غریب آبادی: برجام دوباره مورد مذاکره قرار نمی‌گیرد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است که بازگشت به خانه اول در برجام ممکن نیست

نماینده جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت که برجام مجددا قابل مذاکره نیست - عکس از ایرنا

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت: «برجام مورد مذاکره مجدد قرار نمی‌گیرد و در صورت احیای آن، نیازی به سند جداگانه در مورد آژانس نیز نخواهد بود.»

کاظم غریب آبادی در پیامی در توییتر خود نوشت: «همان گونه که قبلاً هم گفتم، تنها نقش آژانس، نظارت و راستی‌آزمایی اقدامات داوطلبانه هسته‌ای است که جزئیات آن در برجام ذکر شده و ارائه گزارش‌های بروز رسانی واقعی دراین‌خصوص است. ارائه هرگونه ارزیابی در مورد اینکه این تعهدات چگونه اجرا می‌شوند (به‌عنوان‌مثال، اشاره به عباراتی مانند نقض)، قطعاً فراتر از مأموریت محوله به آژانس بوده و باید از آن اجتناب شود.»

نماینده جمهوری اسلامی در ادامه تأکید کرد که مذاکره مجدد قرار نمی‌گیرد و در صورت احیای آن، ضرورتی برای یک سند، توافق یا تفاهم جدید دررابطه‌با نقش آژانس نیز وجود ندارد. نیازی نیست که وضعیت را پیچیده‌تر کنیم.

این توییت در پاسخ به سخنان چند روز پیش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروسی در گفتگو با رویترز گفته بود که بازگشت به خانه اول در برجام ممکن نیست. تصور نمی‌کنم که آن‌ها بیایند و به‌سادگی بگویند که به خانه اول بازگشتیم، زیرا دیگر خانه اولی وجود ندارد. واضح است که باید پروتکل یا توافق یا تفاهم یا یک سند کمکی باشد که به طور واضح قید کند که باید چه‌کار کنیم. او تأکید کرد که احیای توافق‌نامه هسته‌ای در دوران جو بایدن نیازمند یک توافق جدید است.

او در ادامه با اشاره به سخنان جو بایدن مبنی‌بر بازگشت به برجام اظهار داشت که افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران و انباشت بیشتر مواد هسته‌ای باعث شده که بسیاری از تعهدات نقض شود و بازگشت به آن کار آسانی نباشد. او اضافه کرد که مواد غنی شده بیشتری وجود دارد و میزان فعالیت‌ها و تعداد سانتریفیوژها نیز افزایش‌یافته است. پس همه این‌ها چه می‌شوند؟ این سؤالی برای آن‌هاست تا در سطح سیاسی در خصوص آن تصمیم‌گیری کنند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد که ما در حال بازگشت به شرایط سال ۲۰۱۵ و پیش از برجام هستیم.

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به دلیل عدم پایبندی جمهوری اسلامی به تعداتش در برجام، از این توافقنامه خارج شد. اما جو بایدن، نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که قصد دارد به برجام باز گردد که این موضوع با استقبال برخی مقامات در تهران مواجه شد.