۶۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه در تهران

مسؤولان نهادهای دخیل همچنان بر سر عامل اصلی آلودگی هوا با یکدیگر اختلاف نظر دارند

بیشترین آلاینده هوا در شهرها نیز ذرات معلقی هستند که از سوی خودروها ایجاد می‌شوند- ATTA KENARE / AFP

شاخص کیفیت هوای تهران طی ۲۴ ساعت گذشته به‌طور میانگین بر روی عدد ۱۳۷ قرار داشته و هوای تهران برای گروه‌های حساس جامعه آلوده است. کیفیت هوا همچنین در ۱۴ ایستگاه در شرایط ناسالم برای همه افراد گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای فعلی تهران روی عدد ۱۱۳ و هوای تهران همچنان برای گروه‌های حساس جامعه آلوده است.

تهران از ابتدای سال جاری و هم‌زمان با شیوع کرونا در کل، ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۵ روز هوای قابل قبول و ۶۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و دو روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

در مقایسه با سال قبل در مدت مشابه، پایتخت ۲۵ روز هوای پاک، ۱۹۲ روز هوای قابل قبول، ۵۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. این نشان از افزایش آلودگی هوای تهران نسبت به سال قبل دارد.

براساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در ایستگاه‌های اقدسیه (منطقه ۱)، شهرداری منطقه ۲، شریف (منطقه ۲)، تربیت مدرس (منطقه ۶)، شهرداری منطقه ۱۰، شهرداری منطقه ۱۱، پیروزی (منطقه ۱۳)، فرمانداری شهر ری (منطقه ۲۰) ناسالم برای همه افراد گزارش شده است.

آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها اتفاق جدیدی نیست و بیشتر شهرهای بزرگ دنیا نیز با این مقوله دست و پنجه نرم می‌کنند.

از پنج سال پیش که قانون هوای پاک در ایران با هدف رفع مشکل آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران تصویب شد، همچنان آلودگی هوا به خصوص در پاییز و بیشتر در ماه آذر معضل شهرهای بزرگ است. وجود اختلاف نظر میان مسؤولان دخیل و تصمیم‌گیر در خصوص یافتن مقصر و عامل اصلی آلودگی هوا موجب روی زمین ماندن قانون هوای پاک در ایران شده است. عدم موفقیت این قانون جهت بهبود شرایط موجود را شاید بتوان در درست عمل نکردن دستگاه‌ها به وظایف قانونی‌شان دانست.

تردد بیش از حد خودروها و موتورسیکلت‌های غیراستاندارد و بعضا فرسوده، مصرف سوخت غیر استاندارد، فعالیت صنایع سنگین و آلاینده‌ساز در داخل و اطراف شهرها به خصوص کلانشهرها، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی که بیشتر در شهرهای پرجمعیت مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله دلایل آلودگی هوا و غلظت آلاینده‌ها در هوا است. بیشترین آلاینده هوا در شهرها نیز ذرات معلقی هستند که از سوی خودروها ایجاد می‌شوند.

وجود این موارد در کنار هم و هم‌زمان شدن آن‌ها تنها با دو روز سکون هوا، آلودگی را تا مرز هشدار پیش می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان کلانشهرهای ایران، تهران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود و واقع بودنش در دره‌ای که اطراف آن‌ را کوه‌ها احاطه کرده‌اند و در محیطی شبیه پیاله، راهی برای خروج آلودگی هوایش ندارد.

هم‌زمانی این آلودگی‌ها با شیوع کرونا مشکلات تنفسی را میان شهروندان تهرانی افزایش داده است.

خس‌خس سینه، تنگی و سفتی قفسه سینه، عفونت دستگاه تنفسی، تحریک ریه، سرفه و افزایش فشار خون، سردرد، کاهش هوشیاری، حمله قلبی، سوزش چشم، از جمله مشکلاتی است که بسیاری از شهروندان تهرانی و سایر کلانشهرها را در فصل پاییز و زمستان راهی اورژانس بیمارستان‌ها می‌کند و در شرایط فعلی تداخل این علائم با کرونا می‌تواند خطرساز باشد.

پدیده وارونگی هوا که از عمده‌ترین دلایل این رخداد است از نظر علمی، در فصل‌های پاییز و زمستان زمانی رخ می‌دهد که لایه‌ای از هوای گرم بالای هوای سرد در مجاورت کره زمین قرار می‌گیرد.

دراین شرایط است که پایداری هوا ایجاد می‌شود و به جای آن که با افزایش ارتفاع، کاهش دما رخ دهد تا چند صد متر از سطح زمین با افزایش ارتفاع، افزایش دما وجود خواهد داشت.

این رخداد موجب مشکلات تنفسی برای شهروندان در ایران شده است.

لایحه هوای پاک را در سال ۱۳۹۳دولت اول حسن روحانی برای تصویب به مجلس فرستاد و نهایتا در سال ۹۶ از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان گذشت و به قانون تبدیل شد. طبق این قانون۲۰ دستگاه و نهاد دولتی، مسؤول کاهش آلودگی هوا و رسیدگی به این مشکل شدند.

وزارت نفت، وزارت اطلاعات، تحقیقات صنعتی سه قوه، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران، سازمان ملی استاندارد، نیروی انتظامی، وزارت دفاع، وزارت نیرو، سازمان صدا و سیما، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‌ها)، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور (شهرداری‌ها و سازمان شهرداری‌ها)، سازمان حفاظت محیط زیست، بیمه مرکزی و وزارت دادگستری از جمله ۲۰ دستگاهی هستند که باید طبق قانون، با انجام اقداماتی در حوزه‌های مسؤولیتی خویش نسبت به رفع یا کاهش مشکل آلودگی هوا در کلانشهرها کمک کنند.

تعدد مراجع تصمیم‌گیر در این میان اجرای این قانون را همچنان ناممکن ساخته است چرا که میان دستگاه‌ها درباره منشا و طرح راهکار برون‌رفت از این آلودگی اتفاق نظر وجود ندارد.

بیشتر از جهان