گزارش‌ها حاکی از بیگاری اقلیت‌های قومی در استان سین‌کیانگ چین است

استان سین‌کیانگ تولیدکننده حدود ۲۰ درصد از کتان جهان است

یک روستای اویغور نشین در استان سین‌کیانگ چین، سپتامبر ۲۰۱۹- HECTOR RETAMAL / AFP

یک گزارش جدید حاکی از آن است که بیش از پانصدهزار نفر از اقلیت‌های قومی چین در استان «سین‌کیانگ » در مزارع پنبه به کار اجباری گمارده شده‌اند. 

تصور می‌شود اویغورها و دیگر اقلیت‌های مسلمان هدف طرح دولت چین برای بیگاری و به گفته دولت «ازمیان بردن فقر» قرار گرفته‌اند. 

نهاد موسوم به «مرکز سیاست جهانی» (سی جی پی) می‌گوید شواهدی از سال ۲۰۱۸ در دست دارد که نشان می‌دهد ۵۷۰ هزار نفر از نواحی اقلیت‌نشین سین‌کیانگ در مزارع پنبه به کار اجباری گمارده شده بودند. این نهاد می‌افزاید احتمال دارد تعداد افراد اقلیت‌های قومی که در سراسر این منطقه مجبور به بیگاری شده‌اند «چند صد هزار نفر» بیش از این برآوردها باشد. 

به گفته «سی جی پی»، این گزارش که براساس اسناد و گزارش‌های رسانه‌های دولتی از سوی پژوهشگر مستقل، ایدرین زِنز، تدوین شده است «عواقبی بالقوه شدید بر زنجیره تولیدات جهانی داشته باشد».  

دلیل آن این است که استان سین‌کیانگ تولیدکننده حدود ۲۰ درصد از پنبه جهان و ۸۵ درصد پنبه چین است که به صنایع نساجی کشورهایی از جمله ویتنام و بنگلادش صادر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند زراعت در سین‌کیانگ به ویژه در مناطق تحت کنترل شرکت «تاسیسات و تولید سین‌کیانگ» (اکس پی سی سی) به گونه‌ای فزاینده مکانیزه می‌شود اما برداشت محصول پنبه به خصوص در نواحی جنوبی که تولیدکننده ۹۹.۴ درصد پنبه مرغوب با الیاف بلند است، همچنان عمدتا با دست صورت می‌گیرد.  

«سی جی پی» با گنجاندن معضل بیگاری در گزارشش، از دولت آمریکا خواسته است تا کل ورود پنبه از استان سین‌کیانگ را ممنوع کند. در حال حاضر دستگاه رهبری ترامپ تنها واردات پنبه تولیدی نواحی تحت کنترل «اکس پی سی سی» را ممنوع کرده است. 

شواهد مربوط به بیگاری در مزارع پنبه سین‌کیانگ، مورد دیگری در فهرست بلندبالای تجاوز به حقوق بشر در مناطق شمال غربی چین از جمله بازداشتگاه‌های گسترده و عقیم کردن اجباری زنان است. 

روز دوشنبه دیوان عالی بین‌المللی (آی سی سی) اعلام کرد که از اختیارات لازم برای پیگرد قانونی چین پیرامون رفتار این دولت با اقلیت‌های قومی در سین‌کیانگ برخوردار نیست زیرا چین معاهده رم را امضاء نکرده است. 

اما فاتو بن سودا، دادستان دیوان عالی بین‌المللی گفته است پرونده چین در این مورد گشوده خواهد ماند.

© The Independent