«قورباغه» در قیفِ توقیف قضا

پخش سریال قورباغه در شبکه خانگی در آخرین لحظات و با دستور قضایی متوقف شد

سریال قورباغه داستانی معمایی-اجتماعی دارد و به مشکلات جامعه و تاثیرات آن بر روی هر فرد می‌پردازد- عکس از تارنمای سریال قورباغه

توقیف سریال قورباغه، آن هم درست چند ساعتی مانده به پخش آن در فضای مجازی، نام این سریال را بار دیگر بر سر زبان‌ها انداخت. سریالی که هومن سیدی نویسندگی، کارگردانی و تدوین آن را بر عهده دارد و قرار بود از طریق سایت نماوا در ساعت ۲۲ روز ۲۴ آذرماه و پس از چندبار طناب‌کشی بین مخالفان و موافقان، امکان پخش پیدا کند. تدارکات اولیه برای پخش فراهم شده بود و حتی با سرکشی به سایت قورباغه پنج قسمت اول این سریال در مرحله پیش‌فروش قرار گرفت. اما یک دستور قضایی تمام تبلیغات و برنامه‌های پیش‌روی این سریال را با وقفه روبه‌رو کرد.

توقف این سریال در حالی رخ داد که دست‌اندرکاران آن علاوه بر دریافت پروانه نمایش از «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، از «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)» مجوز و نیز از «موسسه ناجی هنر» تایید نهایی را دریافت کرده بودند، اما بنابر آن چه که دست‌اندرکاران فیلم، «پایش و نظارت» عنوان داده‌اند، پخش آن متوقف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سریال قورباغه داستانی معمایی-اجتماعی دارد و به مشکلات جامعه و تاثیرات آن بر روی هر فرد می‌پردازد. هومن سیدی، نوید محمدزاده، صابر ابر، مهران غفوریان و سحر دولتشاهی از جمله نقش‌آفرینان این سریال هستند و گفته می‌شود ساخت آن بیش از دو سال زمان برده است و به رغم وجود کرونا، سریال در بهار ۱۳۹۹ به پایان رسید و مقدمات برای تدوین و تمهیدات پس از فیلمبرداری آغاز شد. در ابتدا قرار بود سریال حوالی تیرماه به شبکه خانگی بیاید، اما به نظر می‌رسد شرایط ناشی از کرونا دست‌اندرکاران این سریال را به این تصمیم رساند که صبر کنند. مدتی هم خبری منتشر شد که این سریال قرار است از شبکه نت‌فلیکس هم پخش شود، اما طبیعی است که در فضای تحریمی که از سوی آمریکا بر ایران تحمیل شده، کمتر شرکت آمریکایی بخواهد خطر همکاری با یک پروژه ایرانی را بپذیرد.

تیزر کوتاهی که از این سریال منتشر شد، فضایی جنایی و پر زد و خوردی را تصویر می‌کرد که سریال را شبیه آثار مافیایی جلوه می‌دهد. سریالی که صحنه‌هایی از آن به نظر می‌رسد در کشورهای شرق دور فیلمبرداری شده است.

یکی از سرمایه‌گذاران در زندان

در کنار خبر توقیف موقت این سریال، شایعاتی هم درباره برخی مسائل مالی پیش آمده است که از جمله آن‌ها خبر خبرگزاری فارس درباره دلیل توقیف این سریال است که آن را مرتبط با دستگیری و بازداشت «محمد امامی» برای پرونده فساد اقتصادی ارزیابی می‌کند. به نوشته فارس: «پرونده فساد اقتصادی امامی در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان توقیف فیلم قورباغه را نیز سبب شده است.»

در حالی که بنا به نوشته برخی سایت‌ها شرکتی که آقای امامی ریاست هیات مدیره آن را برعهده داشت و در آن سرمایه‌گذاری می‌کرد، با مدیرعاملی علی اسدزاده همچنان فعال است و سریال قورباغه هم با سرمایه همین شرکت تولید شده است.

از جمله نکات حاشیه‌ای این سریال خبر دستمزد بالای نوید محمدزاده، بازیگر نقش اول این سریال است که گفته شده بود ماهانه ۶۰۰ میلیون تومان دستمزد می‌گیرد و یک سال هم به جز بازی در این سریال اجازه بازی در فیلم یا پروژه سینمایی دیگری را نداشت. این خبر اگرچه تکذیب شد اما رقم دستمزد واقعی این بازیگر هم اعلام نشد. حضور آقای محمدزاده در پروژه تبلیغ یک شرکت آبمیوه‌فروشی معروف بازار، شایعات بازیگر اصلی سریال قورباغه را داغ‌تر کرد. شایعه‌ای که از دستمزد ماهی ۸۰۰ میلیون تومانی محمدزاده برای این شرکت خبر داد.

اقبال دوباره به سریال‌های شبکه خانگی

در چند سال اخیر و پس از یک دوره فترت، ساخت سریال خانگی دوباره اوج گرفته است و در یک سال گذشته چند سریال از این طریق ساخته و با اقبال خوبی روبه‌رو شده‌اند.

سریال‌های «هیولا» ساخته مهران مدیری، «دل» ساخته منوچهر هادی، «مانکن» ساخته حسین سهیلی‌زاده، و «هم‌گناه» ساخته مصطفی کیایی و «آقازاده» به کارگردانی بهرنگ توفیقی، از جمله سریال‌هایی بودند که از سال ۹۸ به مرور به نمایش درآمدند و توانستند اقبال تماشاگران را به دنبال داشته باشند. در این میان سریال «آقازاده» به دلیل سوژه نسبتا جسارت‌آمیزی که استعارات خاصی را به وجود آورد تا مشابهت‌های برخی شخصیت‌های دولتی با قهرمانان این سریال در ذهن مخاطب جان بگیرد، توانست رکورد فروش به دقیقه را در شبکه‌های مجازی فروش فیلم بشکند. برابر اعلام ایلنا قسمت ۱۱ این سریال بالای ۶۰ میلیون دقیقه دیده شد.

استقبال ایرانیان خارج از کشور نیز یکی از دلایل ساخت این سریال‌هاست. به خصوص که درآمد حاصل از فروش در خارج از ایران، با معادل‌های ارزی دیگر محاسبه می‌شود و برای ایرانیان خارج از کشور نیز خرید و تماشای این کالاها، بسیار به صرفه است. برای نمونه هزینه اشتراک یک ماهه ۳۵ هزار تومان، شش ماهه، ۱۵۰ و یک‌ساله ۲۲۰ هزار تومان است که با قیمت دلار ۲۵ هزارتومانی در ایران، با اشتراک در برخی از این سکو‌ها، می‌توان هزینه اشتراکی را پرداخت که یک‌دهم هزینه اشتراک شبکه‌های پخش فیلمی چون HBO و یا Netflix است.

در نهایت این که، توقف پخش سریال قورباغه اگر به سرنوشت برخی سریال‌های دیگر دچار نشود و در یک هفته آینده رفع تعلیق شود، می‌تواند نوعی تبلیغ مثبت هم برای سازندگان آن به حساب آید، به این معنا که مخاطبان را نسبت به این سریال حساس کرده است و همین امر فروش آن را بالا خواهد برد. به همین دلیل است که برخی گمانه‌ها نیز این باور را دامن می‌زند که دست‌اندرکاران سریال چندان هم از این اتفاق ناراضی نیستند.

بیشتر از فرهنگ و هنر