عیدی خط آتش لیورپول به هواداران: صدرنشینی در شب کریسمس

صلاح و فرمینیو هر یک با دو گل سهم بزرگی در پیروزی بر کریستال پالاس داشتند

لیورپول جایگاهش را در صدر جدول لیگ برتر تثبیت کرد - PETER POWELL / POOL / AFP

این بازی هم نمایش نحوه بازی تیمی مدافع عنوان قهرمانی، هم نمایش بازی‌های متفاوت و کیفیت‌های بی‌نظیر بازیکنان لیورپول، و هم یکی از گزینه‌های احتمالی برای گل برتر ماه بود. این پیروزی ۷-۰ مقابل کریستال پالاس، بردی ویژه و قابل توجه در این دوره و بهتر از هر بازی‌ای‌ است که تاکنون از تیمی که یورگن کلوپ در ۵ سال گذشته هدایت آن را عهده‌دار بوده است، مشاهده کرده‌ایم؛ آن هم در فصلی که این تیم از بالاترین سطح خود تا حدی فاصله دارد. همان قدر که این پیروزی برای لیورپول خوب بود، برای تمام تیم‌های دیگر شوم است. این پیروزی همچنین رکوردی برای لیورپول است، چرا که باتفاضل‌ترین برد این تیم در خارج از خانه در تاریخ بازی‌های لیگ برتر است.

وقتی در این فصل کم‌کیفیت نیاز شد، آنان بازی خود را بهبود بخشیدند تا در صدر لیگ قرار گیرند. و این روند ممکن است در سراسر رقابت برای کسب عنوان قهرمانی نیز ادامه یابد.

در همین زمینه، این هفته ممکن است به نقطه‌عطفی برای این تیم مبدل شود و آشکارا می‌توان احساس کرد که چگونه پیروزی آنها مقابل تاتنهام هاتسپور تکامل و تداوم یافته است. اهمیت آن را می‌توان در واکنش‌های جاری و نحوه بازی این تیم در ورزشگاه سلهرست [خانه تیم کریستال پالاس] دید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر به عملکرد تاتنهام در همین ورزشگاه در ۶ روز پیش نگاهی بیندازیم، نکته‌ای آموزشی هم در این باره وجود دارد.

تیم ژوزه مورینیو در این بازی جلو بود و فرصت داشت که قبل از آن بازی حیاتی در صدر جدول قرار گیرد، اما پیش از آن که در ورزشگاه آنفیلد هم به سرنوشتی مشابه دچار شود، دست روی دست گذاشت و آن فرصت را از دست داد. لیورپول برنده آن مسابقه شد، به صدر جدول راه یافت، و با تقویت خود به موقعیتی چشمگیر رسید. به نظر می‌رسد که آنان ناگهان با قرار گرفتن در صدر جدول، بر بازی خود تسلط کامل یافته‌اند و به بالاترین سطح بازی خود نزدیک شده‌اند.

البته فصل جاری پیش از این خیلی راحت مردم را سر کار گذاشته و پیش‌بینی‌های آنان را نقش بر آب کرده است. بر این مبنا، این وضعیت هم می‌تواند به سرعت و طی چند هفته آینده تغییر کند.

اما لیورپول هم سابقه سر کار گذاشتن مردم را دارد، ولی نه به همان سرعتی که قادر است نتیجه یک بازی را طی مسابقه عوض کند.

این ویژگی در سراسر این بازی و از همان آغاز آن به نمایش گذاشته شد. 

تمام نگرانی‌ها درباره این که یورگن کلوپ محمد صلاح را (که حداقل قبل از این تک‌مهاجم اصلی ترکیب لیورپول بود) استراحت داده است، در سه دقیقه اول بازی خنثی شد.

تاکومی مینامینو بازی خوبی از خود به نمایش گذاشت و با تغییر هوشمند حالت بدن خود، توانست پاس سادیو مانه را به گل زیبایی تبدیل کند. پاس سادیو مانه هم حاکی از ارتقای بازی این بازیکن بود.

پیش از آن البته کریستال پالاس هم در واقع چند فرصت داشت و وقتی نقص‌های ترکیب لیورپول را شناسایی و آشکار کردند، به نظر رسید که شاید آنها هم بتوانند چیزی از این بازی بگیرند.

ویلفرید زاها و جوردن آیو هر یک دلیلی برای پشیمانی دارند؛ به ویژه که آیو با پاسی آسان در موقعیتی عالی قرار گرفت، ولی آن را از دست داد.

دشوار بتوان گفت که آیا آن وضعیت می‌توانست به کریستال پالاس فرصتی برای بازگشت به بازی دهد، یا فقط در نهایت باعث کمتر شدن میزان تحقیر آنها می‌شد.

لیورپول به سرعت مطمئن شد که دیگر چنان فرصتی پیدا نمی‌کنند و آنها را بی‌رحمانه تحت فشار قرار داد. گل زیبای سادیو مانه هم بازتابی از فشار شدید لیورپول بود.

این اولین گل بازیکن سنگالی طی ۱۰ بازی گذشته بود و نشانه‌ای آشکاراز آن بود که این تیم در حال بازگشت به ترکیب طلایی خود است.

نشانی دیگر از کیفیت عالی این تیم، در گل سوم آنها بود. این گل که بیشتر به فصل‌های ۲۰۱۸/۲۰۱۹ یا ۲۰۱۹/۲۰۲۰ تعلق داشت و طی آن اندی رابرتسون و روبرتو فرمینیو پاس یک به دو خیلی طولانی را با هم تکمیل کرد و بازیکن برزیلی، گلی باورناپذیر را به تور نشاند. بعد از به ثمر رساندن ۲ گل طی ۱۹ بازی گذشته در این فصل تا روز چهارشنبه، این سومین گل فرمینیو در فصل بود. ولی او با به ثمر رساندن گل فاخری با ضربه‌ای کمانی، نتیجه بازی را ۵-۰ کرد و آمار گل خود را در این بازی به ۲ گل رساند.

این گل‌های زیبا هم در بین خود بر سر عنوان بهترین گل ماه رقابت می‌کردند، چرا که جوردن هندرسون با ضربه زیبای کات‌داری گل چهارم را به تور دروازه نشاند و سپس محمد صلاح که نهایتا به جای سادیو مانه خشمگین به زمین آمد، شوتی مشابه را از طرف دیگر زمین به تور نشاند.

این بازیکن مصری گل آخر خود را بعد از شش گل دیگر در بازی به ثمر رساند، ولی این هم به‌نوبه خود نشان شوم دیگری بود. لیورپول تشنه گل‌زنی بود؛ شیطنتی که تمام بازیکنان می‌خواستند در آن شرکت کنند. همه احساس می‌کردند فرصت گل‌زنی دارند.

فقط کافی بود به واکنش مانه نگاه کنید؛ وقتی می‌خواست از زمین خارج شود، یا به کورتیس جونز که بی‌صبرانه می‌خواست وارد میدان شود.

همه آنها احساس می‌کردند امکان گل‌زنی بیشتر وجود دارد. و چه بسا این اتفاق در آینده بیفتد.

و این همه زمانی بیشتر قابل تحسین می‌شود که در نظر بگیریم لیورپول در حالی به این نتیجه دست یافته است که هنوز برخی از بازیکنان خود را در اختیار ندارد. آن بازیکنان، مانند هافبک میانی نظیر تیاگو آلکانترا، به زودی به ترکیب تیم برمی‌گردند.

بازی این روز با مصاحبه هندرسون (احتمالا شخصیت برتر سال بی‌بی‌سی اسپرت) تمام شد که درباره بهترین گل بازی گمانه‌زنی می‌کرد.

اما هیچ تردیدی وجود ندارد که کدام تیم بهتر است و کدام بازی آنها تاکنون بهترین بازی فصل بوده است.

تیم‌های دیگر برای رسیدن به این جایگاه راه سختی در پیش دارند.

© The Independent

بیشتر از ورزش