نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو برجام

این نشست به صورت مجازی و با حضور وزرای خارجه سه کشور اروپایی و روسیه و چین برگزار می‌شود

تهران می‌گوید حاضر به مذاکره دوباره بر سر توافقی که پیشتر حاصل شده نیست و بارها تاکید کرده در مورد برنامه‌های موشکی و نظامی خود مذاکره نخواهد کرد- YJC

تا ساعتی دیگر نشست مشترک وزاری خارجه پنج کشور باقی‌مانده در برجام با جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برگزار می‌شود.

مسعود خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز در نشست خبری هفتگی گفت که در این نشست «تحولات چند ماه گذشته» بررسی خواهد شد.

هنوز دستور کار این نشست به صورت رسمی اعلام نشده است ولی با توجه به تحولات روی‌داده در نتیجه انتخابات آمریکا و شکست دونالد ترامپ از جو بایدن، به نظر می‌رسد محور گفتگوها بحث بازگشت آمریکا به برجام و احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است و تحریم‌ها را بازخواهد گرداند. از آن زمان تا کنون سیاست رسمی آمریکا «فشار حداکثری برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی» بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با بازگشت تحریم‌های آمریکا در روز ۱۳ آبان ۱۳۹۷، ایران عملا نتوانست منافع اقتصادی موردنظرش از برجام را به دست آورد و شیوه فروش نفت و دسترسی به منابع حاصل از آن به دوره پیش از برجام بازگشت.

جو بایدن در زمان رقابت های انتخاباتی اعلام کرده بود که در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، مجددا به برجام بازخواهد گشت.

اکنون و در آستانه آغاز به کار جو بایدن در روز ۲۰ ژانویه اعضای باقی‌مانده در برجام منتظر بازگشت عضو جداشده توافق هستند.

بازگشت آمریکا به برجام ممکن است به آن آسانی که ایران گمان می‌برد نباشد و رئیس‌جمهور جدید آمریکا خواستار مذاکراتی جدید برای پیوستن به برجام یا مشروط شدن برجام به توافق بر سر موضوعات موشکی و منطقه‌ای باشد. 

تهران می‌گوید حاضر به مذاکره دوباره بر سر توافقی که پیشتر حاصل شده نیست و بارها تاکید کرده در مورد برنامه‌های موشکی و نظامی خود مذاکره نخواهد کرد.

در مقابل، کشورهای اروپایی نیز در ماه‌های گذشته از ناقص بودن برجام و لزوم گسترش این توافق به موضوعات موشکی و منطقه‌ای سخن گفته‌اند.