اعتراض هواداران استقلال، واکنش باشگاه و حکایت تلویزیون ایران

از آسیب صداوسیما به فوتبال تنها نقش «تروریست» برای تماشاگر کم بود

صداوسیمای ایران در سریال خانه امن، بازیگر نقش «تروریست» را با پرچم استقلال به تصویر کشید و هواداران استقلال به این صحنه اعتراض کردند. صداوسیمایی که حق پخش تلویزیونی را به باشگاه‌ها نمی‌پردازد البته وعده داد تروریست بعدی این سریال، تماشاگر پرسپولیس خواهد بود.

اعتراض هواداران استقلال به صحنه‌ای از سریال «خانه امن» که بازیگر در نقش تروریست و با پرچم استقلال، به قصد بمب‌گذاری وارد ورزشگاه می‌شود، واکنش رسمی هیات مدیره باشگاه استقلال را در پی داشت. باشگاه در این بیانیه نوشت: «سکانسی از سریال خانه امن از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش و در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که علی‌‌رغم همه ارزش‌های بالای این سریال پرمحتوا، صحنه‌ای توهین‌آمیز را به نمایش  گذاشت. صحنه نمایش داده شده به قدری منزجرکننده بود که از بیان آن خودداری می‌شود. باشگاه استقلال ضمن اعتراض شدید به این خطای بزرگ، انتظار دارد رئیس محترم سازمان صداوسیما، به این معضل که در برنامه‌های آن سازمان پرتکرار هم شده، ورود کرده و ضمن عذرخواهی از سرمایه‌های اصلی باشگاه یعنی هواداران شریف و فهیم، هر چه سریع‌تر نسبت به جبران آن اقدام کند.»

این سریال که به تعبیر باشگاه استقلال ارزشمند و پرمحتوا است، یکی از سری سریال‌های رایج اخیر در تلویزیون ایران است که می‌خواهد قدرت امنیتی ایران را به رخ بکشد. این سریال البته فقط زمانی بااهمیت دانسته شده که هواداران یک باشگاه به صحنه‌ای از آن اعتراض دارند. اگرچه گرایش و علایق یک نقش در فیلمنامه هرگز توهین به دیگر کسانی که همان گرایش و علاقه را دارند، محسوب نمی‌شود، اما هواداران استقلال با توجه به سوابق تلویزیون ایران در برخورد با باشگاه استقلال، صحنه مورد نظر را توهین‌آمیز می‌دانند.

نکته عجیب‌تر توضیح احمد معظمی، کارگردان سریال خانه امن است که برای دلداری هواداران استقلال، وعده داده است که در قسمت دیگری از این سریال هوادار پرسپولیس، در نقش تروریست بازی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر مواردی مثل شوخی با لوگوی باشگاه استقلال از سوی مجری یک برنامه صبحگاهی و تحریف تاریخ باشگاه تاج در مستند ورزشی که در برنامه نوروز فوتبالی پخش شده بود، موجب اعتراض باشگاه استقلال شده بود. در هر دو مورد، صداوسیما در مقابل فشار مجازی هواداران مجبور شد عذرخواهی کند. در مستند ورزشی برنامه نوروز فوتبالی، درباره تیمسار پرویز خسروانی، موسس و رییس باشگاه تاج پیش از انقلاب ایران، اتهام‌هایی غیرواقعی را مطرح کردند که هواداران استقلال آن اتهام‌ها را در جهت تخریب چهره باشگاه تاج می‌دانستند. هواداران استقلال و دیگر باشگاه‌های ایران، بارها صداوسیما را به دلیل رفتارهای توهین‌آمیز با باشگاه‌های محبوب تحریم کرده‌اند.

باشگاه استقلال البته همچون سایر باشگاه‌های ایرانی، در موارد مهم‌تری مشغول مماشات با صداوسیما است. این رسانه انحصاری در ایران هرگز حاضر به پرداخت حق پخش تلویزیونی فوتبال نیست اما مدیران دولتی باشگاه‌ها مقابل این تصمیم صداوسیما واکنشی ندارند. آنها گاهی در مصاحبه‌های خود از صداوسیما می‌خواهند که در این خصوص حقوق فوتبال پرداخت شود و گاهی تهدید کرده‌اند که دوربین‌های تلویزیون را به ورزشگاه راه نمی‌دهند. تمام این انتقادات و تهدیدها اما در حد مصاحبه با خبرگزاری‌ها است و سپس فراموش می‌شود.

در موضوع‌هایی مثل همین اتفاق اخیر در سریال خانه امن، مدیران باشگاه برای همدلی با هواداران خود به نوشتن بیانیه رو می‌آورند تا مورد انتقاد هواداران قرار نگیرند. تاثیر‌پذیری باشگاه‌ها از حساب‌های کاربری هواداری در اینستاگرام یا کانال‌های پرمخاطب هواداری در تلگرام، به بحرانی در باشگاه‌ها تبدیل شده است. این بحران تا حدی است که مدیران باشگاه‌ها برای فرار از انتقادات جدی درباره عملکرد ضعیفشان، خود را همدل با خواسته‌های منتقدان دست‌پایین می‌دانند تا چهره‌ای موجه در فضای هواداری از خود بسازند؛ چهره‌ای که البته هر بار پس از یک فاجعه مدیریتی تخریب می‌شود.

فوتبال ایران با همین مماشات مدیران و ساختار دولتی باشگاه‌ها، نمی‌تواند حق پخش تلویزیونی را از صداوسیما دریافت کند. به جای انتقاد از صداوسیما بر سر مهم‌ترین موضوع باشگاه‌داری، انتقادات در سطح خرده گرفتن از یک سریال یا صدور بیانیه در اعتراض به شوخی یک مجری با لوگوی باشگاه باقی مانده است. تلویزیون نیز خوشحال از کسب درآمد با فوتبال، نهایت لطفش چند خط عذرخواهی است.

در این اوضاع، فوتبال به سخره گرفته شده و البته محتوای همین فوتبال، پرمخاطب‌ترین برنامه‌ها را برای صداوسیما می‌سازد. صداوسیمای ایران نه تنها حقوق بدیهی باشگاه‌ها را نمی‌پردازد، بلکه حتی حاضر به پرداخت حق پخش تلویزیونی بازی‌هایی مثل لیگ قهرمانان آسیا نیست. چند روز پیش کنفدراسیون فوتبال آسیا در اعتراض به همین رفتارهای صداوسیما، مانع پخش فینال لیگ قهرمانان شده بود و تلویزیون هنگام پخش غیرقانونی این بازی، طلبکارانه از ای‌اف‌سی انتقاد می‌کرد. اینجا است که تنها، سپردن نقش تروریست به تماشاگر فوتبال باقی مانده بود و صدا و سیما این زحمت را نیز تقبل کرد.

بیشتر از ورزش