پدر روح‌الله زم: چرا شرایط بیان یا نوشتن وصیت‌نامه برای فرزندم فراهم نشد؟

«چه نگرانی از محتوای وصیت‌ روح‌الله می‌توانسته او و خانواده را از داشتن این دست‌خط محروم کند»

پدر روح‌الله زم با انتشار یادداشتی در اینستاگرام، نسبت به عدم رعایت حقوق فرزندش در اطلاع از حکم اعدام، حق نوشتن وصیت‌نامه پیش از اجرای حکم و دیدار آخر با خانواده، اعتراض کرد. اعدام موسس کانال تلگرامی آمدنیوز، موجی از واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال داشته و در تازه‌ترین تحول اروپا از شرکت در همایش اقتصادی مشترک با ایران انصراف داده است. مشاور امنیت ملی منتخب جو بایدن نیز اعدام زم را  نشانه دیگری از «نقض وحشتناک حقوق بشر» از سوی رژیم ایران خوانده است.

محمدعلی زم با اشاره به اینکه وصیتنامه‌ای از فرزندش تحویل خانواده نشده، می‌گوید: چرا شرایط نوشتن یا بیان وصیتنامه که حق هر مسلمانی است فراهم نشده است.» او در ادامه این پرسش را مطرح می‌کند که «چه نگرانی از محتوای این وصیت‌نامه وجود داشته که توانسته خانواده او را از داشتن دست‌خط روح‌الله محروم کند».

محمدعلی زم در این یادداشت ضمن اشاره به آیین‌نامه تنظیمی نحوه اجرای احکام قصاص، رجم، قطع، صلب، اعدام و ... نوشت: «باتوجه‌به اعلام تأیید حکم اعدام روح‌الله زم توسط سخنگوی محترم قوه قضاییه در روز سه‌شنبه ۹۹.۹.۱۸ وفق مفاد آیین‌نامه مزبور، پرسش‌های حقوقی، قانونی و وجدانی و انسانی زیر برای خانواده وی پدیدار گشته است:
 ۱- اگر منظور آیین‌نامه از مطلع ساختن، ابلاغ رسمی نبوده باشد و گیریم که وکیل و خانواده از طریق اعلام رسانه‌ای از صدور حکم مطلع شده باشند! چرا متهم از حق اطلاع حکمش محروم نگه‌داشته شده است؟
۲- در ملاقات جمعه ۹۹/۹/۲۱ سه روز! بعد از اعلان حکم نه‌تنها به خانواده وی گفته نشد که این آخرین دیدار است، بلکه توسط مسئول پرونده بسیار تأکید شد که:
الف - هرگز نه شما و نه هیچ‌یک از بچه‌ها نباید روح‌الله را از تأیید حکمش مطلع کند.
ب - چندین نوبت تکرار شد وی تا ۳-۲ روز دیگر از بند ۲ الف (اطلاعات سپاه) به بند عمومی منتقل خواهد شد که در آنجا از امکانات بهتر و ملاقات بیشتر برخوردار می‌شود (اینجا جا و امکانات ما محدود است).»

این یادداشت در حالی منتشر می‌شود که پیش‌تر، دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه‌ای نسبت به اعتراض‌های محمدعلی زم واکنش نشان داد و مدعی شد که وزارت اطلاعات، سپاه و قاضی پرونده برای این روحانی جلسه «تبیین» برگزار کرده بوده‌اند.

در ادامه یادداشت محمدعلی زم، نسبت به عدم رعایت حق متهم برای استفاده از قانون اعاده دادرسی نیز مورد اعتراض قرار گرفته است. او در این باره نوشت: «باتوجه‌به حق استفاده متهم از تقدیم لایحه اعاده دادرسی بعد از تأیید تجدیدنظر و دیوان، چرا این حق و فرصت لازم برای ارائه درخواست اعاده دادرسی به متهم، وکیل و خانواده وی داده نشده است؟ نزدیک ظهر سه‌شنبه، حکم اعلام، پنج‌شنبه و جمعه هم که تعطیل بوده، آیا یک روز چهارشنبه برای تهیه لایحه و تقدیم به مقام قضایی و اظهارنظر وی در رد یا قبول کافی بوده است؟»

در مقابل دادسرای انقلاب تهران روز ۲۳ آذر در اطلاعیه‌ای مدعی شد که رأی قطعی دیوان عالی کشور بیش از یک ماه پیش صادر شده است.

این در حالی است که سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، روز ۱۸ آذر برای نخستین‌بار از تأیید نهایی حکم او خبر داد. 

پیش‌تر نیز آقای زم تأکید کرده بود که مأموران زندان در دیدار خانواده در روز ۲۱ آذر با روح‌الله زم گفته بودند که او نباید از حکم با خبر شود.

در بخشی دیگر از اطلاعیه دادسرای تهران آمده که مباحث حاشیه‌ای از قبیل مبادله زم (به‌عنوان یک شهروند ایرانی) با کشورهای خارجی نیز هیچگاه مطرح نبوده و لازم است از هرگونه گمانه‌زنی و اظهارنظرهای غیردقیق و غیرواقع دراین‌خصوص پرهیز گردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر محمدعلی زم به نقل از فرزندش گفته بود که به او قول دادند تا در صورت حضور در برابر دوربین فیلم‌برداری و اجرای آنچه که از او خواسته‌اند، امکان مبادله او را با یک متهم ایرانی در خارج از کشور فراهم می‌کنند. روح‌الله به پدرش گفته بود که قرار بوده فیلمی که در برابر وایت‌برد ضبط شده تنها به رویت ابراهیم رئیسی برسد تا شرایط مبادله را فراهم کند.

بعدازاین توضیحات محمدعلی زم به روح‌الله گفته که «بازهم تو گول خوردی؟» و پسرش پاسخ داده «چه‌کار دیگری می‌توانستم بکنم؟»

روح‌الله زم فرزند محمدعلی زم روحانی نزدیک به حکومت است که پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸ و بنا به گفته خودش پس از ناامیدی از امکان تغییر، از ایران خارج و پس از مدتی نهایتاً در فرانسه ساکن شد. او با تأسیس کانال تلگرامی پرمخاطب آمدنیوز، دست به انتشار برخی اسناد و اخباری می‌زد که به گفته خودش از سوی منابع خاص اطلاعاتی در ایران به دستش می‌رسید. اگرچه صحت برخی از این اطلاعات هیچ‌گاه تأیید نشد و انتقادهای در مورد نحوه عملکرد روح‌الله زم مطرح بود، آمدنیوز نقش پررنگی در اطلاع‌رسانی در جریان اعتراض‌های مردمی و افشای فساد سیستماتیک در جمهوری اسلامی ایفا کرد.

بر اساس ادعای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، روح‌الله زم در مهرماه ۹۸ با تلاش «سربازان گمنام امام زمان» به داخل ایران «هدایت» شد. هرچند جزئیات این عملیات هنوز روشن نیست، گزارش‌هایی در مورد سفر زم به عراق بر اساس دعوتی که گفته می‌شود از دفتر آیت‌الله سیستانی دریافت کرده بود، اشاره می‌کند. دفتر آیت‌الله سیستانی این گزارش را تکذیب کرده  است.

منتقدان عملیاتی که در جریان آن زم به ایران منتقل شد را نوعی آدم‌ربایی از کشور دیگر عنوان کردند. اگرچه دولت عراق هیچ‌گاه به طور رسمی در برابر این موضوع موضع نگرفت.

روح‌الله زم صبح شنبه ۲۲ آذرماه ۱۳۹۹ در تهران اعدام شد.