جورج دبلیو بوش

رئیس جمهور بوش هم مانند پدرش کریسمس خود را با خانواده در کمپ دیوید، تفریح‌گاه خود در خارج از شهر می‌گذراندند. 

براساس آرشیو کاخ سفید از زمان بوش، منوی روز کریسمس در کمپ دیوید در سال ۲۰۰۷ شامل بوقلمون بریانی، سس کران‌بری، لوبیا سبز پانستا، تاس‌کباب سیب‌زمینی شیرین، سالاد میوه تازه و نان پارکر هاوس بود. 

خانواده آن‌ها برای دسر کدو تنبل و پای گردو و کیک قرمز مخلمی صرف کردند. 

باراک اوباما

اوباما در زمان ریاست جمهوری،  تمام کریسمس‌های خود را با خانواده‌اش در هاوایی سپری کرد. 

بانوی اول پیشین در ایام تعطیلات سالانه غالبا از غذاهای سنتی روز کریسمس صرف نظر می‌کرد. به نوشته «هیل» شام کریسمس آن‌ها در سال ۲۰۱۰ شامل استیک، سیب‌زمینی بریانی، و لوبیای سبز بود. 

دونالد ترامپ

رئیس جمهور ترامپ مطابق رسم چهار سال ریاست خود، احتمالا تعطیلات را در باشگاه مار-ای-لاگو در پام بیچ فلوریدا می‌گذراند. 

گرچه منوی شام کریسمس هنوز مشخص نیست، عکسی از منوی شام کریسمس در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که مهمانان برای وعده اول با گزینه‌هایی چون سالاد یا معجون خرچنگ روبه‌رو بودند. 

مهمانان برای پیش‌غذا می‌توانستند از منویی انتخاب کنند که شامل بوقلمون سنتی، لطیفه فیله، گوشت دنده باریک مغر بادامی شده، ماهی سرخ شده ماهی‌تابه‌ای، سالمون کبابی یا گوشت بره معطر شده بود. 

البته براساس گزارش‌ها، آن‌ها در ایام تعطیلات زیاده‌خوری نمی‌کنند چرا که بانوی اول ملانیا ترامپ در جریان بازدیدش از بیمارستان ملی کودکان در واشینگتن دی‌سی در سال ۲۰۱۷ فاش کرد که خانواده آن‌ها معمولا در روز کریسمس «غذای سالم» می‌خورند و پس از صرف غذا «حال خیلی خوبی دارند». 

او گفت: «وقتی زیادی غذا نمی‌خوریم، بعدش حال خیلی خوبی داریم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی