پوتین دست داشتن دولت روسیه در مسمومیت الکسی ناوالنی را انکار کرد

«اگر می‌خواستیم ناوالنی را مسموم کنیم کار را به پایان می‌رساندیم»

ویلادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه- Sputnik/Mikhail Klimentyev/Kremlin via REUTERS 

ولادیمیر پوتین ادعاها مبنی بر دست داشتن دولتش در عملیات ترور الکسی ناوالنی، از منتقدین کرملین، را رد کرد و آن را به دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا نسبت داد. 

دوشنبه گذشته، رئیس جمهور روسیه در کنفرانس مطبوعاتی سالانه‌اش سکوت خود را درباره گزارش مشترک سی‌ان‌ان و بلینگ‌کت شکست. 

وی ادعا کرد که آقای ناوالنی «آن قدر مهم نبوده است» که کرملین او را هدف بگیرد. وی این گزارش را بخشی از یک فعالیت سازمان‌یافته برای بی‌اعتبار کردن شخص او قلمداد کرد.

آقای پوتین گفت: «اگر [می‌خواستیم] او را مسموم کنیم، کار را به پایان می‌رساندیم! در عوض، همسرش از من درخواست کرد و من به او اجازه دادم تا برای درمان از کشور خارج شود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر روسیه که در این مصاحبه طبق سنت سیاسی‌اش از بر زبان راندن نام حریف سیاسی خود خودداری ورزید، افزود که دستگاه‌های امنیتی غربی بیشترین سود را از مسمومیت «بیمار برلین» کسب کرده‌اند. اشاره او به کلینیک آلمانی بود که جان آقای ناوالنی را در ماه اوت نجات داد. 

وی گفت که آن گزارش مشترک تلاشی برای «ظاهر قانونی بخشیدن» به  توطئه‌پردازی دستگاه‌های اطلاعاتی غربی بوده است. 

با این حال، رهبر روسیه در سخنان خود ناخواسته به انبوهی از شواهد اعتبار داد که براساس آن دستگاه‌های اطلاعاتی روسی به مدت حداقل سه سال این رهبر مخالف را تحت نظر داشته است. 

آقای پوتین اعتراف کرد که دستگاه‌های امنیتی روسیه «فهمیده بودند» که مکالمات آن‌ها شنود می‌شود. 

«البته ما می‌دانیم که که ما را دنبال می‌کردند. اما این واقعیت که این بیمار حمایت دستگاه‌های امنیتی غربی را داشته است، به خودی خود نکته جالبی است. چه کسی به او نیاز دارد؟»

© The Independent

بیشتر از جهان