روزنامه‌نگاری که به جرم افشای فساد در هند زنده سوزانده شد

طی سال جاری چهار روزنامه‌نگار در هند کشته شده‌اند

گزارشگران بدون مرز (RSF) از امنیت خبرنگاران در هند ابراز نگرانی کردند- NARINDER NANU / AFP

پلیس هند می‌گوید که یک روزنامه‌نگار به دلیل «نوشتن علیه فساد» در سطح محلی، در خانۀ خودش به وسیله ضدعفونی‌کننده، زنده سوزانده شده است.

راکیش سینگ نیربهک ۳۷ ساله که برای روزنامۀ محلی «راشتریه سواروپ» در پُرجمعیت‌ترین ایالت اترپردیش کار می‌کرد، اواخر ماه گذشته بر اثر جراحات شدید، در بیمارستان شهر لکنو مرکز آن ایالت در گذشت.

پلیس می‌گوید که نیربهک تنها جان‌باخته در این حمله نبود، بلکه سه مهاجم هنگام وارد شدن به منزل او، «پینتو ساهو» دوست ۳۴ سالۀ او را نیز هدف قرار دادند که در دم جان داد.

نیربهک، مقالات متعددی نوشته بود که در آن سوشیلا دیوی رهبر روستایی با پسرش را به اتهام فساد در پروژه‌های مختلف ساختمانی از جمله ساخت جاده‌ها، لوله‌کشی سیستم فاضلاب و سیستم‌های خورشیدی متهم کرده بود.

طبق گزارش کانال خبری NDTV هند، پیش از مرگ ویدیویی از این روزنامه‌نگار روی تخت بیمارستان گرفته شده است که در آن صدای فریاد کشیدن او از فرط ناراحتی و درد شنیده می‌شود. او در این کلیپ ویدیویی دو دقیقه و سی ثانیه‌ای می‌گوید: «این هزینۀ بیان حقیقت است.» پلیس در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت که آن‌ها در حال بررسی انگیزۀ قتل این روزنامه‌نگار هستند.

مأمورین پلیس محلی گفته‌اند که سه روز پس از این حادثه، اول دسامبر آن‌ها سه تن را بازداشت کرده‌اند که یکی از آن «کشیو انند مشرا» پسر یکی از رهبران روستا است که در گزارش نیربهک آمده بود.

پلیس همچنان در تحقیقات خود دریافت که روز حمله، ساهو (دوستِ نیربهک) حداقل پنج بار با نیربهک تلفنی صحبت کرده بود و ۲۲ بار با او تماس گرفته بود، اما همه گزارش‌های تماس (call log) را حذف کرده بود.

براساس وب‌سایت خبری هند «لاندری نیوز»، یکی از همکاران روزنامه‌نگار گفته بود که نیربهک دادستان منطقه را از خطر و تهدیدی که با آن مواجه بود، مطلع کرده بود، اما مسؤولین نتوانستند از وی محافظت کنند.

در همین حال، پلیس به خبرگزاری «اندین ایکسپرس» گفت که اختلاف مالی میان ساهو و متهم «میشرا» نیز می‌تواند یکی از عوامل قتل باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارشگران بدون مرز (RSF) طی این هفته، با ابراز نگرانی از امنیت خبرنگاران در هند و اشاره به این قضیه، گفتند که «از این موضوع وحشت‌زده شدیم که خبرنگاری را در منزلش زنده سوزانده‌اند.»

این سازمان از پلیس به دلیل‌ عدم‌اقدام در مورد شکایت اولیۀ این روزنامه انتقاد کرد و خواستار محاکمۀ افرادی شد که در این حادثه دست داشته‌اند.

سازمان یادشده همچنین نوشت: «این فاجعۀ بزرگ در حالی رخ داده است که روزنامه‌نگار رسماً مقامات دادگاه را در مورد اخطارها و تهدیدهای جانی خود آگاه کرده بود.»

RSF همچنین از دولت ایالتی خواست تا قانونی را برای اطمینان از امنیت روزنامه‌نگاران تصویب کند.

نیربهک دومین روزنامه‌نگاری است که در دوران حاکمیت وزیر راست‌گرای هندو «یوگی آدتیه نات» وابسته به حزب (BJP) در ایالت اترپردیش هند کشته می‌شود و طی سال جاری چهارمین روزنامه‌نگار کشته شده در این کشور است.

هند در حال حاضر، در فهرست آزادی مطبوعات جهانی RSF (گزارشگران بدون مرز) در میان ۱۸۰ کشور، در رتبۀ ۱۴۲ قرار دارد.

© The Independent

بیشتر از