هند، دومین کشور با موارد ابتلای بیش از ده‌میلیون نفر به کرونا

«دولت باید به دنبال راه‌حل‌های محلی برای جلوگیری از موج دیگر افزایش موارد ابتلا در سال ۲۰۲۱ باشد»

هند برای تشخیص مبتلایان از آزمایش‌های فوری آنتی‌ژن استفاده کرده که ارزان‌ترند اما دقتشان تنها حدود ۵۰درصد است- Sajjad HUSSAIN / AFP

هند به دومین کشور جهان تبدیل شده است که تعداد افراد مبتلا به کووید۱۹ در آن از ۱۰میلیون نفر عبور کرده و با وجود کاهش چشمگیر موارد ابتلا در روزهای اخیر، یک‌میلیون مورد جدید در حدود یک ماه اخیر به آمار مبتلایان در این کشور افزوده شده است. 

هرچند دولت اصرار دارد که نسبت موارد فعال بیماری به موارد بهبودیافته، نسبتا کم و در حال سقوط است، بیش از ۲۰هزار ابتلای جدید روز شنبه به ثبت رسید. 

متخصصان بهداشت و سلامت می‌گویند، با آن که شمار موارد روزانه تقریبا ۱۰۰هزار نفر در روز کاهش یافته است، اما هند باید برای افزایش موارد ابتلا  در سال جدید آماده باشد، چراکه کاهش تمهیدات امنیتی در جامعه در حال گسترش است. 

دکتر شهید جمیل، یکی از کارشناسان ارشد ویروس‌شناسی، در گفت‌وگو با ایندیپندنت گفت که جنجال رسانه‌ای درباره واکسن در کوتاه‌مدت با ایجاد این تصور که راه‌حل بحران فرارسیده است، بیش از آن که نفعی داشته باشد، ضرررسان است. 

او گفت: «واکسن معجزه نیست، حتی وقتی که در دسترس باشد. ثابت شده که ماسک، حفاظت عمده‌ای درمقابل ویروس است، بنابراین مردم چه واکسن بزنند و چه نزنند، باید به استفاده از ماسک ادامه دهند.» 

کارشناسان می‌گویند اکنون که محدودیت‌های اجتماعی برای کمک به بازگرداندن اقتصاد تقریبا از میان رفته است، پیروی شخصی از پروتکل‌های بهداشتی مانند زدن ماسک، فاصله‌گیری اجتماعی و شستن دست‌ها، از هر زمان دیگری مهم‌تر است. 

۹ ماه پس از شروع همه‌گیری در هند، نزدن ماسک، به‌ویژه در مناطق روستایی، به یک مسأله واقعی تبدیل شده است و با وجود قوانین اضطراری سختگیرانه سراسری، حضور بدون ماسک مردم در جاهایی چون بازارها و خانه‌ها در روزهای عادی، امری شایع است. 

دکتر جمیل افزود: «کاهش استفاده از ماسک در میان مردم شایع است، ولی دولت باید از طریق ایجاد ارتباط برای اعتمادسازی در میان مردم، این موضوع را مدیریت کند. این وقتی رخ می‌دهد که مردم احساس می‌کنند زدن ماسک مانعی در جهت زندگی عادی آن‌هاست. این یک هزینه در مقابل هزینه‌ای دیگر است.»‌

با جمعیت بیش از یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیونی هند، تضمینی برای ادامه روند فعلی در کاهش موارد ابتلا وجود ندارد. 

دکتر آنانت بان، محقق سلامت جهانی و سیاست‌گذاری، به ایندیپندنت گفت: «تشخیص پایدار بودن یا نبودن این روند کاهش دشوار است، زیرا کشورهای دیگری چون کره جنوبی و سنگاپور پس از وقفه نسبی در ابتلا، دوباره با افزایش موارد ابتلا مواجه شده‌اند.» 

او گفت: «همیشه احتمال افزایش وجود دارد، زیرا بسیاری از مردم در کشور هنوز مبتلا نشده‌اند.» 

در ماه مارس، هند یک‌شبه بزرگ‌ترین و سختیگرانه‌ترین قرنطینه سراسری را اعمال کرد. این اقدام موجب انتقادهایی به دولت نارندرا مودی شد، زیرا میلیون‌ها کارگر مهاجر را به ترک ناگهانی کلان‌شهرها در گروه‌های بزرگ مجبور کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن تجربه،  تعطیلی سراسری دوباره را بعید می‌سازد و در این راستا،  دکتر بان می‌گوید که دولت باید دنبال راه‌حل‌های محلی برای جلوگیری از موج جدید افزایش موارد ابتلا در سال ۲۰۲۱ باشد. 

او گفت:‌ «موارد ابتلا اکنون در مناطق غیرشهری کشور در حال گسترش است و این می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، چرا که ما بسته‌های آزمایش و زیرساخت کافی در مناطق روستایی نداریم. ممکن است ندانیم که بار واقعی افزایش موارد ابتلا در این مناطق چیست.»

با وجود ابهام درباره آمار واقعی، برخی کارشناسان احساس می‌کنند که هند خطر همه‌گیری ویروس کرونا را از سر گذرانده است. 

ک. سرینات ردی، مدیر بنیاد بهداشت عمومی هند، گفت که از ماه سپتامبر به این سو، روند ابتلا «کاهش پایدار» داشته است و شدیدترین نگرانی‌ها از موج دیگر ابتلا هنوز تحقق نیافته است. او گفت: «موج عظیمی که در زمستان انتظار داشتیم، هنوز دیده نشده است و حتی بعد از فصل تعطیلات در هند، افزایش موارد ابتلا کمتر از حد انتظارمان بود.»‌

دلیل کاهش شمار موارد جدید ابتلا در هند حتی پس از شروع دوباره فعالیت‌های اقتصادی، هنوز روشن نیست. 

یک عامل احتمالی، نبود آزمایش‌های قابل اتکا است. با آن‌که آقای مودی علنا خواستار دراولویت قرار گرفتن آزمایش‌گیری و ره‌گیری مبتلایان به کرونا شده، اما از همان آغاز همه‌گیری، پرسش‌هایی درباره چگونگی انجام این اقدامات مطرح شده است. 

پس از تلاش اولیه برای دستیابی به بسته‌‌های گران‌قیمت آزمایش که به سهم خود منجر به افزایش شناسایی موارد شد، هند بابت عملکرد سریع خود مورد تقدیر قرار گرفت. اما حتی اکنون نرخ آزمایش‌‌گیری هند پایین و در حد ۱۱۳ هزار و چهار نفر به ازای هر یک میلیون نفر است، این رقم در روسیه ۵۷۴هزار و ۵۷۷ ، در آمریکا ۶۷۷هزار و ۷۴۴ و در بریتانیا ۷۱۲هزار و ۵۴۴ مورد در هر یک‌میلیون نفر است. 

دکتر جمیل گفت که شمار قطعی آزمایش‌ها در حال حاضر بیش از دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی است، اما مشکل بزرگ‌تر، افزایش اتکای هند به آزمایش‌‌های آنتی‌ژن ارزان‌تر و کم‌دقت‌تر فوری است. 

او گفت:‌ «ممکن است به اندازه کافی آزمایش‌‌گیری کنید، اما شمار دقیق و کافی افراد مبتلا را محاسبه نکنید. هند از آزمایش‌های آنتی‌ژن استفاده کرده است که دقت بالایی ندارند و دقتشان تنها حدود ۵۰ درصد است. به این معنی که اگر از صد نفر مبتلا آزمایش بگیرید، جواب آزمایش تنها ۵۰ نفر مثبت اعلام می‌شود.» 

بنابه گفته‌های او، تنها راه تعیین شمار دقیق، از طریق آزمایش سرم خون است، که در آن خون یک گروه نمونه بزرگ را برای نظارت بر روند شیوع آنتی‌بادی کووید-۱۹ بررسی می‌کنند. 

دکتر جمیل گفت:‌ «با این روش، هند به‌جای شناسایی ۱۰میلیون مورد ابتلا، ممکن بود تا ۲۰۰میلیون مبتلا را تشخیص بدهد. این البته بدین معنی نیست که تاکنون حتما ۲۰۰میلیون نفر در هند به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.» 

© The Independent

بیشتر از جهان