دست پلنگ بشاگرد قطع شد، دلیل مرگ کوئین نامشخص ماند

این پلنگ دیگر نمی‌تواند در طبیعت آزادانه ادامه حیات دهد

پلنگی که در بشاگرد به تله شکارچیان افتاد - عکس از وبسایت فرارو

هنوز دلیل مرگ ماده‌ببر سفید باغ‌وحش ارم معلوم نشده بود که یک ماده پلنگ چهارساله بعد از گیر افتادن در تله شکارچیان دست چپش را برای همیشه از دست داد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش امروز از قطع دست یک پلنگ در بشاگرد خبر داد که به دلیل گیرافتادن در تله آسیب جدی دیده بود.

شهاب‌الدین منتظمی گفت پس از رادیوگرافی مشخص شد که شکستگی در استخوان دیده‌شده و رباط‌های دست آسیب‌دیده‌اند.

سه‌شنبه هفته گذشته یک پلنگ در بشاگرد استان هرمزگان در یک تله فلزی گرفتار شد. درنهایت با تلاش همیاران محیط‌زیست استان هرمزگان برای نجات بعد از ساعت‌ها در روز جمعه این بچه پلنگ ۴ ساله زنده گیری شد و روز یکشنبه برای درمان با هواپیما به تهران منتقل شد.

ولی به دلیل آسیب جدی به بافت دست چپ این پلنگ، دست او را قطع کردند.

آقای منتظمی گفت که براثر آسیب شدید استخوان‌های دست چپ که به دلیل فشار تله باعث عفونت و از بین رفتن بافت‌های دست شده و قابلیت جراحی و ترمیم را نداشته این ماده پلنگ مورد جراحی قرارگرفته ولی دست او به دلیل از بین رفتن بافت عصبی و استخوان‌ها قطع‌شده است.

گفته می‌شود این ماده پلنگ چهارساله به دلیل از دست دادن یک دست خود دیگر نمی‌تواند در طبیعت آزادانه ادامه حیات دهد و به باغ‌وحش تحویل داده خواهد شد.

هفته اول آذرماه هم مرگ مبهم ماده‌ببر سفید در باغ‌وحش ارم سؤال‌های بسیاری ایجاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز ۱۴ آذرماه، فاطمه برنا، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهر تهران، گفت ماده‌ببر سفید در این باغ‌وحش صبح همان روز در نزاع با ببر نر این باغ‌وحش تلف‌شده است.

در بخشی از گزارش ارسالی باغ‌وحش ارم به سازمان محیط‌زیست عنوان‌شده بود که ببر نر در روز یکشنبه (٩ آذرماه) یعنی شش روز قبل‌تر از مرگ ماده‌ببر سفید‌، پس از شکستن و تخریب حصار مجاور محل نگهداری ببر ماده وارد محدوده نگهداری این حیوان شده و با او درگیر شده بود.

بنا به گزارش‌ها، سه ببر در باغ‌وحش ارم نگهداری می‌شدند: دو ماده‌ببر به نام‌های «کوئین» (ماده‌ببر سفیدی که روز ۱۴ آذرماه تلف شد) و «آفتاب» (ماده‌ببر سیبری) در یک قفس مشترک با یکدیگر و در کنار قفس جداگانه «بریو» (ببر نر بنگال این باغ‌وحش).

ولی کارشناسان محیط‌زیست معتقدند که اظهارات  مدیریت باغ‌وحش ارم و اداره حفاظت محیط‌زیست شهر تهران مبنی بر شکستن حصار بین  دو محفظه محل نگهداری ببرها و ورود ببر نر به قفس ماده‌ببرها و نزاع با کوئین  و زخمی کردن او  که درنهایت منجر به مرگش شد با واقعیت منطبق نیست.

چون حصار بین این دو قفس «دوجداره» است و شکسته شدن این حصار توسط ببر باغ‌وحش ارم جای تعجب دارد.

کمی بعد دامپزشک پیشین باغ‌وحش ارم هم صحت این گزارش را رد کرد.

ایمان معماریان، دامپزشک سابق باغ‌وحش ارم، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که دو ببر ماده (کوئین و آفتاب) در یک محدوده نگهداری می‌شدند و ببر نر نیز محل متفاوتی داشت و «امکان ندارد که این ببر نر با شکستن حائل بین دو قفس به ببر ماده حمله کرده باشد».

این در حالی است که باغ‌وحش ارم در گزارش رسمی خود به سازمان محیط‌زیست در خصوص علت مرگ ماده‌ببر سفید عنوان کرده بود که او پس از حمله ببر نر «به علت پارگی کامل نای و پارگی طولی مری و خفگی در اثر پنومونی استنشاقی به دلیل صدمه فیزیکی نزاع با ببر نر تلف شده است».

اما امید معماریان در توضیح ناصحیح بودن گزارش باغ‌وحش ارم گفته بود محل نگهداری این ببرها با دوربین مداربسته کنترل می‌شده است و  حفاظ بین دو قفس به‌هیچ‌وجه قابل شکستن نیست و اضافه کرده بود: «می‌توان پیش‌بینی کرد که عوامل باغ‌وحش ببر نر را به جایگاه نزدیک به ببر ماده هدایت کرده باشند».

هم‌زمان محمد کرمی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش استان تهران، نیز خواستار پاسخگویی مسئولان باغ‌وحش ارم درباره علت مرگ ببر ماده شد.

علیرضا شهرداری، کارشناس حیات‌وحش، در حساب کاربری اینستاگرام خود با اشاره به عمدی بودن قرار دادن این دو ببر ماده و نر در کنار هم برای جفت‌گیری نوشت: «باوجودی که ما به دلیل مشکلات ژنتیکی فراوان بین ببر‌های سفید هرگز اجازه تکثیر ببر سفید را نداشتیم، اما بازهم کوئین ببر سفید با بریو به نیت جفت‌گیری پیش هم انداخته‌شده بودند و این ترکیب، باعث درگیری بین دو ببر شده، درنهایت کوئین به‌شدت زخمی می‌شود.»

او همچنین به داستان مشابهی در مورد شامپانزه‌ها در این باغ‌وحش گفته بود: «شمسی، ماده شامپانزه ارم، مادر باران، هم ماه گذشته (آبان ماه) با همین روش در باغ‌وحش ارم با نیت تکثیر پیش نر‌ها انداخته شد که باعث درگیری و کشته شدن شمسی شد.» این کارشناس حیوانات این سؤال را مطرح کرده بود که «این روش تا کی ادامه خواهد داشت؟»

پیش‌تر در سال ۱۳۹۳ برخی از کارشناسان محیط‌زیست درباره انتقال ببر ماده سفید به ایران اعتراض کردند و آن را در مسیر تجارت و قاچاق حیوانات عنوان کردند. آن‌ها برخورد منفعلانه سازمان حفاظت محیط‌زیست را موجب اتفاقات اخیر برای گونه‌های مختلف حیوانات در ایران عنوان می‌کنند.

به گفته آن‌ها صاحبان باغ‌وحش‌ها حیوانات را از خارج از کشور وارد کرده، در باغ‌وحش‌های داخل تکثیر کرده و حیوانات تازه به دنیا آمده را به باغ‌وحش‌های دیگر می‌فروشند. به گفته آن‌ها این چرخه آزار حیوانات ادامه دارد.

در سال‌های اخیر قاچاق حیات‌وحش یکی از پرسودترین تجارت‌ها در دنیا و ایران بوده است.

بیشتر از جهان