«اعدام زم نه به وکیل تسخیری اطلاع داده شد، نه به خانواده»

دبیر کل یونسکو اعدام زم را «پیامی ترسناک» برای آزادی بیان خواند

«این نخستین حکم اعدامی است که در ۳۰ سال اخیر برای یک روزنامه‌نگار اجرا می‌شود-عکس از رسانه‌های اجتماعی

اعدام روح‌الله زم موجی از محکومیت‌های بین‌المللی را از آمریکا تا اروپا و کانادا به دنبال داشته است. در تازه‌ترین اقدام، ادری آزوله، دبیرکل یونسکو اعدام روح‌الله زم را «پیامی ترسناک» برای آزادی بیان و آزادی مطبوعات خواند. در این بیانیه به این نکته اشاره شده که اعدام زم، نخستین اعدام یک روزنامه نگار در جهان  در ۳۰ سال اخیر است.

پیش‌تر نیز کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز این اعدام را محکوم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روح‌الله زم، موسس کانال تلگرامی آمدنیوز که در سال‌های اخیر ساکن فرانسه بود، مهرماه گذشته در عملیاتی که جزئیات آن هنوز روشن نیست به داخل ایران منتقل شد و به ۱۳ مورد اتهامی شامل «اقدام علیه امنیت ملی» به اعدام محکوم شد.

حکم اعدام زم بامداد شنبه ۲۲آذرماه و در حالی که محمد‌علی زم، پدر او می‌گوید «خانواده و وکیل از آن بی‌خبر بوده‌اند»، اجرا شد.

محمدعلی زم، در پستی اینستاگرامی بار دیگر تاکید کرد که اعدام پسرش «نه تنها به خانواده، بلکه به وکیل تسخیری او نیز اطلاع داده نشده بود.»

محمدعلی زم در این یادداشت می‌نویسد که ۸ صبح شنبه گذشته به صورت تلفنی از او برای تحویل گرفتن جسد پسرش دعوت کرده‌اند.

پدر زم روز گذشته با اشاره به اطلاعیه دادسرای عمومی انقلاب که مدعی است اجرای حکم ابلاغ شده بود، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «پس از اجرای حکم دوباره با وکیل پسرم تماس گرفتم تا درباره اطلاع‌رسانی زمان اجرای حکم مطمئن شوم. اما او نه تنها دریافت حکم را انکار کرد، بلکه گفت از اعلام رسانه‌ای حکم تا اجرای آن حدود ۷۲ ساعت زمان بوده که دو روز آن شامل تعطیلی پنجشنبه و جمعه بوده و فرصتی برای تقدیم لایجه وجود نداشته است.»

محمدعلی زم در این یادداشت به درز رسانه‌ای خبر اعدام قریب‌الوقوع پسرش در ساعات اولیه بامداد جمعه اشاره می‌کند و می‌نویسد: «انتشار اخبار غیررسمی اجرای حکم موجب شک شد و متاسفانه ساعاتی بعد به باور رسید.»

دادسرای انقلاب ادعا می‌کند که اعدام زم را رعایت ضوابط و مقررات انجام شده و شامل ابلاغ به وکیل و ملاقات با خانواده بوده است. اما محمدعلی زم می‌گوید در ملاقات آخر به پسرش وعده داده شده بود که به بند عمومی منتقل می‌شود. زم همچنین این پرسش را مطرح کرده که «چه نگرانی در مورد محتوای وصیتنامه پسرش وجود داشته که بر خلاف قوانین شرایط نوشتن و حتی بیان وصیت برای او فراهم نشده است». به گفته محمدعلی زم، خانواده هیچ وصیتنامه‌ای دریافت نکرده‌اند.