ویروس جهش‌یافته ممکن است بریتانیا را ماه‌ها به قرنطینه ببرد

دولت بریتانیا اذعان دارد که گونه جدید ویروس کرونا در این کشور از کنترل خارج شده است

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا - Stefan Rousseau / POOL / AFP

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا گفته است احتمال دارد بخش‌هایی از بریتانیا برای ماه‌ها در محدودیت‌های رده ۴ قرنطینه باقی بماند. دولت بریتانیا اذعان داشت که گونه جدید ویروس کرونا در این کشور از کنترل خارج شده است.

چند ساعت پس از آنکه بوریس جانسون برگزاری گردهمایی‌های کریسمس را برای میلیون‌ها نفر در کشور ممنوع کرد، اعلام شد آمار ابتلای روزانه ساکنان بریتانیا به گونه‌ای بی‌سابقه به مرز ۳۵۹۲۸ نفر رسیده است.

با توجه به آنکه کارشناسان هشدار داده‌اند که گونه جدید ویروس کرونا می‌تواند تا ۷۰ درصد بیش از ویروس اولیه واگیر داشته باشد، آقای هنکاک احتمال یک دور دیگر از تعطیلی مدارس را رد نکرد اما اشاره کرد که این طرح هنوز در دستور دولت نیست.

خبر شیوع گونه جدید و بسیار مسری ویروس کرونا، همسایگان بریتانیا را به وحشت انداخته و موجب شده است کشورهایی از جمله فرانسه، آلمان، ایرلند، اتریش، هلند، ایتالیا و بلژیک مرزهای خود را به روی مسافرانی که از بریتانیا وارد می‌شوند، ببندند.

به دنبال تصمیم فرانسه مبنی بر بستن مرز خود به روی مسافران بریتانیا، بندر «دُوِر» (در بریتانیا) یکشنبه شب اعلام کرد که خروج از این بندر (به قصد اروپا) را تا اطلاع ثانوی ممنوع می‌کند. شرکت قطارهای مسافربری «یورواستار» نیز گفت تنها خطوطی که (از اروپا) وارد بریتانیا می‌شوند، به کار خود ادامه خواهند داد.

در این میان دولت بریتانیا درصدد حل بحران بالقوه در خطوط حمل بار است. سخنگوی دفتر نخست وزیری بریتانیا در واکنش به این آشفتگی گفت: «نخست وزیر فردا ریاست جلسه «کبرا» (گروه ویژه تصمیم‌گیری در مورد وضعیت فوق العاده در بریتانیا) را که به موضوع رفت‌وآمدهای بین‌المللی به‌ویژه حمل‌ونقل کالا به داخل و خارج از کشور می‌پردازد، برعهده خواهد گرفت. جلسه‌های دیگری نیز امشب و فردا صبح برگزار خواهد شد تا طرح‌هایی قاطع برای (مقابله با بحران جاری) در نظر گیرد.»

بخش‌های عمده‌ای از جنوب شرقی انگلستان (بخشی از بریتانیا) و لندن به‌خاطر شیوع گونه جدید ویروس کرونا، از روز یکشنبه تحت مقررات شدیدتر رده ۴ قرنطینه قرار گرفته است.

آقا هنکاک هشدار داده است که این مقررات سختگیرانه برای مقابله با گونه جدید ویروس کرونا لازم است. او گفت احتمال دارد این مقررات تا زمانی که بخش عمده‌ای از مردم واکسینه شوند به‌قوت خود باقی بماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر بهداشت بریتانیا به برنامه «سوفی ریج آن ساندِی» از شبکه خبری «اسکای» گفت: «می‌دانیم که شما به آسانی می‌توانید به گونه جدید ویروس مبتلا شوید حتی اگر در معرض تعداد کمتری ویروس باشید.»

«این را می دانیم چون  در ماه نوامبر که این (گونه جدید) ویروس در نقاطی مثل «کِنت» بروز پیدا کرد، تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ افزایش یافت اما قرنطینه در ماه نوامبر در سایر دیگر نقاط کشور به‌خوبی عمل کرد.»

«این موضوع تا زمانی که بتوانیم مردم را به منظور حفاظت (در مقابل ویروس) واکسینه کنیم، یک چالش بزرگ خواهد بود. این چیزی است که تا دو ماه آینده نیز با آن روبه‌رو هستیم.»

آقای هنکاک، ساعتی بعد در برنامه «اندرو مار شو» از شبکه بی‌بی‌سی، گونه جدید ویروس را «خارج از کنترل» توصیف کرد.

کارشناسان به دولت هشدار داده‌اند که گونه جدید ویروس می‌تواند شاخص به اصطلاح «آر» را که مقیاس اندازه‌گیری سرعت شیوع ویروس است، تا ۰.۹ درصد بالا ببرد. کارشناسان می‌گویند برای کنترل شیوع بیماری، این شاخص باید زیر یک درصد باقی بماند.

هشدار در مورد قابلیت سرایت گونه جدید ویروس کرونا، روز جمعه به اطلاع وزرای دولت بریتانیا رسید.

تا روز یکشنبه بعدازظهر، نخست وزیر به میلیون‌ها نفر از ساکنان کشور، دستور ماندن در خانه داد و اجازه اجتماع تا پنج نفر در طول تعطیلات کریسمس را لغو کرد.

اما دکتر چاند ناگپال، دبیر شورای پزشکان انجمن پزشکی بریتانیا، مقامات دولت را متهم کرد که حتی پیش از انتشار اطلاعات (پیرامون گونه جدید ویروس)، در توجه به شاخص‌های علمی که افزایش موارد ابتلا را هشدار می‌داده، قصور کرده است. 

کایر استارمر، رهبر حزب اقلیت کارگر ضمن انتقاد از آقای جانسون او را متهم به «بی‌تصمیمی و ضعف رهبری» کرده که «موجب نابودی انسان‌ها و از بین رفتن مشاغل مردم شده است.»

نخست وزیر همچنین در ارتباط با نحوه اعلام محدودیت‌های جدید، با خشم نمایندگان پارلمان از حزب خودش روبه‌رو شده است.

نمایندگان حزب محافظه‌کار پارلمان، خواستار آن شدند که اعضا پارلمان برای مشورت و تصمیم‌گیری در خصوص محدودیت‌های جدید اقدام کنند. یکی از نمایندگان ارشد حزب محافظه‌کار مخالف با دولت آقای جانسون، حتی وزرای دولت را متهم کرد که اعلام قرنطینه جدید را (به عمد) تا هنگام تعطیلی پارلمان برای کریسمس به تعویق انداخته بودند.

سِر چارلز واکر، معاون دبیر کمیته ۱۹۲۲ حزب محافظه‌کار که با سیاست‌های دولت مخالف است گفت به اعتقاد او وزرای دولت، پیش از روز جمعه می‌دانستند که قرار است محدودیت‌های جدید اعمال شود. او گفت هر کس که مسئول این اقدام بوده باید کناره‌گیری کند.

ماه گذشته، نمایندگان حزب محافظه‌کار مخالف دولت در پارلمان، آقای جانسون را مجبور کردند از طرح افزایش رده‌های قرنطینه در انگلستان منصرف شود.

نخست وزیر در آخرین لحظه و پس از انصراف از طرحش، به نمایندگان پارلمان وعده داد که دور دیگر رای‌گیری پارلمانی در مورد ادامه مقررات قرنطینه تا ماه مارس، در ماه فوریه برگزار خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان