اسپانیا مرگ خودخواسته را قانونی خواهد کرد

مرگ خودخواسته (اتانازی) در هلند، بلژیک، لوکزامبورگ، کانادا، و برخی ایالات آمریکا قانونی است

تظاهرات مخالفان اتانازی در مقابل ساختمان پارلمان اسپانیا - REUTERS/Susana Vera

اسپانیا گامی اساسی در جهت قانونی کردن اتانازی برداشت. قانون‌گذاران این کشور روز پنجشنبه به نفع این قانون رای دادند، که در این کشور به شدت کاتولیک، جنجال‌برانگیز بود.

دولت دست چپی اسپانیا این قانون را با ۱۹۸ رای موافق در برابر ۱۳۸ رای مخالف در مجلس سفلی تصویب کرد.

این لایحه اکنون به مجلس اعلا یا مجلس سنای این کشور ارسال خواهد شد و انتظار می‌رود تا اوایل سال آینده میلادی اجرایی شود.

این قانون تنها به بیمارانی که زندگی آن‌ها به دلیل دردی مزمن و مریضی لاعلاجی غیرقابل تحمل شده است، اجازه می‌دهد تحت کنترل و نظارت دقیق تیم پزشکی جان خود را بستانند.

اسپانیا به زودی جدیدترین کشور دنیا خواهد شد که اتانازی را در سراسر کشور خود قانونی می‌کند، بعد از هلند، بلژیک، لوکزامبورگ و کانادا، البته بعضی از ایالات آمریکا نیز کمک به خودکشی را اجازه می‌دهند، اخیرا نیوزیلند نیز قانون کمک به مرگ را تصویب کرد.

این قانون بعد از مبارزه دیرینه کنشگران مدنی به رای گذاشته شد که منبع الهام فیلم «دریای درون» (The Sea Inside) در سال ۲۰۰۱ شد که جوایزی چند نیز از آن خود کرد و در آن خاویر باردم نقش نویسنده‌ای سابق به نام رامون سامپدرو را بازی می‌کند که به فلج چهاراندام مبتلا است و برای دستیابی به حق ستاندن جان خود مبارزه می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنخل هرناندز که سال گذشته با فیلمبرداری از روند ستاندن جان همسرش، ماریا خوزه کاراسکو که به بیماری ام اس دچار بود، باعث غلیان احساسات میلیون‌ها نفر شد، گفت طی شیوع بیماری عالم‌گیر کووید خود را قرنطینه کرده است.

آقای هرناندز به روزنامه لاونگواردیا گفت: «من خانه را ترک نمی‌کنم چون به ماریا خوزه قول دادم به زندگی ادامه دهم تا روزی را شاهد باشم که این قانون تصویب می‌شود.»

این قانون به بیمارانی که به «بیماری جدی و لاعلاج» یا «بیماری فلج‌کننده، مزمن و وخیم» مبتلا هستند که باعث رنج و درد «غیرقابل تحمل» می‌شود، اجازه می‌دهد از دکتر خود بخواهند روند اتانازی را برای آنان کلید زند.

آن دکتر اول باید نظر کارشناس مستقل دیگری را جویا شود و بعد درخواست را در کمیته‌ای از متخصصان پزشکی ارائه کند تا آن‌ها تصمیم به پایان دادن به عمر بیمار یا ارائه داروهایی را برای تسهیل خودکشی به او تایید کنند.

این قانون برای تمام افراد بالغی که به طور قانونی در اسپانیا سکونت دارند قابل دسترسی خواهد بود، از جمله ۳۰۰ هزار شهروند بریتانیا که در این کشور زندگی می کنند و بسیاری از آنان مسن هستند.

این قانون مورد حمایت تمام احزاب سیاسی کشور به جز حزب محافظه‌کار خلق و حزب دست راست افراطی وکس قرار گرفت.

سالوادور ایلا، وزیر بهداشت از حزب سوسیالیست به مجلس گفت: «این موضوعی است که در سراسر جامعه وجود دارد و فرای هر آیین و باوری است.»

حزب خلق به جای اتانازی خواستار طراحی و تولید روش‌های مراقبتی تسکین‌دهنده برای بیماران مبتلا به بیماری‌های لاعلاج شد.

لاردس مندز موناستریو، نماینده مجلس از حزب وکس گفت: «این قانون یعنی تخریب فرهنگ ما وقتی تمام دنیا در حال جشن گرفتن تولد مسیح است.»

به عنوان آخرین تلاش برای جلوگیری از تصویب این قانون در مجلس اسپانیا، کشیش‌های کاتولیک اسپانیا از شهروندان مومن کشور خواستند به یک روز روزه‌داری و عبادت بپردازند.

© The Independent

بیشتر از جهان