انتقال گاز از فضا به زمین برای نخستین بار

دانشمندان محفظه کپسول حاوی نمونه سیارک را باز کردند

دانشمندان امید دارند که نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح این سیارک بتواند اطلاعاتی از میلیاردها سال قبل به دست دهد- JAXA)/Handout via Reuters 

دانشمندان بالاخره کپسول شامل نمونه‌هایی از یک سیارک دوردست را باز کردند. این نمونه‌ها از طرف فضاپیمای هایابوسا به زمین پرتاب شد و اوایل ماه جاری به زمین رسید. آژانس تحقیقاتی هوافضای ژاپن می‌گوید که اینک توانسته نمونه‌های رسیده را باز کند و مورد بررسی قرار دهد.  

بنا به اظهارات مقامات رسمی، این کپسول بیش از میزان مورد انتظار، خاک و گاز داشت و این نخستین بار در تاریخ بشریت محسوب می‌شود که شکلی از اشکال گاز از فضای بیرونی به زمین انتقال می‌یابد. 

مقامات آژانس فضایی ژاپن با ستایش از این ماموریت فضایی اعلام کردند که یافته‌های اخیر بیانگر یک کشف بزرگ دیگر در زمینه تحقیقات سیاره‌ای است. 

دانشمندان اینک قادر خواهند بود که نمونه‌ها را مورد بررسی قرار دهند با این امید که بیشتر از پیش درباره منظومه شمسی و تاریخچه آن اطلاعات به دست بیاورند. 

آژانس تحقیقات هوافضای ژاپن می‌گوید که دانشمندان، روز دوشنبه که درِ محفظه را باز کردند در ابتدا برخی ذرات سیاه را که در انتهای کپسول حاوی نمونه نشسته بود یافتند. تا روز سه‌شنبه دانشمندان مقادیر بیشتری از خاک و گاز را در محفظه‌ای پیدا کردند که از دو ماموریت قبلی تماس و جمع‌آوری نمونه‌های هایابوسا طی سال گذشته گردآوری شده بود.  

 یویچی سودا مدیر پروژه هایابوسا۲ سازمان فضایی ژاپن طی کنفرانس تصویری گفت: «ما دریافت مقادیری از خاک، به همراه مقادیری گاز گردآوری شده از سطح سیارک ریوگو (Ryugu)  را تایید کردیم.

این نمونه‌ها از فضای بیرون از سیاره ما به دست رسیده، چیزی که برای مدت‌ها در رویای آن به سر می‌بردیم اینک محقق شده و در دستان ماست.» 

سودا بازگشت موفقیت‌آمیز نمونه‌های خاک و گاز سیارک را یک قدم بزرگ علمی خواند. کپسول ماهیتابه شکل با قطر ۴۰ سانتی‌متر (۱۵ اینچ) در روز ششم دسامبر در پایان ماموریت شش‌ساله خود به سیارک ریوگو در فاصله ۳۰۰ میلیون کیلومتری (معادل ۱۹۰ میلیون مایلی زمین)، در یک منطقه از پیش تعیین شده کم‌جمعیت در صحرای استرالیا از سوی هایابوسا۲ از فضا به زمین انداخته شد. 

این کپسول سه‌شنبه گذشته برای انجام تحقیقات دانشمندانی که امیدوارند از طریق آن اطلاعاتی درباره منشاء منظومه شمسی و حیات روی زمین به دست بیاورند، به ژاپن رسید. 

هیروتاکا ساوادا یکی از دانشمندان آژانس فضایی ژاپن نخستین کسی بود که نگاهی به درون محفظه نمونه انداخت. ساوادا می‌گوید وقتی متوجه شد که محتوای درون کپسول برخی از این مواد را شامل می‌شود، مطابق انتظار، از اندازه گرد و خاک‌ها و همچنین برخی سنگریزه‌ها، از فرط هیجان تقریبا زبانش بند آمده بود. 

نمونه‌های خاک که تصاویر آن در جلسه رونمایی روز سه‌شنبه منتشر شده است، شبیه به مخلوطی از توده‌های قهوه تیره و گرانول به نظر می‌رسد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساوادا می‌گوید این محفظه کپسول محکم‌بسته و مهروموم شده، نمونه‌هایی از گاز سیارک را به زمین آورد که به صورت واضحی با هوای روی زمین تفاوت دارند. این نخستین باری است که نمونه‌ای از گاز از فضای ماوراء به زمین آورده می‌شود. ریوجی اوکازاکی دانشمند دانشگاه کیوشو می‌گوید که این گازها می‌توانند با مواد معدنی در خاک سیارک مرتبط باشند و او امیدوار است که نوع این گازها مشخص و سن آن‌ها نیز تعیین شود. 

دانشمندان امید دارند که نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح این سیارک بتواند اطلاعاتی از میلیاردها سال قبل به دست دهد که تحت تاثیر تابش‌های فضا و سایر عوامل محیطی قرار نگرفته‌اند. دانشمندان آژانس فضایی ژاپن می‌گویند که به طور مشخص در پی یافتن مواد ارگانیک در نمونه‌ها هستند تا درباره این که این مواد چگونه در منظومه شمسی توزیع شده‌اند و این که آیا آن‌ها می‌توانند با حیات روی زمین مرتبط باشند یا نه، اطلاعات بیشتری جمع کنند. 

سای ایشیرو واتانابه یکی از دانشمندان علوم زمین و محیط زیست دانشگاه ناگویا که با آژانس فضایی ژاپن کار می‌کند، می‌گوید در اختیار داشتن نمونه‌های بیشتر از حد انتظار از این مواد برای بررسی و کار روی آن‌ها خبر خوبی است چرا که چنین چیزی می‌تواند محدوده و قلمرو مطالعات را افزایش دهد.  نمونه‌های گردآوری شده از دو عملیات تماس سطحی به دست آمده‌اند که فضاپیمای هایابوسا۲، سال گذشته بر روی سیارک ریوگو انجام داده بود. عملیات فرود به دلیل سطح صخره‌ای سنگی این سیارک، به مراتب از آن چه که تصور می‌شد دشوارتر بود. نخستین فرود نمونه‌هایی از سطح سیارک ریوگو و دومین فرود از زیرسطح جمع‌آوری کرد.

آژانس فضایی ژاپن می‌گوید که هفته آینده به محفظه دیگر نگاهی خواهد انداخت که در دومین فرود و تماس با سطح سیارک مورد استفاده قرار گرفته بود و بررسی‌های اولیه را برای انجام مطالعات بیشتر درباره این مواد ادامه خواهد داد. 

پس از انجام مطالعات در ژاپن برخی از این نمونه‌ها با ناسا و سایر آژانس‌های فضایی بین‌المللی به اشتراک گذاشته خواهد شد تا مطالعات تکمیلی در سال ۲۰۲۲ آغاز شود. هایابوسا۲ در این میان راهی یک سفر یازده‌ساله به سیارک دیگری است تا تلاش کند شیوه‌های دفاع در برابر برخوردهای احتمالی شهاب سنگ‌هایی را که می‌توانند به سمت زمین بیایند مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. 

گزارش تکمیلی از آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان